لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۵

آیا می‌توان ابراهیم رئیسی را به دادگاه کشاند؟


ابراهیم رئیسی در نخستین کنفرانس خبری پس از انتخابات
ابراهیم رئیسی در نخستین کنفرانس خبری پس از انتخابات

یکی از موضوعاتی که از زمان اعلام پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح است، موقعیت او در خارج از مرزهای ایران است؛ رئیس‌جمهوری که نامش در فهرست افراد تحریم‌شده از سوی ایالات‌ متحده قرار دارد.

در این روزها برخی گزارش‌های تأییدنشده حاکی از آن بود که تهران در جریان مذاکرات برای احیای برجام، خواستار خارج کردن نام او از این فهرست است.

از طرف دیگر، آقای رئیسی یکی از متهمان اصلی و از اعضای هیئتی موسوم به هیئت مرگ در زمینهٔ اعدام‌های سال ۱۳۶۷ است. در همین ابتدای کار، پیش از در دست گرفتن هدایت دولت نیز، مقالات متعددی به این پیشینهٔ او پرداختند و برخی سازمان‌ها و گروه‌ها خواستار رسیدگی به این پروندهٔ او در نقض حقوق بشر در سطح بین‌المللی هستند.

سعید محمودی، استاد حقوق بین‌الملل در سوئد، در گفت‌وگو با رادیوفردا به این سؤال پاسخ می‌دهد که آیا بر عهده داشتن مقام ریاست‌جمهوری به یک شخص مصونیت قضایی می‌دهد؟

آیا می‌توان ابراهیم رئیسی را به دادگاه کشاند؟ گفت‌وگو با سعید محمودی
please wait

No media source currently available

0:00 0:08:29 0:00
لینک مستقیم

  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG