لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۵

معاون اول روحانی در مورد اعتراضات مشهد: مسائل اقتصادی بهانه است


اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور ایران
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور ایران

همزمان با حمایت امام جمعه مشهد از برخورد نیروی انتظامی با تجمع‌کنندگان در تعدادی از شهرهای استان خراسان رضوی، معاون اول رئیس‌جمهور ایران تلویحاً سازماندهی این تجمع را به مخالفان دولت نسبت داد و گفت که «آغازکنندگان حرکت‌های خیابانی پایان‌دهنده آن نخواهند بود».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور ایران، روز جمعه، ۸ دی، در یک سخنرانی گفت که «مسائل اقتصادی بهانه برخی مسائل شده است. در پشت پرده مسائل دیگری مطرح است».

وی اضافه کرد: «کسانی که بانی برخی اقدامات علیه دولت شده‌اند، بدانند دود اقدامات آنها به چشم خودشان می‌رود. وقتی حرکت سیاسی در خیابان شروع می‌شود، دیگران بر آن سوار می‌شوند و کسانی که آن حرکت را شروع کردند، پایان‌دهنده آن نیستند».

هیچ گروه سیاسی در ایران برای شرکت در تجمع روز پنج‌شنبه در شهرهای استان خراسان رضوی فراخوان رسمی صادر نکرده بود.

با این حال برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی و فعالان سیاسی اعلام کرده بودند که فراخوان اولیه تجمع دیروز در شهرهای استان خراسان رضوی از سوی برخی از گروه‌های اصول‌گرای مخالف دولت حسن روحانی صادر شده‌است.

در مقابل برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب از جمله محمود صادقی، نماینده مجلس، تأکید کرده‌اند که این تجمع‌ها «اعتراض به نابسامانی‌ها و کاستی‌ها در نظام کلان تدبیر و مدیریت کشور در ادوار مختلف است» و «به جای تلاش برای خاموش کردن و سیاسی و جناحی جلوه دادن آن، صدای مردم را بشنویم و برایش چاره‌اندیشی کنیم».

به گزارش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، شهرهای مشهد، نیشابور، کاشمر در استان خراسان رضوی و شاهرود در استان سمنان روز پنج‌شنبه شاهد تجمع‌های اعتراضی با عنوان «نه به گرانی» بود.

بر اساس برخی فیلم‌های انتشاریافته در شبکه‌های اجتماعی، تجمع اعتراضی در مشهد به دنبال واکنش نیروهای انتظامی به خشونت کشیده شد و مأموران برای متفرق کردن تجمع‌کنندگان از ماشین آب‌پاش و گاز اشک‌آور استفاده کردند.

«نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران»،«مرگ بر دیکتاتور»، «فکری به حال ما کن، سوریه را رها کن»، «ای جوان ایرانی بلند شو بلند شو»، «رضا شاه روحت شاد»، «چه اشتباهی کردم که انقلاب کردم»، «مرگ بر روحانی»،«دزد غارت می‌کند، دولت حمایت می‌کند»، «اسلام رو پله کردید، مردم رو ذله کردید» از جمله شعارهایی است که حاضران در این تجمع‌ها سر داده‌اند.

در همین حال احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، با اشاره به شعارهای «فلسطین را رها کن و نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران»، از شرکت‌کنندگان در این تجمع که «دعوت مرجعی ناشناس را پذیرفته و به خیابان آمدند»،انتقاد کرد. او توضیحی در مورد این «مرجع ناشناس» نداد.

وی اضافه کرد: «اگر دستگاه‌های امنیتی و انتظامی آشوبگران را به حال خود رها کنند دشمنان با انتشار فیلم و عکس در رسانه‌های خود بیان خواهند کرد که نظام جمهوری اسلامی در مشهد پایگاه انقلابی خود را از دست داده‌است».

به گفته حسن حیدری، سرپرست دادسرای انقلاب مشهد، ۵۲ نفر در جریان تجمع اعتراضی روز پنج‌شنبه در این شهر بازداشت شدند.

در همین حال برخی وب‌سایت‌ها از تیراندازی نیروی انتظامی به معترضان خبر داده‌اند.

با این حال فرماندار مشهد اعلام کرد که «خبر تیراندازی پلیس در این تجمع به شدت تکذیب می‌شود و ارتباطی به این تجمع نداشته‌است، اما استفاده از گاز اشک‌آور را جهت خروج جمعیت از آن محل داشتیم».

محمدرحیم نوروزیان برخی از تجمع‌کنندگان را متهم کرد که «اموال عمومی شهری شهرداری و اتوبوس‌های واحد» را «تخریب» کرده‌اند.

در هفته‌های گذشته و پیش از تجمع روز پنج‌شنبه در استان خراسان رضوی نیز تعدادی از سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری بارها در شهرهای مختلف ایران تجمع کرده بودند.

XS
SM
MD
LG