لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۹

اسرائیل یکی از بزرگترین رزمایش‌های «چند دهه‌ اخیر» خود را آغاز کرد


تصویر مربوط به یکی از مانورهای نظامی ارتش اسرائیل در بلندی‌های جولان در آخرین روز ماه ژانویه سال ۲۰۲۲ میلادی است
تصویر مربوط به یکی از مانورهای نظامی ارتش اسرائیل در بلندی‌های جولان در آخرین روز ماه ژانویه سال ۲۰۲۲ میلادی است

ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت اعلام کرد که یکی از «بزرگ‌ترین رزمایش‌های خود در چند دهه اخیر» را آغاز کرده است.

این رزمایش با نام «ارابه‌های آتش» که یک ماه طول خواهد کشید، طولانی‌تر از رزمایش‌های گذشته ارتش اسرائیل خواهد بود و در جریان آن، آمادگی نیروی زمینی، هوایی، دریایی و فضای سایبری بررسی می‌شود.

ارتش اسرائیل در توئیتی اعلام کرد که رزمایش یاد شده بر اساس قابلیت‌های چند بعدی آغاز شده است.

به نوشته وب‌سایت اسرائیلی والانیوز، ابعاد یک جنگ واقعی در این رزمایش تمرین می‌شود.

هزاران تن از افراد ذخیره در کنار نیروهای نظامی در این رزمایش حضور دارند. بخش بزرگی از مردم اسرائیل جزو افراد ذخیره ارتش محسوب می‌شوند.

به نوشته والانیوز، وزارتخانه‌های خارجه و دارایی و بخش اطلاع‌رسانی ملی در برگزاری این رزمایش به وزارت دفاع و ارتش کمک کرده‌اند اما جزئیات بیشتری در این زمینه اعلام نشده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، پس از دو سال قطع تمرین‌های نظامی در دوران همه‌گیری کرونا، این رزمایش که قرار بود سال گذشته برگزار شود به دلیل وقوع عملیات سنگین نظامی ارتش اسرائیل علیه سازمان‌های مسلح فلسطینی در غزه به تعویق افتاد و اکنون آغاز شده است.

یک سخنگوی ارتش گفت که هدف این رزمایش، بهبود و افزایش آمادگی رزمی برای احتمال روبرو شدن اسرائیل با درگیری‌های گسترده‌ای است که در آن نیروهای ذخیره ارتش از همه یگان‌ها درگیر آن خواهند شد.

این سخنگو به «تهدیدات ناشی از کشورهای دشمن» اشاره کرد و مشخصا از ایران و همچنین از سازمان‌های مسلح فلسطینی حماس، جهاد اسلامی فلسطین و حزب‌الله لبنان نام برد.

آویو کوخاوی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، طی یک‌سال گذشته بارها گفته است که ارتش برنامه‌های آمادگی برای احتمال روبرو شدن با تهدید هسته‌ای ایران را تهیه کرده است. سخنان او به احتمال حمله هوایی اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران تعبیر شده است.

به گفته ارتش اسرائیل، در طول این رزمایش، همچنین سربازان عملیات مقابله با ترور را با هدف تقویت تدابیر دفاعی در دیواره امنیتی حائل میان یهودیه و سامره (کرانه باختری رود اردن) را انجام خواهند داد.

سخنگوی ارتش گفته «درس‌هایی» که ارتش از جنگ سال گذشته در غزه گرفته، بخشی از آموزش نیروها در رزمایش کنونی است.

ارتش اسرائیل در رزمایش خود قرار است نوع ارتقا یافته سامانه دفاع موشکی «پیکان-۳» و شمار دیگری از تجهیزات نظامی تازه خریداری شده از کشورهای دیگر و همچنین تسلیحات اسرائیلی را آزمایش کند.

به گزارش شبکه کان، بنی گانتز، وزیر دفاع، در نخستین روز رزمایش گفت به عنوان کسی که ۲۰ سال طراح رزمایش‌های ارتش بوده است، می‌گوید که تمرینات جاری «در بهترین شرایط» ارتش برگزار می‌شود.

رزمایش از یک‌سو در بحبوحه تداوم تنش‌های بین اسرائیل و ایران، و از سوی دیگر، در میانه نگرانی اسرائیل از وضعیت امنیتی مرزهایش با سوریه، لبنان و باریکه غزه برگزار می‌شود.

رهبران سازمان‌های فلسطینی روز سه‌شنبه گفتند اگر اسرائیل با هدف کشتن یحیی سنوار و سایر رهبران حماس و سازمان‌های فلسطینی رزمایش «ارابه‌های آتش» را به راه انداخته است، شبه‌نظامیان فلسطینی نیز آمادگی دارند که اسرائیل را «به آتش بکشند».

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ آلمان و رسانه‌های اسرائیل/ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG