لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۰

اسرائیل از آمریکا و اروپا خواست به مذاکرات با ایران برای احیای برجام پایان دهند


یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل
یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل

یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل گفته است، چنانچه آمریکا و اروپا از مذاکرات با ایران برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام خارج نشوند، نشان دهنده «ضعف» آنها است.

به گزارش رویترز، یائیر لاپید روز پنجشنبه در تماس تلفنی با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، خواستار پایان دادن به مذاکرات احیای برجام شده است.

در همین روز آقای لاپید با تد دویچ، رئیس کمیته فرعی امور خاورمیانه و شمال آفریقا مجلس نمایندگان آمریکا و تام نیدا، سفیر آمریکا در اسرائیل نیز گفت‌وگو کرده است.

یائیر لاپید موضع اسرائیل را در قبال متن پیشنهادی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به صدر اعظم آلمان و مقام‌های آمریکا اعلام کرده است.

در آخرین دور از مذاکرات احیای برجام در وین از ۱۳ تا ۱۷ مرداد بر سر متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای این توافق گفت‌وگوهایی بین کشورهای حاضر در این توافق انجام شد.

ایران دوشنبه پاسخ خود را به «متن نهایی» پیشنهادی اتحادیه اروپا ارائه کرده است.دولت آمریکا تاکنون به طور رسمی در مورد پاسخ تهران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا موضع‌گیری نکرده است.

به گزارش اکسیوس، یائیر لاپید به تد دویچ و تام نیدا گفته است: «در شرایط فعلی، زمان آن فرا رسیده است که از میز (مذاکره) کنار برویم. هر چیز دیگری به ایران پیام ضعف می‌دهد.»

به گزارش رویترز، یک مقام اسرائیلی در پاسخ کتبی و در ایمیلی گفته است: اکنون زمان آن فرا رسیده است که بنشینیم و در خصوص اقدامات آتی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای صحبت کنیم.

یک دیپلمات ارشد اسرائیلی هم گفته است، «اتحادیه اروپا پیشنهادی را به ایران ارائه کرده است که با اصولی که آمریکایی‌ها به آن متعهد بودند همخوانی ندارد.»

این مقام اضافه کرده است که ایران پیشنهاد اتحادیه اورپا را رد کرده است و «هر چیز به جز کنار رفتن از میز مذاکره» نشانه ضعف خواهد بود.

واکنش آمریکا

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در واکنش به این اظهارات گفته است، ایالات متحده و اسرائیل بر سر برنامه هسته‌ای ایران اختلاف تاکتیکی دارند.

ند پرایس در پاسخ به پرسشی در این زمینه گفت٬ شکی وجود ندارد که آمریکا و اسرائیل از منظر تاکتیکی بر سر برجام اختلاف دارند، اما تردیدی هم وجود ندارد وقتی موضوع اهداف استراتژیک مطرح می‌شوند، ما در خصوص عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هم راستا هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرد: ما معتقدیم دیپلماسی حول محور برجام برای بازگشت متقابل به این توافق بهترین ابزار برای دستیابی به چنین هدفی است.

ند پرایس با این حال تاکید کرده است که آمریکا و اسرائیل در خصوص اولویت جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای اتفاق نظر دارند.

او در ادامه تاکید کرد بازگشت متقابل ایران و آمریکا به برجام چنین هدفی را محقق می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید، ایالات متحده دیدگاه‌های خود در خصوص پاسخ ایران را به طور مستقیم با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در میان می‌گذارد.

در همین حال، آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، هم روز پنجشنبه گفت که گزارش‌ها مبنی بر اینکه ما در راستای احیای برجام امتیازات جدیدی را به ایران داده‌ایم یا در حال بررسی آن هستیم، کاملا نادرست است.

ایال خولاتا، رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل، هم قرار است هفته آینده برای گفت‌وگوهای بیشتر به آمریکا سفر کند.

اسرائیل بارها مخالفت خود را با تلاش‌ها برای احیای اعلام کرده است و می‌گوید «حق خود را برای اقدام نظامی» برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای محفوظ می‌داند.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان روز ۲۵ مرداد از قول يک منبع ديپلماتيک در منطقه گزارش داده بود که ايران در جديدترين واکنش خود به متن نهايی توافق احيای برجام، خواستار تضمين‌هايی شده است که در صورت خروج رئیس‌جمهوری بعدی آمريکا از اين توافق، غرامت دريافت خواهد کرد.

با استفاده از رویترز، اکسیوس و جروزالم پست

XS
SM
MD
LG