لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۲

زمین‌لرزه شدید در غرب ژاپن شماری کشته و زخمی برجای گذاشت


یک مقام امنیتی ژاپن در حال کمک به شهروندان در ایستگاهی در اوساکا
یک مقام امنیتی ژاپن در حال کمک به شهروندان در ایستگاهی در اوساکا

زمین‌لرزه‌ای شدید، صبح دوشنبه ۲۸ خرداد، اوساکا، در غرب ژاپن را لرزاند. با وجود آن‌که هشداری مبنی بر وقوع سونامی صادر نشده، اما این زمین‌لرزه شماری کشته و زخمی برجای گذاشته‌است.

گزارش‌های فعلی حاکی‌ست دست‌کم سه نفر کشته و بیش از ۴۰ نفر زخمی شده‌اند.

زمین‌لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری در شمال استان اوساکا رخ داده و بزرگای آن بین ۵.۹ تا ۶.۱ ریشتر گزارش شده‌است. از نظر رتبه‌بندی سازمان لرزه‌شناسی ژاپن، قدرت این زمین‌لرزه «۶-» بوده است. رتبه‌بندی از صفر تا هفت انجام می‌شود، و رقم هفت در مورد زمین‌لرزه‌های فوق‌العاده شدید کاربرد دارد.

تایمز ژاپن می‌گوید این زمین‌لرزه «یکی از شدیدترین زمین‌لرزه‌های» سال‌های اخیر به‌شمار می‌رود.

علاوه بر اوساکا، زمین‌لرزه پیامدهایی در هیوگو، کیوتو، شیگا و نارا نیز داشته‌است. اوساکا استانی در ناحیه کانسای ژاپن است با مرکزی به همین نام که یکی از بزرگ‌ترین شهرهای آن کشور است. استان‌های، شیگا، هیوگو و نارا در نزدیکی اوساکا هستند. کیوتو نیز یکی از بزرگ‌ترین شهرهای ژاپن در ناحیه کانسای است.

خبرگزاری کیودو در مورد وقوع آتش‌سوزی‌هایی در بخش‌هایی از اوساکا گزارش داده و می‌گوید «شماری» زخمی شده‌اند. به گفته کیودو یک دختر ۹ ساله که در پی ریزش دیوار در یک استخر در شهر تاکاسوکی زیر آوار مانده، در میان کشته‌شدگان است.

مقام‌های ژاپنی گفته‌اند به برخی ساختمان‌ها آسیب رسیده‌است.

بنا بر گزارش‌ها فعالیت قطار تندروی «شینکانسن» صبح روز دوشنبه متوقف شد. شبکه قطاری شینکانسن ژاپن، دربرگیرنده قطارها و خطوط آهن سریع‌السیر هستند که شهرهای آن کشور را به توکیو و مناطق دیگر وصل می‌کنند.

به گزارش شبکه برقی کانسای، برق دست‌کم ۱۷۰ هزار خانه در اوساکا و هیوگو قطع شده‌است. با این حال یوشیهیده سوگا، «وزیر کابینه» دولت ژاپن به خبرنگاران گفته هنوز گزارشی از آسیب‌های شدید در منطقه به دست دولت نرسیده است.

زمین‌لرزه در ژاپن واقعه‌ای بسیار معمول است و این کشور از آمادگی نسبتا گسترده‌ای برای حفاظت از جان شهروندان و سازه‌ها برخوردار است. با این حال برخی زمین‌لرزه‌های شدید در ژاپن صدها و گاه هزاران قربانی برجای گذاشته‌اند. در سال ۱۹۹۵ در همین منطقه زمین‌لرزه‌ای با بزرگای ۷.۳ ریشتر (رتبه‌بندی سازمان لرزه‌شناسی ژاپن: ۷) رخ داد که به کشته شدن بیش از ۶۴۰۰ نفر انجامید.

رتبه‌بندی‌های سازمان لرزه‌شناسی ژاپن در عین حال پیامدهای زمین‌لرزه در مورد شهروندان و سازه‌ها و اشیاء را نیز توضیح می‌دهد. برای نمونه گفته می‌شود، در جریان زلزله‌ای با رتبه ۶- بسیار سخت می‌توان ثابت ماند و لوازم خانگی ناامن در برابر زمین‌لرزه، جابه‌جا شده یا بر زمین می‌افتند.

با استفاده از گزارش‌های کیودو، ان‌اچ‌کی، چپن‌تایمز|ت.ت
XS
SM
MD
LG