لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۵

اسرائیل می‌گوید «۹۰ درصد» زیرساخت‌های تولید و انتقال تسلیحات ایران در سوریه نابود شده است


آخرین حمله منتسب به اسرائیل در سوریه روز ۲۹ مهر انجام شد و ارتش اسرائیل پس از حدود یک ماه سکوت نسبی، به حوالی فرودگاه دمشق حمله کرد
آخرین حمله منتسب به اسرائیل در سوریه روز ۲۹ مهر انجام شد و ارتش اسرائیل پس از حدود یک ماه سکوت نسبی، به حوالی فرودگاه دمشق حمله کرد

روزنامه «جروزالم پست» روز یکشنبه اول آبان از قول مقامات اسرائیلی نوشت که زیرساخت‌های انتقال و ساخت تسلیحات جمهوری اسلامی ایران در سوریه در جریان حملات اسرائیل تقریبا به‌طور کامل منهدم شده است.

این مقامات اسرائیلی که نامی از آن‌ها برده نشده است، گفته‌اند ارتش اسرائیل حدود ۹۰ درصد از زیرساخت‌های نظامی و تلاش‌های ایران و حزب‌الله لبنان برای استقرار و ایجاد پایگاه‌های نظامی در سوریه را نابود کرده است.

آن‌ها می‌گویند اسرائیل در سال‌های اخیر موفق شده است که توانایی ایران برای حمل تسلیحات به سوریه یا ساخت تسلیحات در خاک این کشور و ایجاد پایگاه‌های نظامی برای استقرار شبه‌نظامیان مورد حمایت خود در سوریه را تقریبا به‌طور کامل نابود کند.

این گزارش از قول منابع خود در ادامه می‌افزاید طرح‌های قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس که دی‌ماه ۱۳۹۸ در حمله آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شد، شکست خورده است.

آخرین حمله منتسب به اسرائیل در سوریه روز ۲۹ مهر انجام شد و رسانه‌های محلی گزارش دادند که ارتش اسرائیل پس از حدود یک ماه سکوت نسبی، به حوالی فرودگاه دمشق حمله کرد.

یک منبع وزارت دفاع سوریه بامداد شنبه به خبرگزاری رسمی این کشور، سانا، اعلام کرد که «دشمن اسرائیلی از شمال شرق دریاچه طبریا حملات هوایی انجام داد و مواضعی را در نزدیکی دمشق هدف قرار داد».

این منبع آگاه مدعی شد که بیشتر موشک‌های اسرائیل توسط پدافند هوایی سوریه رهگیری شدند و فقط خسارت مادی بر جای مانده است.

به گفته دیدبان حقوق بشر در سوریه، مستقر در بریتانیا، این حملات پایگاه‌های ارتش سوریه را در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی دمشق و جنوب پایتخت هدف قرار دادند.

این سازمان ۲۶ شهریور نیز خبر داده بود که اسرائیل به مواضع استقرار شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی دمشق حمله هوایی کرد و پنج سرباز سوری و دو شبه‌نظامی تحت حمایت ایران در این حمله کشته شدند.

چند ماه پیش نیز یک حمله سنگین به فرودگاه بین‌المللی دمشق فعالیت آن را به مدت سه هفته تعطیل کرد.

همچنین بر اساس گزارش این سازمان، اسرائیل در تابستان نیز به فرودگاه بین‌المللی حلب حملاتی موشکی کرده است.

با استفاده از گزارش جروزالم پست و سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG