لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۷

«شلیک» از اسلحه اسرائیلی احتمالا باعث کشته شدن خبرنگار الجزیره شده است


پوستر شیرین ابوعاقله در دستان زنان فلسطینی
پوستر شیرین ابوعاقله در دستان زنان فلسطینی

هشت روز پس از کشته شدن شیرین ابوعاقله، خبرنگار شبکه الجزیره در کرانه باختری، ارتش اسرائیل اعلام کرد اسلحه یکی از نظامیانش را شناسایی کرده که ممکن است شلیک گلوله از آن این خبرنگار را به قتل رسانده باشد.

شیرین ابوعاقله، گزارشگر سرشناس آمریکایی و فلسطینی‌‌تبار، سحرگاه ۲۱ اردیبهشت هنگامی‌ که در اردوگاه جنین در کرانه باختری به‌طور زنده در حال گزارش از عملیات ارتش اسرائیل در دستگیری فعالان مسلح فلسطینی در این منطقه بود، بر اثر اصابت گلوله به مغزش کشته شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک مقام نظامی اسرائیل روز پنج‌شنبه ۲۹ اردیبهشت گفت: اسلحه‌ای که ممکن است این روزنامه‌نگار را از پای در آورده باشد، شناسه نظامی ارتش اسرائیل را دارد.

با این حال، مقام یاد شده افزود: برای اطمینان از این‌که اسلحه یاد شده عامل مرگ خانم ابوعاقله بوده است، فلسطینیان باید گلوله بیرون آورده شده از سر او را به اسرائیل «تحویل» دهند تا این امر دقیق‌تر بررسی شود.

ارتش اسرائیل پیشتر نتایج یک تحقیقات مقدماتی را منتشر کرده بود که در آن دو سناریو عنوان شد: یکی این‌که شیرین ابوعاقله در تبادل شدید آتشباری بین سربازان اسرائیلی با فلسطینیان، «مورد اصابت گلوله فلسطینیان» قرار گرفته باشد.

ارتش اسرائیل در سناریوی دوم به این احتمال اشاره کرد که گلوله یک نظامی اسرائیلی این خبرنگار را کشته باشد.

ارتش اسرائیل در ارائه نتایج تحقیق مقدماتی نیز کماکان اصرار داشت که برای تعیین قطعی منبع آتشباری، باید گلوله را در اختیار داشته باشد.

روزنامه هاآرتص دو روز بعد از کشته شدن شیرین ابوعاقله گزارش داد که تک‌تیراندازان اسرائیلی در فاصله ۱۰۰ تا ۱۵۰ متری محل ایستادن شیرین ابوعاقله بودند و گلوله‌ای که او را کشت، با کالیبر ۵.۵۶ میلیمتری است که در اسلحه «ام‌۱۶» نظامیان اسرائیل کاربرد دارد اما برخی از فعالان مسلح فلسطینی نیز همین نوع اسلحه را در اختیار دارند.

شیرین ابوعاقله در یک بیمارستان مسیحیان فلسطینی در شرق بیت‌المقدس، اورشلیم، کالبدشکافی شد.

اسرائیل ساعاتی کوتاه بعد از این رویداد این احتمال را رد نکرد که ممکن است او با گلوله نظامیان اسرائیلی کشته شده باشد اما حکومت خودگردان فلسطینی تا کنون از تحویل گلوله به اسرائیل خودداری کرده است.

مقامات ارشد فلسطینی گفته‌اند که اسرائیل ممکن است حیله‌گری کند و لذا نمی‌توانند با تحویل گلوله به این کشور، به آن اعتماد کنند.

تشکیلات خودگردان فلسطینی گفته که آماده است کشورهای خارجی از جمله آمریکا را در این تحقیقات مشارکت دهد اما اسرائیل را نه.

دادستان عمومی فلسطینی می‌گوید تحقیقات مقدماتی آن‌ها نشان می‌دهد که اسرائیلی‌ها با «شلیک عامدانه» این روزنامه‌نگار را کشتند.

شرکت «بلینگ‌کت» در هلند که بر اساس منابع باز این گونه موارد را بررسی می‌کند، بر اساس تحلیل از روی مطالب انتشار یافته در شبکه‌های اجتماعی مانند ویدئوهای روز حادثه در اردوگاه جنین، گفته است که روایت فلسطینیان ظاهرا درست است که اسرائیل این خبرنگار را کشت.

جامعه جهانی کشته شدن شیرین ابوعاقله و همچنین حمله نیروهای پلیس اسرائیل به عزاداران در روز ۲۳ اردیبهشت در شرق اورشلیم هنگام خاکسپاری این خبرنگار را قویا محکوم کرده است.

به گزارش وای.نت، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، به خانواده خانم ابوعاقله گفته است که از دیدن صحنه‌های خشونت در مراسم یاد شده «شوکه شد».

فلسطینیان خانم ابوعاقله را که ۲۵ سال در صحنه‌های میدانی امور فلسطینیان و نزاع با اسرائیل را گزارش می‌کرد، «صدا و تصویر» مبارزه خود در برابر اسرائیل می‌دانستند.

محمود عباس او را «شهید قدس، شهید فلسطین و شهید آزادی بیان» نامید.

تشکیلات خودگردان فلسطینی در یک بیانیه گفته است که اسرائیل در ۲۲ سال اخیر ۴۵ خبرنگار را «کشته است»، ۴۴ خبرنگار عرب و فلسطینی و یک خبرنگار اهل ترکیه.

مقامات اسرائیل ضمن ابراز تاسف از کشته شدن خانم ابوعاقله گفته‌اند از نظامیان خود و اقدامات ارتش در «مبارزه با ترور» حمایت می‌کنند.

شیرین ابوعاقله یکی از ده‌ها کشته فلسطینی در رویدادهای خشونت‌بار دو ماه اخیر میان آن‌ها و اسرائیل است. در این چند هفته، ۱۷ اسرائیلی و سه خارجی نیز در طرف اسرائیلی کشته شدند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG