لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۱

نخست‌وزیر ایتالیا اعلام کرد استعفا می‌دهد


جوزپه کونته، نخست‌وزیر (سمت چپ تصویر) و ماتئو سالوینی، وزیر کشور ایتالیا
جوزپه کونته، نخست‌وزیر (سمت چپ تصویر) و ماتئو سالوینی، وزیر کشور ایتالیا

جوزپه کونته، نخست‌وزیر ایتالیا، روز سه‌شنبه ۲۹ مرداد با حمله به ماتئو سالوینی، وزیر کشور، او را به پیشبرد منافع فردی خود متهم ساخت و اعلام کرد که ار مقامش استعفاء می‌دهد.

آقای کونته پس از یک نطق طولانی در مجلس سنا گفت: «من به دوران کاری این دولت همین جا پایان می‌دهم و استعفای خود را به رئیس‌جمهوری اطلاع خواهم داد».

آقای کونته در واکنش به اقدامات اخیر ماتئو سالوینی برای به شکست کشاندن دولت ائتلافی و برگزاری انتخابات زودرس با هدف پیروزی در آن گفت: «ایجاد بحران در دولت اقدامی غیرمسئولانه و نشان‌دهنده برتری دادن منافع شخصی و حزبی است».

اختلاف نخست‌وزیر و وزیر کشور ایتالیا از روز هشتم اوت (۱۷ مرداد) با تصمیم ماتئو سالوینی برای خروج از دولت ائتلافی تشدید شد.

پس از اعلام تصمیم جوزپه کونته به استعفاء، ماتئو سالوینی در پیامی گفت: «از شما متشکرم، بالاخره خودم باید دوباره همه کارها را انجام دهم».

دولت ائتلافی ایتالیا متشکل از جنبش ۵ ستاره، یک گروه سیاسی نوپا و منتقد نظام و لیگ شمال، یک حزب دست راستی تندرو و مخالف مهاجرت است. اين دو حزب جوزپه کونته را که يک حقوقدان مستقل است برای مقام نخست‌وزيری انتخاب کردند.

جوزپه کونته در بخش دیگری از سخنانش در مجلس سنا و در حالی که سناتورهای لیگ شمال او را هو می‌کردند افزود: «سالوینی تعهد خویش هنگام تشکیل دولت ائتلافی یعنی تلاش برای حل اختلافات با حسن نیت و همکاری صادقانه را زیر پا گذاشته است».

آقای کونته گفت: «ترغیب شهروندان به شرکت در انتخابات جوهره دمکراسی است ولی هر سال بردن آنها پای صندوق رای بی‌مسئولیتی است».

در صورت به پایان رسیدن دوره ۱۴ماهه فعالیت این دولت سرجیو ماتارلا، رئیس‌جمهوری ایتالیا، طبق قانون موظف است دور دیگری از رایزنی با تمامی احزاب برای تشکیل یک دولت جدید را آغاز کند.

در چنین شرایطی ممکن است هر نوع گزینه‌ای در دستور کار قرار گیرد، از انتخابات زودرس و تشکیل یک دولت ائتلافی دیگر بدون برگزاری انتخابات گرفته تا ادامه فعالیت دولت فعلی که در حال حاضر بعید به نظر می‌رسد.

ماتئو سالوینی در یک مصاحبه رادیویی گفت که سایر احزاب از برگزاری یک انتخابات دیگر می‌ترسند. او افزود: «دولتی که در آن همه علیه سالوینی هستند به چه دردی می‌خورد. یک دولت باید قوی باشد تا بتواند عمل کند».

بحران سیاسی نگرانی‌ها در مورد اقتصاد ایتالیا را تشدید کرده که میزان بدهی آن در میان کشورهای حوزه یورو پس از یونان بالاترین رقم است.

بر اساس برخی ارزیابی‌ها، از زمان تشکیل این دولت ائتلافی در ژوئن ۲۰۱۸ حدود پنج میلیارد یورو به هزینه بازپرداخت بدهی‌های دولتی ایتالیا افزوده شده است.

حزب لیگ آقای سالوینی طی ماه‌های اخير در انتخابات محلی و انتخابات پالمان اروپا میزان آرا خود را افزایش داد و در حال حاضر برخی از نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که در یک انتخابات سراسری جدید این حزب ممکن است بتواند در ائتلاف با حزب فورزا ایتالیا به رهبری برلوسکونی و حزب راست افراطی برادران ایتالیا دولت تشکیل دهد.

ولی شکل‌گیری اتحادی بین مخالفان او به خصوص بین حزب دمکرات، اپوزیسیون چپ میانه و جنبش ۵ ستاره که از هم اکنون مذاکره در مورد آن آغاز شده ممکن است برنامه آقای سالوینی را به شکست بکشاند.

به گفته برخی از صاحبنظران، يک گزينه هم اين است که جوزپه کونته در مقام نخست‌وزيری بماند و اين بار با حزب دمکرات وارد ائتلاف شود. رهبر جنبش ۵ ستاره روز سه‌شنبه در نامه‌ای سرگشاده ضمن ستودن آقای کونته از او خواست اين راه را در پيش بگيرد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG