لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۸

ماه درمی‌آد که چی بشه؟


یک عدد ماه‌یاب در حال یابیدن ماه!
یک عدد ماه‌یاب در حال یابیدن ماه!

طنزنوشته‌ای از جلال سعیدی

استهلال: عملی است در آن که چند آخوند ایرانی که قاعدتاً قدرت بینایی خوبی دارند، سعی می‌کنند با استفاده از تراز و شاقول و دوربین، ماه را در آسمان گیر بیندازند و آبرویش را جلوی مسلمین و مسلمات ببرند تا بدین شکل آغاز ماه رمضان بر همگان مبارک باد شود.

عضو ستاد استهلال: نوعی آخوند که به جای زبان و دهان و دندان، از چشم‌هایش درآمد کسب می‌کند. یکی از معدود افرادی که فرق بین سیاره و ستاره را نمی‌داند، ولی زندگی‌اش را از طریق تماشای افق تأمین می‌کند.

گفته شده وقتی ماه زیادی ناز می‌کند و بیرون نمی‌آید، بعضی از این افراد برایش پیس‌پیس می‌کنند تا او را اغفال کنند و به دام بیندازند تا ماه رمضان آغاز شود.

بودجه استهلال: به پولی گفته می‌شود که در بودجه مملکت به افرادی اختصاص داده می‌شود که کارشان این است که اول و آخر ماه رمضان در آسمان دنبال ماه می‌گردند. در اصطلاح فقهی به آن بیت‌المال گفته می‌شود که فراخور موضوع، بیت‌الماه، بیت‌الحال، بیت‌الچرب و بیت‌الجووووون هم نامیده می‌شود.

مصاحبه با یک مسئول ستاد استهلال

- حاج آقا، بفرمایید دقیقاً شغل شما چیه؟

- ماه دنبال ماه می‌گردیم.

- همیشه؟ یعنی کل سال یا فقط برای ماه رمضان؟

- ببینید، پیدا کردن ماه اصلاً کار آسونی نیست. شما می‌دونید که خیلی از دانشمندان علوم غربی با کلی تجهیزات و امکانات همه‌ش دارن دنبال ماه می‌گردن، ولی ما در حالی که تحریم هستیم و دشمنان اسلام و نظام ما رو زیر فشار گذاشته‌اند، داریم به این خوبی ماه پیدا می‌کنیم برای امت اسلامی. بنابراین ما در طی سال هم داریم خودمون رو برای پیدا کردن ماه در این ایام آماده می‌کنیم.

- می‌شه توضیح بدید چه‌طوری خودتون رو آماده می‌کنید؟

- تمرین ماه‌یابی می‌کنیم و یک سری مانور هم داریم.

- واقعاً؟ مانور؟ چه‌جوری؟

- بستگی به هوا داره اگه هوا ابری باشه، یک سری ماه مصنوعی متحرک داریم که توی سالن سرپوشیده اونا رو هوا می‌کنیم و سعی می‌کنیم پیداشون کنیم.

- چه جالب! خب این چه فاید‌ه‌ای داره؟

- اینا دیدار تدارکاتیه دیگه. این‌جوری تو میادین واقعی ماه رو بهتر و دقیق‌تر و سریع‌تر پیدا می‌کنیم.

- خاطره‌ای دارید از این مانورها؟

- کار ما که همه‌ش خاطره است، ولی یادمه یک بار با یکی از آقایون، درست همزمان، ماه مصنوعی رو پیدا کردیم و داشت بحث‌مون می‌شد که در نهایت، مسئول ستاد پادرمیونی کرد و قرار شد هرکی نصفش رو برداره.

- برداره چی کار کنه؟

- خب ریا نباشه، پیدا کردن ماه حتی مصنوعیش، هم پاداش داره هم اضافه‌کار هم می‌شه باهاش سه کیلو مرغ و یک گونی برنج از تعاونی اداره گرفت.

- به به، چه جالب! ببخشید شما که یه وقت مثل اون پدافند سپاه، ماه رو با چیز دیگه‌ای اشتباه نمی‌گیرید؟

- دور نیست اون روزی که دشمن سعی کنه با حقه‌های مختلف، با هوا کردن ماه قلابی، ماه رو به اشتباه بندازه، ولی ما بیدی نیستیم که از این ماه‌ها بلرزیم.

- به نظر شما ماه درمی‌آد که چی بشه؟

- که پایان ماه شعبان و آغاز ماه مبارک رمضان رو به جهانیان اعلام کنه.

- با تشکر. خیلی ماه‌اید شما!

- طیب‌الله انفاسکم! ماه باشید!

XS
SM
MD
LG