لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۷

افزایش تعامل دیپلماتیک اسرائیل با عمان و بحرین


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل (چپ) در دیدار با سلطان قابوس، حاکم عمان
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل (چپ) در دیدار با سلطان قابوس، حاکم عمان

در حالی که ده روز بعد از دیدار نخست‌وزیر اسرائیل از عمان، یک وزیر ارشد اسرائیلی نیز در دیداری رسمی به مسقط، پایتخت عمان، رفته‌است، رسانه‌های اسرائیل از تقویت احتمال سفر نخست‌وزیر این کشور به بحرین در آینده نزدیک خبر دادند.

به گزارش وای.نت، ییسرائل کاتز، وزیر راه اسرائیل که همزمان پست وزارت اطلاعات این کشور را نیز در دست دارد، از شامگاه یک‌شنبه ۱۳ آبان به عمان رفته تا در یک نشست بین‌المللی در مسقط شرکت و همزمان، با مقامات ارشد عمان دیدار کند.

این نخستین بار است که عمان از یک وزیر اسرائیلی برای شرکت در نشست‌های جهانی که در این کشور حاشیه دریای عمان برگزار می‌شود، دعوت رسمی و آشکار کرده‌است.

کاتز هفته گذشته گفته بود که پروژه‌ای را برای ایجاد مسیر راه‌آهن میان اسرائیل و کشورهای عربی با عنوان ریل صلح به میزبانان عمانی و همتایان دیگرش از سایر امیرنشین‌ها ارائه می‌کند.

عمان و اسرائیل پیشتر تأیید کردند که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روزهای ۴ و ۵ آبان مهمان سلطان قابوس، حکمروای عمان، بود.

سفر نتانیاهو، اولین دیدار یک رهبر اسرائیل از عمان در ۲۲ سال گذشته بود؛ هر چند که دو کشور هرگز مناسبات رسمی سیاسی نداشته‌اند.

یوسف بن علوی عبدالله، وزیر مشاور امارات در امور خارجی، ۶ آبان در یک نشست امنیتی در بحرین گفت، زمان آن رسیده که اسرائیل را به عنوان یک کشور در منطقه پذیرفت؛ اظهاراتی که با استقبال اسرائیل روبه‌رو شد.

در این میان، روزنامه اسرائیلی هاآرتص، دوشنبه ۱۴ آبان نوشته‌است که سفر بعدی نخست‌وزیر اسرائیل به یک امیرنشین خلیج فارس، به احتمال زیاد، به بحرین خواهد بود.

به نوشته هاآرتص، تماس‌های زیادی برای آماده کردن سفر نتانیاهو به بحرین در جریان است.

شیخ خالد بن احمد آل خلیفه، شنبه ۵ آبان نیز در نشست امنیتی منامه در خصوص سفر نتانیاهو به عمان گفته بود، کشورش «همواره به تیزهوشی و خرد سلطان قابوس و توانایی او در کمک به حل نزاع اسرائیلی- فلسطینی اعتماد داشته» و «برای موفقیت تلاش‌های سلطان قابوس موفقیت آرزو می‌کند».

به نوشته هاآرتص، شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین، در دوره اخیر بارها گفته‌است که با بایکوت اسرائیل مخالف است و به وزیران و مقامات بحرینی در همه سطوح اجازه داده تا با همتایان خود از اسرائیل دیدار کنند.

وزیر خارجه بحرین، جمعه ۱۱ آبان نیز در توئیتر خود نوشت که موضع‌گیری «آقای نتانیاهو» در مورد اهمیت حفظ ثبات عربستان در ثبات منطقه، روشن و به جا بوده‌است.

اشاره شیخ خالد بن احمد به سخنان چند روز پیش نتانیاهو در یک نشست اروپایی در وارنای بلغارستان بود که گفت، قتل جمال قاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول «وحشتناک» بود اما حفظ ثبات عربستان، به خاطر نقش سعودی در رویارویی با ایران، اهمیت بیشتری دارد.

روزنامه هاآرتص ۱۴ آبان با استناد به مطالبی از اعضای هیئت مسیحیان انجیلی دوستدار اسرائیل در سفر روزهای گذشته آنها به ریاض و دیداری که با ولیعهد سعودی داشته‌اند، نوشت که این دیدارها دیگر شگفت‌انگیز نیست و انجام آن در شرایط کنونی، در پایتخت عربستان، «اتفاقی نیست».

محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، شنبه ۱۲ آبان با هیئت آمریکایی از مسیحیان انجیلی دیداری دو ساعته داشت. وزارت خارجه سعودی تصاویر این دیدار و گزارش رسمی آن را منتشر کرد. اعضای این هیئت از مبشران انجیلی بعد از عربستان و اردن به اسرائیل رفته‌اند.

دیدارهای پیشین محمد بن سلمان با سایر گروه‌های آمریکایی حامی اسرائیل، مانند «لیگ ضد افترا» و ایپک در واشینگتن صورت گرفت اما او در سفر بهارش به آمریکا، حاضر نشد با گروه آمریکایی یهودی چپگرای منتقد اسرائیل به نام «جی استریت» دیدار کند.

ایوب قراء، وزیر ارتباطات و میری رگو، وزیر ورزش اسرائیل نیز هفته گذشته دیدارهای جداگانه از ابوظبی، مرکز سیاسی امارات، داشتند.

در کنار تحولات آشکار در مناسبات اسرائیل با عمان، بحرین و امارات و عربستان، به نوشته هاآرتص، افزایش همکاری‌های اسرائیل و امیرنشین قطر در مورد وضعیت نوار غزه نیز حائز اهمیت است.

بر اساس این گزارش، اسرائیل که قطر را به خاطر مناسبات با حماس و ایران «حامی ترور» می‌دانست، در یک سال اخیر به نوعی «بازوی اجرایی سیاست اسرائیل در غزه» مبدل شده و اسرائیل امکان داده که قطر پول سوخت مورد نیاز غزه و حقوق کارمندان دولت وابسته به حماس در غزه را تأمین کند؛ دو موضوعی که فلسطینیان در یک سال اخیر همواره در اعتراض به وضعیت نابسامان در این مسائل در مرزهای غزه با اسرائیل تظاهرات می‌کردند.

بنیامین نتانیاهو پیشتر گفته‌است که «نگرانی مشترک از برنامه اتمی و عملکرد منطقه‌ای ایران» کشورهای عرب منطقه را «به طرزی باورنکردنی» به اسرائیل نزدیک کرده‌است.

اسرائیل یارگیری از کشورهای عربی و اسلامی را برای رویارویی با ایران، دشمن سرسخت خود در ۴۰ سال اخیر، ضروری می‌داند و به تازگی در این زمینه موفقیت‌های کم‌سابقه‌ای داشته‌است.

تقدیر وزیر دفاع اسرائیل: تحریم‌ها علیه ایران «تصمیمی بنیادین» است

در این میان، همزمان با آغاز دور سخت‌گیرانه تحریم‌های یکجانبه آمریکایی علیه ایران از بامداد دوشنبه ۱۴ آبان، آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، در توئیتر خود نوشت «تصمیم شجاعانه دونالد ترامپ تغییر واقعیاتی است که منطقه منتظر آن بود».

لیبرمن نوشت: «تصمیم شجاعانه رئیس جمهور، ترامپ، تصمیم بنیادینی است که خاورمیانه در انتظارش بوده است. ایالات متحده، با یک حرکت، در حال زدن ضربه‌ای کاری به نفوذ ایران در سوریه، لبنان، غزه، عراق و یمن است؛ رئیس جمهور ترامپ، باری دیگر کار را به انجام رساندی؛ سپاس».

بنیامین نتانیاهو نیز شنبه شب از دونالد ترامپ به‌خاطر بازگرداندن تحریم‌های سخت علیه ایران سپاسگزاری کرده بود.

برقراری تحریم «فلج‌کننده» علیه ایران و به ویژه «قطع صادرات نفت ایران»، خواسته دیرینه دولت اسرائیل بود.

ایران به نوبه خود، تأکید کرده که هم این تحریم‌ها را ناکام خواهد کرد و هم با اثرگذاری‌های اسرائیل در منطقه، مقابله سیاسی مؤثری خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG