لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۸

وزیر خارجه اسرائیل: دیوان کیفری به جای ایران می‌خواهد از اسرائیل تحقیق کند


اسرائیل کاتز در جریان سخنرانی سپتامبر سال جاری در نشست همگانی سران ملل متحد
اسرائیل کاتز در جریان سخنرانی سپتامبر سال جاری در نشست همگانی سران ملل متحد

وزیر خارجه اسرائیل یک روز پس از گزارش خبرگزاری رویترز درباره کشته شدن ۱۵۰۰ نفر در اعتراض‌های آبان‌ماه از دیوان کیفری بین‌المللی انتقاد کرده که به جای تحقیق در مورد ایران، می‌خواهد علیه اسرائیل تحقیق کند.

اسرائیل کاتز سه‌شنبه سوم دی در توئیتر خود نوشت «(علی) خامنه‌ای یک جنایتکار جنگی است؛ او دستور قتل ۱۵۰۰ تن از مردم معترض (در ایران) را داده و دیوان کیفری بین‌المللی یک تحقیق ساده هم نمی‌کند».

اسرائیل کاتز افزوده است که دیوان لاهه «با استاندارد دوگانه با اسرائیل برخورد می‌کند؛ ما مقابل تروریست‌ها از خود دفاع می‌کنیم و هیچ‌کس نمی‌تواند این حق ما را نادیده بگیرد».

توئیت وزیر خارجه اسرائیل یک روز پس از گزارش خبرگزاری رویترز در خصوص فرمان رهبر جمهوری اسلامی به نیروهای امنیتی ایران برای خواباندن اعتراضات، و چند روز بعد از حمایت دادستان دیوان کیفری بین‌المللی از آغاز تحقیق در خصوص «ارتکاب جنایات جنگی در سرزمین‌های فلسطینی»، منتشر شده است.

رویترز در گزارش روز دوم دی از تهران و به نقل از سه منبع نزدیک به بیت رهبری جمهوری اسلامی و یک مقام دیگر ایرانی، از وجود ۱۵۰۰ کشته در تظاهرات آغاز شده از ۲۴ آبان به بعد در سراسر ایران، خبر داد و نوشت که علی خامنه‌ای با نشان دادن «بی‌قراری» از این اعتراضات به نیروهای امنیتی کشورش گفت که برای فرو نشاندن بحران «به هر بهایی» اقدام کنند. مقام‌های جمهوری اسلامی این گزارش را رد کرده‌اند.

دیوان کیفری بین‌المللی که به جنایات جنگی رسیدگی می‌کند، هنوز در مورد احتمال تحقیق در خصوص رویدادهای مرگبار اخیر ایران اظهار نظر نکرده‌است. هر چند که اخیرا شاهزاده رضا پهلوی، از چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی، خواهان این امر شده است.

اما فاتو بن‌سوده، دادستان ارشد دیوان لاهه روز ۲۹ آذر در یک نشست خبری در لاهه گفت که این دادگاه پس از پنج سال بررسی در مورد سرزمین‌های فلسطینی «به مبنای منطقی» رسیده که در آن‌جا «جنایات جنگی» رخ داده و کماکان ادامه دارد.

بنیامین نتانیاهو اول دی دادگاه کیفری را متهم کرد که «مانند آنتیوخوس، امپراتور دوران یونان باستان، در سودای نابود کردن ملت یهود است» و قصد «بیرون راندن» یهودیان از «سرزمین اجدادی» خود را دارد اما «شکست خواهد خورد» زیرا اسرائیل «سر تسلیم ندارد».

با وجود حملات شدید اسرائیل به دیوان لاهه، نشست‌های یک کمیته دولتی از مقامات اسرائیل برای «انضمام» بخش‌هایی از کرانه باختری به خاک اسرائیل، «از بیم آغاز تحقیق از سوی این دیوان»، تعلیق شده است.

فلسطینیان پیش‌تر گفته بودند که علیه انضمام بخش عمده کرانه باختری و غور اردن به اسرائیل، به دیوان لاهه شکایت خواهند کرد.

اسرائیل احتمال داده که آغاز تحقیقات دیوان کیفری لاهه با صدور احکام جلب بین‌المللی علیه شماری از مقامات و نظامیان این کشور، همراه باشد.

حملات ارتش اسرائیل به غزه در عملیات نظامی تابستان سال ۲۰۱۴ با بیش از ۲۲۰۰ کشته، هزاران زخمی و ویرانی بخش بزرگی از باریکه غزه، کشته شدن صدها فلسطینی و زخمی شدن هزاران تن دیگر در تظاهرات مرزهای غزه با اسرائیل در دو سال اخیر و نیز عواقب سیاست اسرائیل در گسترش یهودی‌نشین‌‌های شرق اورشلیم و کرانه باختری و به‌ویژه راندن فلسطینیان از خانه‌ و زمین‌های خود، اساس بخشی از «تحقیقات جامع» است که دیوان لاهه برای آغاز آن ابراز آمادگی کرده است.

دادستان دیوان بین‌المللی تاکید کرده که تحقیقات باید شامل رخدادهای صورت گرفته در طول سال‌ها در قبال فلسطینیان شرق اورشلیم، کرانه باختری و نوار غزه باشد.

اسرائیل از بیش از ۵۲ سال پیش کرانه باختری و شرق اورشلیم را در کنترل دارد.

XS
SM
MD
LG