لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۶

حمله با چاقو در ژاپن: دست‌کم ۱۳ دختر دبستانی زخمی و «دو نفر» کشته شده‌اند


شمار زیادی از امدادگران و ماموران پلیس به محل اعزام شده‌اند و یکی از شاهدان به شبکه ان‌اچ‌کی گفته در محل صدای آژیر شمار زیادی آمبولانس شنیده می‌شد
شمار زیادی از امدادگران و ماموران پلیس به محل اعزام شده‌اند و یکی از شاهدان به شبکه ان‌اچ‌کی گفته در محل صدای آژیر شمار زیادی آمبولانس شنیده می‌شد

در حمله با چاقو در شهر کاواساکی، کنار توکیو، دست‌کم ۱۳ کودک دانش‌آموز و سه شهروند بزرگ‌سال زخمی شده‌اند و بنا بر گزارش‌های اولیه دست‌کم دو نفر از آن‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

آن‌طور که مقام‌های محلی به خبرگزاری ژاپنی کیودو و خبرگزاری رویترز گفته‌اند «در یکی از دانش‌آموزان و یکی از افراد بزرگ‌سال نشانه‌ای از حیات دیده نمی‌شود».

تلویزیون ژاپنی ان‌اچ‌کی گزارش داده که دست‌کم سه تن از آن‌ها، از جمله یک کودک و دو فرد بزرگ‌سال، جان خود را از دست داده‌اند. به گفته ان‌اچ‌کی نیز بیشتر زخمی‌ها دانش‌آموزان دبستانی بودند.

خبرگزاری فرانسه شماری زخمی‌شدگان را دست‌کم ۱۷ نفر گزارش داده‌است و به نقل از مقام‌های امدادرسان می‌گوید دو نفر، از جمله یک کودک، جان خود را از دست داده‌اند.

کاواساکی در استان کاناگاوا قرار دارد که در بخش غربی عملا به پایتخت ژاپن متصل می‌شود و بخشی از کلان‌شهر توکیو را تشکیل می‌دهد.

بنا بر بیشتر گزارش‌ها حمله با چاقو به اتوبوس در صبح روز سه‌شنبه هفتم خرداد ماه و در حالی انجام شده که دانش‌آموزان راهی مدارس بودند. هرچند گزارش‌هایی نیز متشر شده که حمله در یک پارک انجام شده‌است.

شبکه تلویزیونی ان‌اچ‌کی می‌گوید فرد مظنون به انجام حمله در محل بازداشت شده ولی به‌دلیل جراحتی که به خودش وارد کرده در شرایط وخیمی به‌سر می‌برد.

یکی از شاهدان فرد مهاجم را دیده و صحنه را این‌طور شرح داده‌است: «دیدم با چاقویی در دست ایستاده‌است… بعد گلوی خودش را برید».

به گزارش ان‌اچ‌کی این مرد بین ۴۰ تا ۵۰ سال دارد. پلیس دو چاقو در محل پیدا کرده‌است.

دختران دبستانی احتمالا دانش‌آموزان مدرسه «کاریتاس» بودند که مدرسه‌ای کاتولیک است، اما مقام‌های این مدرسه هنوز این موضوع را تائید نکرده‌اند.

شمار زیادی از امدادگران و ماموران پلیس به محل اعزام شده‌اند و یکی از شاهدان به شبکه ان‌اچ‌کی گفته در محل صدای آژیر شمار زیادی آمبولانس شنیده می‌شد.

سخنگوی دولت ژاپن گفته «این یک واقعه بسیار وحشتناک است». این حمله در عین حال در زمانی صورت گرفته که رئیس‌جمهوری ایالات متحده در توکیو به‌سر می‌برد.

آمار جرم و جنایت در ژاپن در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر بسیار ناچیز است. دیدن دانش‌آموزان و کودکانی که به تنهایی به مدرسه می‌روند و به خانه باز می‌گردند نیز در این کشور کاملا معمول است.

سال ۱۳۹۵ در حمله با چاقو به یک آسایشگاه کم‌توانان ذهنی در نزدیکی توکیو دست‌کم ۱۹ نفر کشته شدند. فرد مهاجم گفته بود «ماموریت دارد جهان را از معلولان ذهنی پاک‌سازی کند». سال پیش نیز حمله با چاقو داخل قطار سریع‌السیر در مرکز این کشور یک کشته و دو زخمی برجای گذاشت. پس از آن حمله دولت تمهیدات امنیتی تازه‌‌ای را در قطارها اجرا کرد.

ان‌اچ‌کی، رویترز، خبرگزاری فرانسه، کیودو/ت/خ
XS
SM
MD
LG