لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۹

سالیوان: آمریکا به دنبال تشکیل یک جبهه‌ متحد در قبال ایران است


جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز سه‌شنبه چهارم آبان گفت، دولت آمریکا به دنبال هماهنگی با سه کشور اروپایی برای تشکیل یک «جبهه متحد» در قبال ایران است.

جیک سالیوان در پاسخ به پرسشی در خصوص سفر اروپایی رئیس جمهوری آمریکا گفت، جو بایدن با شرکای اروپایی یعنی بریتانیا، فرانسه و آلمان، سه کشور حاضر در توافق هسته‌ای موسوم به برجام، درباره ایران گفت‌وگو خواهد کرد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید اضافه کرده است، بخشی از دلایلی که رئیس جمهوری (جو بایدن) می‌خواهد از فرصت برای هماهنگی نزدیک با شرکای اروپایی خود، به ویژه با سه کشور اروپایی که بخشی از مذاکرات هستند، استفاده کند، این است که ما پس از چهار سال اختلاف در سیاست ایران در دولت گذشته (آمریکا)، یک جبهه متحد داشته باشیم.

جیک سالیوان در ادامه تاکید کرد٬ بازگشت به مذاکرات احیای برجام در وین، پایتخت اتریش برای دولت آمریکا یک اولویت اصلی محسوب می‌شود.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به این پرسش که چه زمانی تصمیم خواهید گرفت که به دنبال طرح‌های جایگزین برجام باشید» گفت: ما نسبت به گام‌هایی که آنها از زمان خروج از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برداشته‌اند، نگران و گوش به زنگ شده‌ایم.

جیک سالیوان در ادامه اضافه کرد، در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک محدودیت‌های قابل توجه و اساسی بر برنامه هسته‌ای آنها اعمال می‌شد. ما روی برنامه هسته‌ای ایران محدودیت‌هایی قرار داده بودیم، اکنون آن محدودیت‌ها را نداریم چون دیگر چنین توافقی را نداریم.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید با این حال گفت، ما باور داریم همچنان فرصتی برای حل این (مساله) از طریق دیپلماتیک وجود دارد.

تاکنون شش دور مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام با حضور ایران، روسیه، بریتانیا، فرانسه، آلمان و چین و مشارکت غیر مستقیم آمریکا در وین پایتخت اتریش برگزار شده است. اما به دنبال پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری، این مذاکرات به درخواست ایران متوقف شده است.

در همین روز، علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه ایران وارد بروکسل شد تا درباره مذاکرات قبلی برجام با هماهنگ‌کننده اروپایی کمیسیون مشترک برجام گفت‌وگو کند.

در همین زمینه، لورنس نورمن، خبرنگار وال استریت جورنال نوشته است، سه کشور اروپایی به علی باقری کنی پیشنهاد کرده‌اند تا برای تسریع مذاکرات یک جلسه مشترک برگزار کنند، اما او این پیشنهاد را رد کرده است.

پیش از این آمریکا اعلام کرده بود که مذاکرات ایران با هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات احیای برجام جایگزین مذاکرات وین نخواهد بود.

رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، در این زمینه روز دوشنبه گفته بود، پاسخ سوالات ایران در وین است و نه بروکسل.

رابرت مالی گفته بود که صبر آمریکا در قبال رویکرد ایران برای بازگشت به مذاکرات وین رو به اتمام است و استدلال‌های تهران برای توجیه تاخیر در از سرگیری این مذاکرات بسیار ضعیف است.

به‌رغم این‌که مقامات دولت ایران طی هفته‌های اخیر گفته‌اند، «به زودی» مذاکرات احیای برجام از سر گرفته می‌شود، اما تاکنون زمان مشخصی برای بازگشت به این مذاکرات تعیین نکرده‌اند.

با استفاد از الجزیره و توییتر
XS
SM
MD
LG