لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۲

وزیر دفاع اسرائیل از احتمال حمله به تاسیسات اتمی ایران در «دو تا سه سال آینده» خبر داد


بنی گانتز
بنی گانتز

بنی گانتز، وزیر دفاع فعلی اسرائیل چهارشنبه هفتم دی ماه و یک روز پیش از روی کار آمدن دولت جدید در این کشور، از حمله احتمالی اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران در دو تا سه سال آینده خبر داد.

وزیر دفاع اسرائیل در سخنرانی خود در مراسم فارغ التحصیلی خلبانان نیروی هوایی این کشور خطاب به آنها گفت:« در دو تا سه سال دیگر، شما ممکن است در آسمان به سمت شرق پرواز کنید و در حمله به سایت‌های هسته‌ای در ایران شرکت کنید.»

اسرائیل در یک دهه اخیر بارها به طور ضمنی تهدید کرده است در صورتی که دپیلماسی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شکست بخورد این کشور خود دست به اقدام نظامی خواهد زد.

با این حال، رویترز می‌گوید که برخی از کارشناسان در خصوص توانایی نظامی اسرائیل برای وارد کردن آسیب‌های پایدار به تاسیسات اتمی ایران تردید دارند، برای این که شماری از آنها در عمق خاک ایران قرار دارند و چنین تاسیساتی نیز در یک نقطه متمرکز نیستند.

بنی گانتز در پایگاه هوایی هاتزریم نیروی هوایی در جنوب اسرائیل، اضافه کرد که کشورش در سال‌های اخیر «آمادگی خود را بسیار افزایش داده است.»

یائیر لاپید، نخست وزیر فعلی اسرائیل نیز در این مراسم فارغ التحصیلی خلبانان گفته است که هیچ دولت اسرائیلی هسته‌ای شدن ایران را نخواهد پذیرفت و «اگر لازم باشد» دست به اقدام خواهد زد.

روزنامه اسرائیلی هیوم روز یکشنبه نوشت که پیش بینی اطلاعات نظامی اسرائیل برای سال ۲۰۲۳ این است که ایران «در حوزه هسته‌ای به مسیر فعلی پیشرفت کند خود ادامه خواهد داد.»

پیشتر زوهار پالتی از مقامات ارشد امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل هشدار داده بود که جمهوری اسلامی با دستیابی به «بمب هسته‌ای» فاصله چندانی ندارد و کشورش باید برای حمله‌ای «قریب‌الوقوع» به تاسیسات هسته‌ای ایران آماده شود.

مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام از چند ماه پیش متوقف شده است و جمهوری اسلامی در این مدت برنامه هسته‌ای خود را توسعه داده و در حال غنی سازی اورانیوم با غنای بالا است.

ایران غنی‌سازی اورانیوم ۶۰ درصدی را ابتدا فروردین پارسال در سایت نطنز آغاز کرد و گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که تاکنون بیش از ۶۲ کیلوگرم اورانیوم با این غنا تولید کرده است.

برای ساخت یک بمب هسته‌ای نیاز به حدود ۲۵ کیلوگرم اورانیوم ۹۰ درصدی است.تولید اورانیوم ۹۰ درصدی تنها بخشی از مراحل ساخت بمب اتمی است.

XS
SM
MD
LG