لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۸

بنت در مورد اهداف داخل ایران: آسیب‌پذیرتر از آن هستند که به نظر می‌رسند


قرار است نفتالی بنت مسئول «پرونده ایران» در دولت اسرائیل باقی بماند
قرار است نفتالی بنت مسئول «پرونده ایران» در دولت اسرائیل باقی بماند

نخست‌وزیر اسرائیل در گفت‌وگویی تازه با نیویورک تایمز، حکومت ایران را «پوسیده، فاسد و ناتوان» خواند و گفت وقتی ایرانی‌ها «از طریق نیابتی‌های خود یا مستقیماً به ما ضربه بزنند، بهای آن را در خود ایران خواهند پرداخت.»

او سپس آنچه را «دکترین اختاپوس» می‌نامد، تشریح کرد.

نفتالی بنت که از زمان پست وزارت دفاع در یکی از دولت‌های پیشین بنیامین نتانیاهو طرح «زدن سر اختاپوس» در تهران را مطرح کرده است به تازگی بر اجرای این برنامه تأکید دارد.

بر اساس گزارش‌های متعدد در رسانه‌های بین‌المللی، در چارچوب این برنامه، طیفی از افراد و صنایع ایران برای هدف انتخاب شده و عملیات علیه آنها در دوره اخیر اجرایی شده است.

نخست‌وزیر اسرائیل در ادامه مصاحبه با نیویورک تایمز که متن آن روز سه‌شنبه ۳۱ خرداد منتشر شده در این مورد گفت: «به نظر می‌رسد این افراد آسیب‌پذیرتر از آن هستند که به نظر می‌رسند. رژیم ایران پوسیده، فاسد و ناتوان است.»

از روز اول خرداد که حسن صیاد خدایی، افسر نیروی قدس سپاه پاسداران، در تهران کشته شد، تا آخرین روز این ماه، مرگ‌هایی مشکوک در نقاط مختلف ایران رخ داده و چند عملیات نیز علیه صنایع دفاعی ایران صورت گرفته است.

نخست‌وزیر اسرائیل در ادامه گفت‌وگوی خود با نیوریوک‌تایمز گفت که تهران «شرایط اساسی» پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را نقض می‌کند و به دنبال حمله مستقیم به اسرائیل با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین است.

نخست‌وزیر اسرائیل همچنین با ابراز خوشحالی از امتناع ایالات متحده از خارج کردن سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی، گفت: «این واقعیت که ایران از میز مذاکره خارج نشد، دلیلی بر این است که چقدر به توافق نیاز دارد.»

مذاکرات هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی بیش از سه ماه است که متوقف شده. ایران خواهان خروج سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا و همچنین تضمین ایالات متحده به عدم خروج از برجام در دولت‌های آینده است. دولت جو بایدن اما این درخواست‌ها را رد کرده است.

مصاحبه تازه نفتالی بنت هم‌زمان است با این تحول که او و یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل، روز ۳۰ خرداد اعلام کردند تلاش‌هایشان برای حفظ ثبات دولت اسرائیل ناکام بوده و با انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام موافقت کرده‌اند.

با این حال، تا تشکیل دولت بعدی، علی‌رغم این‌که یائیر لاپید در ماه‌های آتی هر دو پست نخست‌وزیری و وزارت خارجه را در دست خواهد داشت، نفتالی بنت، با عنوان رسمی «نخست‌‌وزیر جایگزین»، مسئول «پرونده ایران» در دولت اسرائیل باقی خواهد ماند.

این مسئولیت به تصمیم‌گیری و صدور دستور درباره اقدامات مجموعه نهادهای اسرائیلی در قبال ایران تعبیر شده است.

هرچند در مجموع یائیر لاپید سیاستمداری ملایم‌تر نسبت به نفتالی بنت و بسیاری از سیاستمداران این کشور محسوب می‌شود، اقدامات و تصمیمات دوره اخیر نفتالی بنت، از جمله در قبال ایران، با حمایت آقای لاپید همراه بوده است.

با استفاده از نیویورک‌تایمز و وب‌سایت رادیو فردا / ر.ش / پ.پ
XS
SM
MD
LG