لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۰

دولت جدید ایتالیا تشکیل شد


سرجیو ماتارلا رئیس جمهور ایتالیا (سمت چپ تصویر) و جوزپه کونته نخست وزیر جدید این کشور
سرجیو ماتارلا رئیس جمهور ایتالیا (سمت چپ تصویر) و جوزپه کونته نخست وزیر جدید این کشور

با تشکیل دولت جدید ایتالیا که جریانی ضد نظم موجود در این کشور عضو اتحادیه اروپا تلقی می‌شود، بن‌بست سیاسی در آن به پایان رسید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جوزپه کونته روز جمعه ۱۱ خرداد به عنوان رئیس دولت پوپولیستی که از ائتلاف جنبش پنج ستاره و حزب راست‌گرای لیگ تشکیل شده است، سوگند یاد کرد.

دولت جدید ایتالیا به دنبال انتخابات ماه مارس در این کشور تشکیل می‌شود که هیچ برنده قطعی نداشت و به ماه‌ها بی‌ثباتی سیاسی در کشوری که به عنوان سومین قدرت اقتصادی اتحادیه اروپا شناخته می‌شود، انجامید.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که واکنش‌ها به تشکیل دولت جدید ایتالیا متفاوت و گویای نگرانی‌ها درباره بدهی‌های سنگین این کشور و آینده آن در اتحادیه اروپا بوده است. دولت ائتلافی که هفته آینده برای گرفتن رای اعتماد به پارلمان ایتالیا می‌رود وعده داده که با اتحادیه اروپا بر سر معاهده‌های آن بار دیگر وارد مذاکره شود.

کونته در اقدامی که از آن می‌توان سمت و سوی دولت جدید ایتالیا را تشخیص داد ماتئو سالوینی، رهبر حزب لیگ، را که سیاست‌هایی ضد مهاجرپذیری دارد به عنوان وزیر کشور انتخاب کرده است.

وی در ابتدا پائولا ساونا را نیز برای وزارت اقتصاد در نظر داشت که چهره‌ای ضد اتحادیه اروپا به شمار می‌رود، اما با مخالفت و حق وتوی رئیس جمهور ایتالیا مواجه شد. با این حال ساونا در کابینه جدید به عنوان معاون نخست وزیر و وزیر امور اروپایی فعالیت می‌کند.

در کابینه جدید همچنین لوئیجی دی مایو رهبر جنبش پنج ستاره نیز به عنوان وزیر توسعه اقتصادی، کار و سیاست‌های اجتماعی حضور دارد.

تنها تا چند روز پیش به نظر می‌رسید که برگزاری انتخابات مجدد در ایتالیا اجتناب‌ناپذیر باشد، اما روز پنج‌شنبه سرجیو ماتارلا، رئیس جمهور ایتالیا، برای دومین بار در طول دو هفته اخیر کونته را به عنوان نخست وزیر جدید این کشور منصوب کرد.

جوزپه کونته که پنجاه و هشتمین نخست وزیر ایتالیا محسوب می‌شود استاد حقوق در دانشگاه‌های فلورانس و لوئیس رم بوده است.

منبع: خبرگزاری فرانسه؛ س.ن. / پ/پ
XS
SM
MD
LG