لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۶

حمله هوایی اسرائیل به حمص؛ «دو نفر از نیروهای وابسته به ایران کشته شدند»


گروه اپوزیسیون ناظر حقوق بشر در سوریه روز یکشنبه ۱۳ فروردین گزارش داد که در حمله هوایی اسرائیل به سوریه دو شبه‌نظامی مورد حمایت ایران کشته شدند.

این گزارش در حالی است که دمشق ساعاتی قبل تایید کرده بود بر اثر این حمله پنج سرباز ارتش سوریه زخمی شده‌اند. حمله یادشده ساعات بامدادی یکشنبه در نزدیکی شهر حمص، واقع در غرب سوریه، صورت گرفته و سومین حمله منتسب به اسرائیل از روز پنج‌شنبه تاکنون محسوب می‌شود.

اسرائیل در طول بیش از یک دهه جنگ داخلی سوریه صدها بار این کشور را مورد حملات هوایی خود قرار داده و نیروهای تحت حمایت ایران و حزب الله لبنان و مواضع ارتش سوریه را هدف گرفته است.

گروه ناظر حقوق بشر در سوریه که خود در لندن مستقر است، گفت: «دو شبه‌نظامی هوادار ایران که ملیت‌هایشان تاکنون فاش نشده است در حملاتی به مواضع نیروهای دولت سوریه و گروه‌های هوادار ایران کشته شدند.»

این گروه افزود که موج انفجارها شهر حمص را لرزاند و یک مرکز تحقیقاتی نیز بر اثر حمله دچار آتش‌سوزی شد.

رامی عبدالرحمان، مدیر گروه ناظر حقوق بشر در سوریه، به خبرگزاری سوریه گفت: «یک زاغه مهمات متعلق به نیروهای حزب الله لبنان در فرودگاه نظامی الضعبه، واقع در جنوب غرب حمص، نابود شد و دو شبه‌نظامی نیز بر اثر حمله به این زاغه مهمات کشته شدند.»

پیش از این خبرگزاری رسمی دولت سوریه، سانا، به نقل از یک منبع نظامی گزارش داده بود که اسرائیل مواضع نظامیان سوری در شهر و استان حمص را هدف حمله هوایی قرار داده است.

این گزارش همچنین عنوان می‌کرد که نیروهای دفاع هوایی سوریه چندین موشک اسرائیلی را رهگیری و منهدم کردند اما پنج سرباز سوری نیز زخمی شدند و خسارات مادی هم بر جا ماند.

حمله قبلی منتسب به اسرائیل روز جمعه رخ داد و مواضعی در حومه دمشق هدف قرار گرفته شد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکنون در دو بیانیه مجزا تایید کرده که دو تن از افسران این نهاد نظامی در حمله روز جمعه اسرائیل کشته شده‌اند.

مقداد مهقانی جعفرآبادی و میلاد حیدری نام این دو افسر عنوان شده که به گفته سپاه در مقام «مستشار نظامی» در سوریه حضور داشته‌اند.

وزارت خارجه ایران کشته شدن این دو سرباز را «اقدام متجاوزانه و جنایتکارانه» دانسته و تاکید کرده که جمهوری اسلامی «حق خود را در پاسخ به این اقدام ... اسرائیل در زمان و مکان مقتضی محفوظ می‌داند».

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ س.ن

XS
SM
MD
LG