لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۸

پاسخ به سؤالات شرعی ولنتاین


علی‌رغم مسئولان، اهانت به مقدسان و فروش آلات ولنتاین در خیابان‌های تهران کماکان اداره داران!
علی‌رغم مسئولان، اهانت به مقدسان و فروش آلات ولنتاین در خیابان‌های تهران کماکان اداره داران!

طنزنوشته‌ای از جلال سعیدی

خبر: دادستان قم گفته «با توجه به مطالبه خانواده‌های دغدغه‌مند قمی در مورد جلوگیری از ترویج برنامه های مغایر با فرهنگ ایرانی-اسلامی، با مروجین و عرضه‌کنندگان نمادهای ضد فرهنگی همچون ولنتاین برخورد می‌شود».

سؤال: لطفا بفرمایید با توجه به خانواده‌های دغدغه‌مند قمی تکلیف مؤمن در روز ولنتاین چیست؟

پاسخ: با توجه به شهر خون و قیام، قم، بر مؤمنین واجب است تظاهر به شکلات خرسی و گل قرمز و پاستیل و این مظاهر نکنند، چون این‌ها مظاهر کفر است و از بلاد غربی آمده و جایز نیست مسلمین هر کار آن‌ها می‌کنند مثل بز دنبال‌شان بیفتند.

بنابراین اقرب این است که ذکور مسلمین در این روز اکتفا به رفع ضرورت نمایند. بدین معنی که بدل از ولنتاین نموده، پس از استعمال انجام غسل ارتماسی و زدن گلاب مستحب به سر و رو و پک و پوز، به اولین روحانی صاحب دفتر و آلبوم مراجعه کرده، ضمن ورق زدن آلبوم مربوطه، زوجه موقته مناسبه‌ای را منتخب‌الیها کرده با رضایت ولی دم و مِهر معلوم و مدت مقرر انکحتُ و زوجتُ کرده، پس از صرف معجون عسلی و کسب قوت لازمه، در خلوت به شکلی رفتار کنند که خیار فسخ روی ندهد و چه بسا با توسل به خیار تأخیر ثمن، طواف نسا را پیشه کرده نشان دهند که اسلام پیروز و کفر و ولنتاین نابود است.

ظواهر روز منحوس ولنتاین هم همگی محل اشکال شرعی هستند. مثلاً بادکنک جسمی است گرد و لغزنده که به‌خصوص وقتی به رنگ صورت باشد و روی زمین به صورت لغزان تحرک کند، برای دل و قلب و پاره‌ای جوارح مؤمن محل اشکال است و ممکن است حد ترخص وی را به خطر اندازد. یا شکلات که شیرینی‌اش باعث افزایش جهندگی مؤمن و جلو انداختن بلوغ مؤمنات و خدای نکرده کاهش جمعیت دختران صغیره و پایین رفتن آمار مبارکه ازدواج با اطفال است.

خبر: مسابقه مجوزدار دوچرخه‌سواری زنان در قم به دلیل مغایرت با «شئون اسلامی» لغو شد.

سؤال: با توجه به زنان و مسائل مربوط به زین و تحریک‌آمیز بودن، حکم دوچرخه‌سواری زنان چیست؟

پاسخ: دوچرخه‌سواری زنان به صورت فرادا در فضای بسته به شکلی که حتی توسط برادر و پدر هم دیده نشود و خواهر و مادر هم با یک چشم از لای انگشتان نگاه کنند، به قصد قربت، به ما ربطی ندارد و فی سبیل‌الله طویلا.

لکن در غیر این صورت با توجه به این‌که زن از مبطلات روزه و نماز مرد به حساب می‌آید، به‌خصوص روی دوچرخه، احوط آن است که احتراز کامل به عمل آید.

همان‌جور که در کتاب توضیح الرکاب جلد دوم آمده، عمل رکاب زدن بانوان به شکلی که روی زین باریک دوچرخه نشسته باشند، باعث انحراف زوج از ادواج مجدد و مکرر و به حاشیه رفتن امر مبارک صیغه شده، دل وی را به هزار راه خارج از شرع می‌برد که البته گناه آن در هر حالت بر گردن زوجۀ دوچرخه‌باز است.

بنابر قول طبیب اولی از علمای قابل قرون قبل از هجری شمسی، زین دوچرخه برای بانوان موجب ابتلا به امراض زشتی مثل شقاقل شرمناک، قانقریای قارچی، آنفولانزای ان وان اچ ناین، جنون گاوی و کرونا ویروس جدید می‌شود و بی‌حیایی و بی‌عفتی مزمن هم که دیگه روی شاخشه.

XS
SM
MD
LG