لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۵

واکسن «جانسون و جانسون» با ۶۶ درصد کارایی به فهرست واکسن‌های کرونا افزوده می‌شود


عکسی آرشیوی از رادیو فردا
عکسی آرشیوی از رادیو فردا

شرکت «جانسون و جانسون» روز جمعه ۱۰ بهمن اعلام کرد که واکسن محصول این شرکت در آزمایش‌های بالینی گسترده در نقاط مختلف جهان در برابر گونه‌های مختلف ویروس کرونا ۶۶ درصد کارایی داشته است.

طبق بيانيه این شرکت واکسن «جانسون و جانسون» در آزمایش‌های بالینی به حدود ۴۴ هزار نفر تزریق شده و نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که یک دوز آن در برابر ابتلای متوسط و شدید به بیماری کووید- ۱۹ در آمریکا حدود ۷۲ درصد، در آمریکای لاتین حدود ۶۶ درصد و در آفریقای جنوبی که محل شیوع یک گونه خطرناک‌تر است حدود ۵۷ درصد کارایی داشته است.

خبرگزاری رويترز يادآوری می‌کند که میزان کارایی واکسن مشترک «فایزر» و «بیو.ان.‌تک» و واکسن «مدرنا» که از ماه گذشته تزریق اضطراری آنها آغاز شده حدود ۹۵ درصد است. البته آزمایش‌های بالینی این دو واکسن عمدتا در آمریکا انجام شده بود.

دکتر آنتونی فاوچی، رییس اداره مقابله با بیماری‌های عفونی و مسری آمریکا گفت درجه متفاوت کارایی واکسن‌ها در نقاط مختلف جهان نشان می‌دهد که برای پرهیز از بروز و شیوع گونه‌های جدید ویروس باید هر چه سریع‌تر جمعیت بیشتری از مردم جهان را واکسینه کرد.

هدف اصلی واکسن «جانسون و جانسون» جلوگیری از ابتلای متوسط و شدید به بیماری کووید- ۱۹ بوده و نتایج آزمایش‌ها نشان می‌دهد که این واکسن در مقابله با موارد شدید ابتلا و پيشگیری از بستری شدن بیماران در نقاط مختلف جهان حدود ۸۵ درصد موثر است و ۲۸ روز پس از تزریق در این افراد ایمنی ایجاد کرده.

شرکت «جانسون و جانسون» قرار است هفته آینده درخواست تایید واکسن خود را به نهادهای مسئول نظارت بر کیفیت دارو در آمریکا و به فاصله کوتاهی پس از آن به نهادهای مسئول در اتحادیه اروپا و سایر کشورهای جهان ارائه دهد.

این شرکت در بیانیه روز جمعه افزود که قرار است در سال ۲۰۲۱ حدود یک میلیارد دوز واکسن در کارخانه‌های خود در آمریکا، اتحادیه اروپا، هند و آفریقای جنوبی تولید کند.

دولت آمریکا تاکنون قرار داد خرید ۱۰۰ میلیون دز از واکسن «جانسون و جانسون» را امضا کرده و گزینه پیش خرید ۲۰۰ هزار دوز دیگر در این قرارداد منظور شده است. زمان دقیق شروع تولید و تحویل واکسن‌ها هنوز مشخص نشده است.

برخی از کارشناسان بهداشت عمومی بر این نکته تاکید می‌کنند که کارايی واکسن بر موارد شدید ابتلا و پیشگیری از بستری شدن بیماران مهم‌تر از میزان کارایی عمومی آن است. به این ترتیب می‌توان گفت که واکسن «جانسون و جانسون» با ۸۵ درصد کارایی در موارد شدید ابتلا به کووید-۱۹ یکی از داروهای مهم در مقابله با ویروس کرونا خواهد بود.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG