لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۳

یک فرمانده ارشد حزب‌الله در حمله هوایی اسرائیل به جنوب لبنان کشته شد


وسام حسن الطویل (چپ) در کنار قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران
وسام حسن الطویل (چپ) در کنار قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه ۱۸ دی به نقل از منابع امنیتی اعلام کرد بر اثر حمله هوایی اسرائیل به جنوب لبنان، یکی از فرماندهان ارشد نیروهای ویژه موسوم به «رضوان» گروه شبه‌نظامی حزب‌الله کشته شده است.

این منابع امنیتی فرد کشته شده را وسام حسن الطویل، جانشین فرمانده یکی از واحدهای گردان «رضوان» معرفی کرده‌اند و می‌گویند او همراه با یک شبه‌نظامی دیگر حزب‌الله در حمله به یک خودرو در روستای مجدالسلم کشته شده‌اند.

یکی از این منابع به رویترز گفت این حمله «دردناک» بود و منبع دیگر هشدار داد که اکنون «تنش بالا می‌گیرد.»

پیش از این اعلام شده بود که در جریان حملات ادامه‌دار اسرائیل به جنوب لبنان از زمان آغاز جنگ غزه، بیش از ۱۳۰ تن از اعضای گروه حزب‌الله که مورد حمایت جمهوری اسلامی است، کشته شده‌اند.

به‌دنبال کشته شدن معاون دفتر سیاسی گروه افراطی حماس در حمله پهپادی در جنوب بیروت، حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در دو سخنرانی تلویزیونی به اسرائیل هشدار داد به فکر حمله گسترده به لبنان نباشد.

آمریکا و اتحادیه اروپا حماس را سازمان تروریستی می‌دانند.

اسرائیل به شکل رسمی مسئولیت این حمله پهپادی را که روز ۱۲ دی باعث از پا درآمدن صالح العاروری در بیروت شد، نپذیرفته است.

ارتش اسرائیل روز ۱۷ دی ضمن هشدار درباره «جنگ دیگری» با حزب‌الله لبنان اعلام کرد که این گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران یک پایگاه کنترل ترافیک هوایی در شمال اسرائیل را هدف قرار داده است.

حمله یادشده یکی از جدی‌ترین حملات حزب الله از آغاز جنگ کنونی محسوب می‌شود، حملاتی که باعث شده ده‌ها هزار اسرائیلی خانه‌های خود در نزدیکی مرز لبنان را تخلیه کنند.

این در حالی است که ابتدای این هفته، روزنامه واشینگتن پست با استناد به ارزیابی سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا، دی‌ای‌آی، گزارش داد که مقامات دولت بایدن به‌طور «خصوصی» به رهبران اسرائیل درباره عدم ورود به درگیری مستقیم با حزب‌الله هشدار داده‌اند.

وزیر خارجه آمریکا نیز در ادامه سفر منطقه‌ای خود دوشنبه به امارات متحده عربی و عربستان سفر کرد و بعد از آن وارد اسرائیل خواهد شد.

رویترز نوشته است که آنتونی بلینکن در اسرائیل خواهد کوشید مقامات این کشور را متقاعد کند گفت‌وگوها برای برقراری صلح را از سربگیرند تا از درگیری‌های گسترده‌تر در خاورمیانه جلوگیری شود.

درباره وسام الطویل چه می‌دانیم؟

وسام الطویل سال ۱۹۷۰ میلادی در شهر صور لبنان به دنیا آمد. او در نوجوانی به عضویت حزب‌الله درآمد و به سرعت به رده‌های بالای این گروه رسید؛ گروهی که از سوی جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌شود و ایالات متحده آمریکا آن را در فهرست تروریسم قرار داده است.

وسام الطویل عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان بود.

او همچنین یکی از برجسته‌ترین فرماندهان نیروهای حزب‌الله در جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ با اسرائیل به شمار می‌آید که پس از جنگ بر توسعه صنایع نظامی حزب‌الله تمرکز کرد و مسئولیت این پرونده را بر عهده گرفت. او همچنین در دوره‌ای مسئول واحد عملیات خارجی.

وسام الطويل همچنین مسئولیت واحد مرکزی آموزش نیروهای حزب‌الله را بر عهده داشت.

الطویل به فعالیت‌های نظامی و عملیاتی شهرت داشت و مسئولیت بسیاری از عملیات نظامی حزب‌الله علیه اسرائیل را بر عهده داشت و از برجسته‌ترین فرماندهان حملات راکتی، موشکی و پهپادی اخیر حزب‌الله در حمایت از گروه افراطی حماس در جنگ با اسرائیل به شمار می‌آید.

XS
SM
MD
LG