لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۶

ارتش اسرائیل برای حمله احتمالی به اهداف در ایران «چندین سناریو» ارائه کرده است


جنگنده‌های اف۱۵ ارتش اسرائیل
جنگنده‌های اف۱۵ ارتش اسرائیل

به نوشته رسانه‌های اسرائیل، ارتش این کشور چندین سناریو احتمالی را برای حمله به اهداف در ایران به رهبری سیاسی این کشور ارائه کرده است.

روزنامه هاآرتص روز سه‌شنبه هفتم دی با ذکر این خبر نوشت که ارتش اسرائیل در عین حال تأکید کرده است که تعیین نتیجه چنین حملاتی یا ارزیابی اینکه چگونه بر برنامه هسته‌ای تهران تأثیر می‌گذارد، دشوار است.

به نوشته این گزارش، ارتش اسرائیل می‌گوید در ماه‌های گذشته به عنوان بخشی از آمادگی‌های خود برای حمله احتمالی به ایران، به سلاح‌های پیشرفته‌تری دست یافته، نیروی هوایی این کشور تمرینات آموزشی انجام داده و به پایگاه داده‌های نظامی خود جزئیات اهداف جدیدی را نیز اضافه کرده است.

به نوشته هاآرتص، برای این منظور ۹ میلیارد شِکِل (۲٫۹ میلیارد دلار) بودجه اضافی به ارتش اسرائیل داده شده است.

منابع نظامی اسرائیل روز سه‌شنبه همچنین در گفت‌وگو با روزنامه تایمز اسرائیل گفتند که ارتش اسرائیل نسبت به سال آینده میلادی «خوش‌بین است» و در سال ۲۰۲۲ تمرکز آن بر مهار فعالیت‌های ایران در سوریه و آماده‌سازی برای حمله احتمالی به سایت‌های هسته‌ای ایران خواهد بود.

تایمز اسرائیل می‌نویسد که تصمیم‌گیری در مورد حمله به تأسیسات ایران «در نهایت به عوامل مختلفی بستگی دارد، از میزان پشتیبانی آمریکا از چنین عملیاتی گرفته تا سطح آمادگی دفاع هوایی اسرائیل و پناهگاه‌های بمب - و شاید مهم‌تر از همه، درجه اطمینان در ارتش اسرائیل مبنی بر این‌که چنین حمله‌ای براستی برنامه هسته‌ای ایران را به عقب می‌اندازد.»

روز سه‌شنبه همچنین از نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، در مصاحبه با رادیو ارتش این کشور در مورد اظهارات علنی اخیر مقامات اسرائیلی مبنی بر آمادگی اسرائیل برای حمله به ایران در هر لحظه، نیز سؤال شد و او این‌گونه پاسخ داد که «من طرفدار آن هستم که کمتر صحبت کنم و بیشتر عمل کنم.» آقای بنت توضیح بیشتری در این مورد نداد.

مقام‌های جمهوری اسلامی همواره اسرائیل را تهدید به «نابودی» می‌کنند و در کنار این اظهارات پیشبرد برنامه اتمی ایران باعث نگرانی در اسرائیل و در سطح جهانی شده است.

اسرائیل در کنار رایزنی با هم‌پیمانان خود در مورد مهار این برنامه اتمی از طرق دیپلماتیک، بارها از آماده شدن برای گزینه احتمالی نظامی نیز علیه تأسیسات هسته‌ای ایران نیز سخن گفته است.

در حالی که پیش از این رسانه‌های اسرائيل خبر از برنامه‌ریزی ارتش این کشور برای ««شبیه‌سازی حمله به برنامه هسته‌ای ایران» خبر داده بودند، این هفته رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران نیز گزارش دادند که در جریان رزمایش اخیر در جنوب ایران «حمله به مرکز اتمی دیمونای» اسرائیل شبیه‌سازی شده است.

حضور جمهوری اسلامی ایران در سوریه نیز از نظر اسرائیل تهدید امنیتی به‌شمار می‌آید و به نوشته تایمز اسرائیل، ارتشیان این کشور می‌گویند که طی سال گذشته از طریق حملات هوایی خود توانایی ایران برای جابه‌جایی جنگ‌افزار و تجهیزات از طریق سوریه را به میزان قابل توجهی محدود کرده‌اند و ارتش اسرائیل قصد دارد این کار را در سال ۲۰۲۲ ادامه دهد.

این گزارش می‌نویسد که «ارتش اسرائیل امیدوار است که این حملات همچنین بین بشار اسد، رئیس جمهور سوریه و تهران شکاف ایجاد کند.»

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، روز سه‌شنبه گفت که ارتش اسرائیل در سال جاری میلادی در جبهه‌های گوناگون با تهدیدهایی برخورد کرده که «همه آنها از ایران ناشی می‌شده و تاکید کرد که کشورش به جمهوری اسلامی اجازه نخواهد داد برای عواملی که شهروندان اسرائیلی را تهدید می‌کنند، جنگ‌افزار ارسال کند.

XS
SM
MD
LG