لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۱

گفت‌و‌گو با علیرضا خاتمی؛ ساختن «آیه‌های زمینی» یک امر اعتراضی است


گفت‌وگو با علیرضا خاتمی؛ ساختن «آیه‌های زمینی» یک امر اعتراضی است
please wait

No media source currently available

0:00 0:20:14 0:00

گفت‌وگو با علیرضا خاتمی؛ ساختن «آیه‌های زمینی» یک امر اعتراضی است

فیلم «آیه‌های زمینی» ساخته مشترک علیرضا خاتمی و علی عسگری تنها نماینده سینمای ایران در بخش‌های رسمی هفتاد و ششمین دوره جشنواره فیلم کن بود. این فیلم در بخش نوعی‌نگاه این رویداد معتبر سینمایی به نمایش درآمد.

«آیه‌های زمینی» در ۹ اپیزود، تصویری از مواجهۀ مستقیم شهروندانی در سنین و اقشار مختلف را با موازین و خواسته‌های اعمال شده بر زندگی‌شان نشان می‌‌دهد.

علیرضا خاتمی یکی از دو کارگردان این فیلم پیشتر تجربه ساخت چند فیلم کوتاه و فیلم بلند «آیه‌های فراموشی» را داشت که برنده جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره ونیز سال ۲۰۱۷ شد. او همراه علی عسگری فیلمنامه فیلم «تا فردا» را نوشته بود که سال ۲۰۲۲ در بخش پانورامای جشنواره برلین به نمایش درآمد.

علیرضا خاتمی در گفت‌وگویی با رادیو فردا ساخت فیلم «آیه‌های زمینی» را «یک امر اعتراضی» دانست و گفت برای تولید آن مجوزی از حکومت گرفته نشد و با شرایط فعلی امیدوار به دریافت مجوز نمایش در داخل ایران هم نیست. آقای خاتمی در این گفت‌وگو با اشاره به تحولات اخیر به ارائۀ توضیحاتی درباره مضمون اثرش از جمله آنچه او پیشتر درباره «مواجهه شهروندان با ساختاری تمامیت‌خواه» گفته بود، پرداخت.

علیرضا خاتمی گفت باوجود غم‌انگیز بودن شرایط فعلی در ایران از نظر کشته‌شدن افراد مختلف برای رسیدن به خواسته‌هایشان، فیلم «آیه‌های زمینی» تلاش می‌کند از احساسات‌گرایی اولیه یک قدم عقب بگذارد و سعی کند کارکرد نظام‌های قدرت را اندازه‌گیری کند.

  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG