لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۸

کرونا در اسرائیل؛ رامی اسحاق می‌خواهد به زادگاهش ایران برگردد


تب‌سنجی از یک مشتری قبل از ورود به رستورانی در تل‌آویو
تب‌سنجی از یک مشتری قبل از ورود به رستورانی در تل‌آویو

رامی اسحاق، مغازه‌دار ساکن اسرائیل که پس از بریدن رگ‌های دستش از فرط استیصال، مورد توجه رسانه‌های اسرائیلی قرار گرفته است، می‌گوید که می‌خواهد به زادگاهش، ایران، برگردد.

رامی اسحاقِ میانسال، در حالی که با دست‌ پانسمان شده‌ صورتش را چنگ می‌زند و بر سر می‌کوبد و با دست دیگر سیگار می‌کشد، به شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل می‌گوید دوستان دوران کودکی‌اش به او پیشنهاد کرده‌اند که به ایران برگردد و اگر راه بازگشتی بود، او زندگی در «پاراس» (سرزمین پارس) را بر اسرائیل ترجیح می‌داد.

او این هفته پس از دریافت قبض هزینه‌ها و مالیات حدودا ۱۶۰ هزار دلاری که ملزم به پرداخت آن است، رگ دستانش را برید و مغازه‌داران اطراف او را نجات دادند و ده‌ها پلیس به مغازه‌اش ریختند که وضع را رصد کنند.

رامی اسحاق که در منطقه «حولون» در حومه تل‌آویو بوتیک لباس دارد، گفته که ۳۰ سال است مغازه دارد و در هیچ بحرانی، وضعیت برای صاحبان کسب و کارهای خرد به مانند دوره حاضر این‌قدر «فلاکت‌بار» نبوده است.

او با گریه گفت که وکیل گرفته بود تا شاید به او در برابر نهادهای مالی کمک کند اما وکیل هم یک‌باره گفته است که به او هم باید پول کلانی بپردازد.

تلویزیون اسرائیل از مردم خواسته است که برای کمک به رامی به مغازه‌اش بروند و لباس بخرند، شاید او بتواند قرض‌هایش را بپردازد.

رامی اسحاق تازه‌ترین نماد بحران معیشتی ناشی از شیوع کرونا در اسرائیل است.

چند هفته پیش هنگامی نیز گزارشگر شبکه ۱۲ تلویزیون اتفاقی با صاحب یک فلافل فروشی در شهر اشدود مصاحبه کرد. این اغذیه‌فروش هنگام صحبت درباره این‌که دقایقی قبل از حضور این گزارشگر، پلیس آنجا بوده و به خاطر بازکردن دکه‌اش جریمه سنگینی برایش نوشته است، اشک از چشمانش جاری شد.

صحبت‌های او آن قدر صادقانه جلوه کرد که همان روز صدها اسرائیلی به او فلافل سفارش دادند و آن‌ها را به نیازمندان بخشیدند تا به این اغذیه‌فروشی خرده‌پا کمک کنند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، هم به به فلافل‌فروش تلفن کرد تا از او دلجویی کند. این مرد گفت که او اتفاقا از رای‌دهندگان به حزب لیکود است اما دولت در رسیدگی به معیشت مردم در دوره اخیر سهل‌انگاری کرده است.

یک بازیگر معروف تئاتر نیز به تلویزیون این کشور گفته که برای حداقل معیشت در این وضعیت به شاگردی در سبزی فروشی محله‌اش در تل‌آویو روی آورده است.

زوج جوان و تحصیلکرده دیگری که سه فرزند دارند و دوربین یکی از شبکه‌های تلویزیونی زندگی آنها را در دوره اخیر دنبال کرده بود، در حالی که خود صاحب یک کسب‌وکار پردرآمد از پارک بازی کودکان بوده‌اند، اکنون در سوپرمارکتی قفسه‌ها را مرتب می‌کنند؛ پسر خانواده با اشک در چشم می‌گوید به والدینش افتخار می‌کند.

یک زن کارمند با سابقه فرودگاه بن‌گوریون به فرودگاه سوت و کور بازگشته تا دستی مهرآمیز از روی دلتنگی به صندلی‌اش بکشد و می‌گوید برای هر کاری که مراجعه کرده است جواب شنیده که خیل جوانان قبل از او در صف کار هستند.

مجردها و یا زوج‌های جوان بسیاری که زندگی مستقل داشتند، دوباره نزد والدین خود بازگشته‌اند؛ آنها پولی برای امرار معاش و پرداخت اجاره ندارند.

بیش از یک میلیون از چهار میلیون شاغل اسرائیلی در دوره اخیر بیکار شده‌اند. رسانه‌ها آنها را که همگی از قشر متوسط بوده‌اند، «فقرای تازه» می‌نامند.

نهاد ناظر روانکاوی اسرائیل این هفته نسبت به افزایش خودکشی ناشی از کرونا، به ویژه در میان افرادی که بیکار شده و آینده‌ای ندارند، هشدار داد.

دولت اسرائیل در هفته‌های گذشته پس از گسترش تظاهرات و خشم مردم به ویژه علیه سخنان یک وزیر که نبود نان در سفره مردم را «حرف مفت» خوانده بود، برای کمک به معیشت آسیب‌دیدگان چند بسته کمک مالی تعیین کرد و ظاهرا امیدوار بود که به تظاهرات نیز پایان دهد.

دوربین تلویزیون ده‌ها میلیارد دلار پول نقد در خزانه بانک مرکزی اسرائیل را نشان داده و پرسیده بود چه هنگام قرار است از این پول‌ها برای کمک به مردم فقیر استفاده شود.

دولت تایید می‌کند زمانی که بحران کرونا آغاز شد وضعیت اقتصادی اسرائیل بسیار خوب و خزانه سرشار از درآمد بود. سرانجام در روزهای اخیر در برابر فشارها تسلیم شده و در خزانه را گشوده است.

دولت همچنین این هفته با پاسخ دادن به بخشی از خواسته‌های مالی و شغلی پرستاران و مددکاران اجتماعی آنها را متقاعد کرد که به اعتراضات خاتمه دهند.

دولت به درخواست صاحبان کسب‌وکار نیز برای خودداری از بازگشت محدودیت‌های بیشتر پاسخ مثبت داد.

اما هزاران تظاهرکننده هر شب تا بامداد از برابر دفتر و خانه نخست‌وزیری در مرکز اورشلیم تا کنست (پارلمان) که فاصله آنها سه کیلومتر است، با کوبیدن بر طبل شعارهای تند سر می‌دهند و راهپیمایی می‌کنند.

پلیس هم هر شب تعدادی از معترضان را بازداشت می‌کند. بامداد جمعه سوم مرداد اعلام شد که ۵۵ تن دیگر از تظاهرکنندگان بازداشت شده‌اند.

نخست وزیر اسرائیل نیز با نکوهش اقدام یک زن تظاهرکننده که بالای شمعدان بزرگ «حنوکیا» در محوطه مجلس اسرائیل پستان خود را عریان کرد، آن را تعرض به نمادهای ملی و یهودی خواند.

این زن تظاهرکننده به رادیوی ارتش اسرائیل گفته بود، او با این کار خواست نشان دهد که چگونه نگاه رسانه‌ها به مسائل حاشیه‌ای و بی‌اهمیت متمرکز می‌شود در حالی که معترضین اقتصادی و مددکاران اجتماعی هفته‌ها است تظاهرات می‌کنند و خواسته آنها بازتاب واقعی ندارد.

تظاهرکنندگان مدعی هستند که گسترش اختیارات دولت به انگیزه مقابله با کرونا، «دیکتاتوری» است.

با وجود اعتراض‌ها، قانون اختیارات جدید دولتی دوم مرداد در مجلس تصویب شد و تظاهرکنندگان نیز وعده ادامه تظاهرات را دادند.

اسرائیل در شمار کشورهای موفق در مهار کرونا در هفته‌های آغاز همه‌گیری این ویروس بود اما بنیامین نتانیاهو تایید کرد که تصمیمات بعدی کابینه او شتابزده بود و به افزایش شمار مبتلایان و تشدید بحران اقتصادی و معیشتی منجر شد و قول داده که جبران کند.

در حالی که آقای نتانیاهو در ماه‌های گذشته اصرار داشت خود «فرمانده» در مقابله کرونا باشد، او روز دوم مرداد سرانجام با تشکیل ستاد مبارزه با کرونا در وزارت بهداشت، پروفسور رونی گامزو، یک پزشک مشهور ایرانی‌الاصل را به ریاست آن گمارد.

XS
SM
MD
LG