لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۲

جرد کوشنر؛ چهره‌ای که خانواده ترامپ را به اسرائیل نزدیک می‌کند


جرد کُورِی کوشنر ۳۵ ساله در خانواده‌ای یهودی با ارزش‌های یهودیان اورتودکس بدنیا آمده است
جرد کُورِی کوشنر ۳۵ ساله در خانواده‌ای یهودی با ارزش‌های یهودیان اورتودکس بدنیا آمده است

جرد کوشنر داماد دونالد ترامپ بعد از پیروزی نامزد جمهوریخواهان در انتخابات روز سه شنبه گذشته آمریکا مورد توجه بیشتر رسانه‌ها قرار گرفته است زیرا همه شواهد نشان می‌دهد که او یکی از مهره‌های اصلی در اداره کاخ سفید و تعیین سیاست‌های آقای ترامپ خواهد بود.

اما جرد کوشنر کیست؟ رسانه‌های آمریکا و اسرائیل در روزهای گذشته او را بیشتر معرفی کرده‌اند؛ علاقه چشمگیر رسانه‌های اسرائیل به جرد کوشنر بخاطر این است که آقای کوشنر یهودی است.

وای.نت، وبسایت روزنامه اسرائیلی یدیعوت آخرونوت، جمعه بیست و یکم آبان جرد کوشنر را «مرد رازهای ترامپ» معرفی کرد و زندگی او را به تصویر کشید.

پنجشنبه گذشته زمانی که دونالد ترامپ به دعوت باراک اوباما با او در کاخ سفید دیدار کرد، دوربین‌ها تصاویر زیادی از جرد کوشنر گرفتند که در حال سخن گفتن با رئیس کارکنان کاخ سفید و قدم زدن در صحن چمن اقامتگاه روسای جمهوری آمریکا بود.

به نوشته وای.نت، «هر چه که موعد انتخابات نزدیک‌تر می‌شد، نام کوشنر بیشتر به عنوان برنامه‌ریز کارزار دونالد ترامپ به گوش می‌رسید».

جرد کُورِی کوشنر ۳۵ ساله در خانواده‌ای یهودی با ارزش‌های یهودیان اورتودکس بدنیا آمده است.

پدربزرگش اهل بلاروس و بازمانده هولوکاست بود که سال ۱۹۴۹ به آمریکا رفت و مانند برخی دیگر از یهودیانی که از اروپای جنگ زده به سواحل شرقی آمریکا رسیدند، یک کارگاه کوچک خانوادگی را به تخته پرشی بسیار بلند و خیره کننده برای موفقیت اقتصادی خود در نیوجرسی مبدل کرد.

گروه اقتصادی که پدربزرگش برپا کرد مانند کارهای پدربزرگ و پدر دونالد ترامپ به مستغلات توجه نشان داد؛ زمانی که چارلز کوشنر یکی از پسرانش مدیریت این تیم را برعهده گرفت، سرمایه این مجموعه شرکتها به ده میلیارد دلار نیز رسید.

با وجود ثروت سرشار، خانواده کوشنر اصول زندگی یهودیان اورتودکس را رعایت کرده است؛ پدر جرد کوشنر بنیانگذار کالج مذهبی اورتودکسی نیوجرسی و دبیرستان عبری زبان منطقه بود و همزمان به ده‌ها کنیسه و مؤسسه یهودی دیگر آمریکا و اسرائیل نیز کمک مالی می‌کرد.

چارلز کوشنر که به سیاست علاقه وافری داشت، مانند اکثر یهودیان ثروتمند آمریکا به دموکرات‌ها کمک مالی سخاوتمندانه می‌کرد و از جمله به بیل کلینتون، ال گور، جو لیبرمن، و فرمانداران و بزرگان دموکرات دیگر از شرق آمریکا نزدیک بود اما همزمان بنیامین نتانیاهو را که تا قبل از نخست وزیری نیز سیاستمدار مهم صحنه راست اسرائیلی بود، ستایش می‌کرد.

۱۲ سال پیش، پدر جرد کوشنر در بازجویی اف.بی. آی اعتراف کرد که کمک‌هایی که به کارزار انتخاباتی اسرائیل داده، از سوی ستاد بنیامین نتانیاهو اعلام نشده بود. خواهر چارلز کوشنر در این زمینه به اف.بی. آی در بازجویی از برادرش کمک کرده بود.

چارلز کوشنر محاکمه و به دو سال حبس محکوم شد و یکسال آن را در زندان مونتگومری در آلاباما که چند زندانی یهودی اورتودکس دیگر هم در آن بودند، سپری کرد.

زندانی شدن چارلز کوشنر موجب شد که جرد ۲۳ ساله که دانشجوی سال سوم دانشگاه بود، ناچار به اداره امور بازرگانی پدر شود.

جرد کوشنر در کالج اورتودکس‌ها تحصیل کرده بود اما در دانشگاه پرآوازه هاروارد در رشته جامعه‌شناسی تحصیل کرد؛ برخی‌ها مدعی بودند چون خانواده کوشنر دو و نیم میلیون دلار به هاروارد هدیه کرده، جرد در آنجا قبول شده بود اما جرد برای دادن پاسخ به آنها که دانشجویی ممتاز است در دانشگاه معتبر دیگر ان.آی. یو نیز دو مدرک گرفت.

جرد کوشنر گروه مالی پدرش را گسترش داد؛ این گروه اکنون تحت مدیریت او و دو خواهر جرد و نیز عمه کوشنر است. اما برادر جرد به نام جاشوا کمتر در امور مالی خانواده دخالت می‌کند.

زمانی که پنج سال پیش برنامه بیمه بهداشتی باراک اوباما، موسوم به «اوباما کر» با جنجال زیاد تصویب شد، جاشوا کوشنر خود طرح بیمه خصوصی را با استفاده از یک فن آوری ساده راه اندازی کرد و به طور مستقل از خانواده ثروت زیادی کسب کرد؛ جاش نیز بخاطر معاشرت با کارلی کلوز مانکنی مشهور آوازه بیشتری یافته است.

شرکت «فینیکس» یکی از مشهورترین شرکت‌هایی است که در مدیریت جرد کوشنر است که بیشتر بر مستغلات در نیوجرسی، پنسیلوانیا، مریلند و اوهایو تمرکز دارد؛ جرد بزرگ‌ترین معامله ساختمان دفاتر در آمریکا را با خرید ساختمان شماره ۶۶۶ در بلوار پنجم نیویورک به ارزش یک میلیارد و هشتصد میلیون دلار انجام داد.

جرد ده سال پیش روزنامه آبزرور را تنها با مبلغ ده میلیون دلار خریداری کرد؛ اندکی قبل از این معامله، این روزنامه از «مطالب دروغین و افتراهای رسانه‌های دیگر» علیه پدر جرد کوشنر انتقاد کرده بود.

تا به امروز گفته می‌شود، پرداختن به امور این روزنامه بیش از هر امر دیگری مورد توجه جرد است و او بخش بزرگی از مدیران و خبرنگاران این روزنامه را عوض کرده است.

معاشرت جرد با ایوانکا دختر محبوب دونالد ترامپ در سال ۲۰۰۷ آغاز شد؛ معاشرت آنها بعد از یک معامله کلان میان شرکت‌های خانواده کوشنر با خانواده ترامپ بود.

اما مانند یهودیان اورتودکس، جرد نمی‌توانست به خود اجازه دهد با یک غیریهودی ازدواج کند. یک غیریهودی برای اینکه یهودی بشود و نهاد یهودیت اورتودکس او را قبول کند باید درس و آموزش‌های زیادی بگیرد و امتحانات سخت را بگذراند. در یهودیت تنها کسی به طور طبیعی یهودی است که مادرش یهودی باشد اما ایوانکا زاده از مادری مسیحی بود که ترامپ با جنجالی عظیم او را طلاق داد.

تنها دو سال بعد که ایوانکا از سوی رباهای سخت گیر به عنوان یهودی قبول شد، جرد با او ازدواج کرد.

جرد در هشت سال ازدواجش سه فرزند دارد؛ خانواده ایوانکا و جرد غذای «کاشر» یهودی می‌خورند؛ در «شبات» (شنبه مقدس که از غروب جمعه آغاز می‌شود) تمامی مقررات سخت گیرانه یهودیت را رعایت می‌کنند و از جمله سوار اتومبیل نمی‌شوند؛ دست به آتش نمی‌زنند و چراغ روشن نمی‌کنند، از تلفن و تلویزیون استفاده نمی‌کنند و غذا گرم نمی‌کنند؛ نیایش کرده و به کنیسه می‌روند و…

ازدواج ایوانکا با جرد خانواده ترامپ را به اسرائیل و یهودیان نزدیک‌تر کرده است؛ ایوانکا و جرد در آخرین یکشنبه قبل از انتخابات به خانه ربای فوت شده، میلوباویچ رفتند تا برای پیروزی ترامپ نیایش کنند؛ ایوانکا بعد از آن گفت، «اطمینان یافت» که پدرش پیروز انتخابات است.

به نوشته نیویورکر، چندی پیش سوزان شوارتز یک گزارشگر امور هنری ابزرور در نامه سرگشاده‌ای به عنوان «یکی از کارکنان یهودی شما» به جرد کوشنر دونالد ترامپ را ضد یهودی نامید.

اما جرد کوشنر مقاله‌ای نوشت با عنوان «دونالد ترامپ؛ آنگونه که من می‌شناسم» که در آن با تأکید بر اینکه خود او نوه یک بازمانده هولوکاست است، عنوان کرد که آمریکا با چالش‌های بزرگ روبروست؛ با ترور روبروست؛ اقتصادی پرچالش دارد؛ کسری بودجه‌ای بزرگ دارد… ناشکیبایی نیز یکی از بلایای روزگار ما شده… من اطمینان دارم که پدر همسرم در مقابله با این وضعیت موفق خواهد بود».

گفته شده بود که ایوانکا و جرد صفحه توییتر دونالد ترامپ را در طول کارزار انتخاباتی رصد می‌کردند تا او واکنش‌های تند خود را منتشر نکند اما از غروب جمعه تا پایان شنبه که آن دو نمی‌توانند از تلفن و فن آوری‌ها بخاطر «تقدس شبات» استفاده کنند، دونالد بهره‌برداری خود را می‌کرد؛ شواهد نیز نشان می‌دهد که برخی از پیام‌های خشمگینانه آقای ترامپ در همین ساعات غروب جمعه تا پایان شنبه منتشر شده بود و ایوانکا و جرد بعداً تلاش کردند تا جایی که می‌توانند آنها را پاک کنند و دستکاری کنند.

هنوز معلوم نیست رئیس جمهوری برگزیده چه شغلی را دقیقاً برای جرد کوشنر در نظر گرفته است اما بسیاری تأکید دارند که بانوی اول و پرقدرت آمریکا در دوران ریاست جمهوری او، نه ملانیا ترامپ همسر خارجی آقای دونالد ترامپ، بلکه ایوانکا، دختر پرقدرت رئیس جمهوری بعدی است.

XS
SM
MD
LG