لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۸

آمریکا اقدام اسرائیل برای قانونی کردن شهرک‌‌ها در کرانه باختری را «خطرناک» خواند


نمایی از یک شهرک یهودی‌نشین در کرانه باختری
نمایی از یک شهرک یهودی‌نشین در کرانه باختری

وزارت خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه در واکنش به گزارش‌ها مبنی بر تلاش بتسال‌ئل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل، برای قانونی کردن پاسگاه‌های شهرک‌نشینان یهودی در کرانه باختری اشغالی، هشدار داد که چنین اقدامی «خطرناک و غیرمسئولانه» است.

نشریه تایمز اسرائیل گزارش داده بود که اسموتریچ قصد دارد فرایند قانونی کردن ۶۸ پاسگاه غیرقانونی در کرانه باختری را آغاز کند و آن را یکی از «بزرگترین» طرح‌های توسعه برای جنبش شهرک‌سازی طی چند دهه اخیر خواند.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، در نشستی خبری گفت: «این گزارش‌ها درباره بخش‌نامه‌هایی که از پاسگاه‌های غیرقانونی در کرانه باختری حمایت می‌کند، به باور ما چنین اقدامی خطرناک و غیرمسئولانه است.»

وی تاکید کرد که ایالات متحده مخالف این شهرک‌سازی‌هاست و آن را نقض قوانین بین‌المللی می‌داند.

آقای پاتل اظهار داشت: «واشینگتن همچنان از مقامات اسرائیل خواهد خواست که از انجام هر اقدامی برای تامین مالی این پاسگاه‌ها که سال‌هاست تحت قوانین خود اسرائیل غیرقانونی بوده‌اند، خودداری کنند.»

اسرائیل از سال ۱۹۶۷ ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری را آغاز کرده و این منطقه را بخشی از یهودیه می‌داند که در تورات آمده و تاکید دارد که این شهرک‌ها برای امنیت اسرائیل امری حیاتی هستند.

این شهرک‌سازی‌ها باعث کوچک‌تر شدن مدام کرانه باختری شده، منطقه‌ای که فلسطینی‌ها دهه‌‌هاست قصد دارند کشور مستقل فلسطین را در آن بنا کنند و این کشور شامل نوار غزه و شرق اورشلیم نیز می‌شود.

واشینگتن به تازگی یکی از متحدان وزیر امنیت ملی راستگرای افراطی اسرائیل را به همراه دو نهاد که در خشونت‌های شهرک‌نشینان اسرائیلی علیه فلسطینی‌ها در کرانه باختری نقش داشته‌اند، تحریم کرد.

ودانت پاتل در سخنان روز چهارشنبه خود همچنین گفت که نگرانی‌های واشینگتن در رابطه با حمله احتمالی اسرائیل به رفح همچنان برطرف نشده است.

وی اظهار داشت: «وقتی مسئله عملیات نظامی در رفح مطرح می‌شود باید یک طرح جدی و قابل اطمینان وجود داشته باشد.»

علی‌رغم هشدارهای بین‌المللی درباره احتمال وقوع یک فاجعه انسانی در رفح، یک مقام ارشد وزارت دفاع اسرائیل روز چهارشنبه گفت که ارتش این کشور آماده تخلیه غیرنظامیان از این منطقه و حمله به مواضع گروه افراطی حماس است. ایالات متحده و بسیاری از دیگر کشورهای غربی، حماس را سازمانی تروریستی می‌دانند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG