لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۳

هاآرتص: اسرائیل از طریق ناتو اطلاعاتی درباره پهپادهای ایرانی به اوکراین داده است


روزنامه هاآرتص به نقل از منابعی گزارش داد که اسرائیل پرونده مفصلی در مورد پهپادهای ساخت ایران به ویژه شاهد-۱۳۶ که یک پهپاد انتحاری است، به ناتو ارائه کرده است
روزنامه هاآرتص به نقل از منابعی گزارش داد که اسرائیل پرونده مفصلی در مورد پهپادهای ساخت ایران به ویژه شاهد-۱۳۶ که یک پهپاد انتحاری است، به ناتو ارائه کرده است

یک رسانه اسرائیلی به نقل از منابعی در ناتو گزارش داد که اسرائیل در هفته‌های اخیر کمک‌های اطلاعاتی خود به اوکراین را از طریق این ائتلاف نظامی افزایش داده و برخی از این کمک‌ها، داده‌هایی درباره پهپادهای ایرانی است که در تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، غیرنظامیان و زیرساخت‌ها را هدف می‌گیرند.

روزنامه «هاآرتص» روز پنجشنبه ۲۴ آذر نوشت که اسرائیل پرونده مفصلی در مورد پهپادهای ساخت ایران به ویژه شاهد-۱۳۶ که یک پهپاد انتحاری است، به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ارائه کرده است.

بر اساس این گزارش، این پرونده از سوی سفیر اسرائیل در اتحادیه اروپا و ناتو به معاون دبیرکل این ائتلاف نظامی داده شده است.

این روزنامه اسرائیلی می‌نویسد که در سال‌های گذشته، سرویس‌های اطلاعاتی و نیروهای نظامی اسرائیل پایگاهی از داده‌ها درباره پهپادهای ساخت ایران ایجاد کرده‌اند و اگر بروکسل به این داده‌ها دسترسی پیدا کند، اوکراین، کشورهای ناتو و سایر کشورها مانند امارات متحده عربی، عربستان سعودی، ژاپن و استرالیا از آن سود خواهند برد.

با این حال، منابع هاآرتص در بروکسل، مقر ناتو، به این روزنامه گفتند که اسرائیل همچنان مایل است کمک‌های خود به اوکراین را «غیرمستقیم» نگاه دارد.

رهبران نظامی و سیاسی اسرائیل از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه سال جاری میلادی، در قبال این جنگ، سیاست بی‌طرفی را در پیش گرفته بودند. اما این کمک‌های اطلاعاتی نشان‌دهنده انعطاف‌پذیری اورشلیم در برابر کی‌یف است.

به نوشته هاآرتص، دلیل این تغییر سیاست اسرائیل، کمک‌های نظامی است که جمهوری اسلامی ایران اکنون به مسکو ارائه می‌کند از جمله آموزش نیروهای روس در خاک روسیه.

یک منبع دفاعی اسرائیلی نیز در گفت‌وگو با این روزنامه تصریح کرد که «تصمیم ایران برای تامین پهپاد و افزایش همکاری نظامی با روسیه یک اشتباه استراتژیک از سوی تهران و بهترین اتفاقی است که می‌توانست برای روابط اسرائیل و ناتو بیفتد».

این در حالی است که یک ماه‌ونیم پیش، بنی گانتز وزیر دفاع و آویو کوخاوی رئیس ستاد ارتش اسرائیل، پیشنهاد وزیر دفاع اوکراین برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات درباره سرنگونی پهپادهای ایرانی بر فراز کشورش را رد کردند.

پیشنهاد شده بود این اطلاعات در ازای اطلاعاتی از سوی اسرائیل با اوکراین به اشتراک گذاشته شود.

همچنین تا پیش از مداخله جمهوری اسلامی در جنگ اوکراین، دولت ائتلافی بنت-لاپید به امتناع خود از ارائه هرگونه کمک نظامی به اوکراین پایبند بود و اسرائیل به کمک‌های بشردوستانه برای اوکراین بسنده می‌کرد.

به نوشته هاآرتص، اسرائیل از این بیم داشت که روسیه ممکن است در مقابل کمک احتمالی نظامی اسرائیل به اوکراین، از آزادی عمل اسرائیل در آسمان سوریه جلوگیری کند. این نگرانی‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که بنابه گزارش‌های مختلف، جمهوری اسلامی تلاش می‌کند حضور نظامی خود در سوریه علیه اسرائیل را افزایش دهد.

با وجود این، آن‌طور که این روزنامه اسرائیلی نوشته است فشار آمریکا و افزایش کمک‌های ایران به روسیه، اسرائیل را متقاعد کرده که سیاست بی‌طرفی خود را کنار بگذارد.

ماه گذشته، مقام‌های ارشد اروپایی به این روزنامه گفتند که اسرائیل تحت فشار آمریکا، با خرید میلیون‌ها دلار «مواد استراتژیک» برای اوکراین موافقت کرده است.

بر اساس این گزارش، این مواد از طریق یکی از کشورهای ناتو به اوکراین منتقل شد و اسرائیل موافقت کرد که به کشورهای ناتو اجازه دهد سلاح‌هایی از جمله سیستم‌های الکترواپتیکی و کنترل آتش ساخت شرکت‌های اسرائیلی را به اوکراین منتقل کنند.

این در حالی است که در هفته‌های اخیر، روسیه با استفاده از پهپادهای ساخت ایران به شهرهای اوکراین حمله کرده و زیرساخت‌ها و مناطق مسکونی را هدف قرار داده و موجب قطعی گسترده برق و آب در سراسر کشور شده است.

با استفاده از گزارش‌های روزنامه هاآرتص و رسانه‌های اسرائیلی و گزارش‌های پیشین رادیو فردا؛ م.ت./ آ.ت.
XS
SM
MD
LG