لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۰

افزایش وقوع سوانح طبیعی در ژاپن؛ تلفات سیل به ۲۰۰ نفر رسید


یک سخنگوی دولت ژاپن روز پنجشنبه گفت این کشور با سوانح طبیعی و جوی بیشتری روبرو است و باید راه‌هایی برای کاهش تلفات آنها پیدا کند. همزمان به خاطر گرمای شدید هوا و کمبود آب آشامیدنی نگرانی در مورد شیوع بیماری بین آسیب‌دیدگان سیل و رانش زمین در هفته گذشته افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بارش باران‌های سیل آسا در غرب ژاپن شدیدترین فاجعه طبیعی در این کشور طی ۳۶ سال گذشته است و بر اثر آن ۲۰۰ نفر تاکنون جان خود را از دست داده‌اند.

در مجموع طی سال‌های اخیر موارد وقوع این نوع سوانح طبیعی افزایش یافته و در مورد تاثیرات گرمایش زمین سئوال‌های بیشتری پیش کشیده است. بر اثر سوانح طبیعی مشابهی که سال گذشته روی داد ده‌ها نفر جان خود را از دست داده‌اند.

یوشیهیده سوگا وزیر کابینه ژاپن در یک کنفرانس خبری گفت: «حقیقت غیرقابل انکاری است که موارد وقوع این نوع سوانح تحت تاثیر باران‌های سیل آسا در سال‌های اخیر بیشتر شده است.»

او گفت حفظ جان مردم مهم‌ترین وظیفه حکومت است و افزود:«ما می‌پذیریم که برای کاستن از تلفات این نوع سوانح طبیعی باید اقداماتی انجام دهیم.»

او در مورد این اقدامات توضیحی نداد.

یک هفته پس از سیل شدید و رانش زمین که هزاران خانواده را بی‌خانمان کرده هنوز هم بیش از ۲۰۰ هزار خانه آب آشامیدنی و برق ندارند.

با توجه به دمای ۳۴ درجه و رطوبت شدید هوا زندگی در ورزشگاه، مدارس و سایر مراکز اسکان موقت آسیب دیدگان هر روز سخت‌تر می‌شود.

در گزارش‌های تلویزیونی می‌توان دید که زندگی روزانه برای بسیاری از این افراد بخصوص سالمندان دشوار است. تعداد پنکه‌ها و دستگاه‌های تهویه هوا در این مراکز بسیار کم است و مردم با بادبزن‌های کاغذی خود را خنک می‌کنند.

خبرگزاری رویترز از قول مقامات مسئول می‌افزاید به خاطر کمبود آب آشامیدنی مردم مایعات کافی نمی‌نوشند.

یکی از آسیب‌دیدگان به شبکه تلویزیونی ان‌اچ‌کی گفت:«بدون آب ما نمی‌توانیم هیچ چیزی را بشوییم و تمیز کنیم.»

دولت تانکرهای حامل آب را به منطقه می‌فرستد ولی میزان آبی که به آسیب دیدگان می‌رسد کافی نیست.

در محله مابی شهر کوراشیکی که به شدت آسیب دیده مردم با استفاده از آب لوله کشی هنوز مشغول تمیز کردن گل و لای از خانه هستند. تعداد زیادی یخچال، ماشین‌های لباسشوئی و سایر وسایل خانگی که بر اثر سیلاب آسیب دیده‌اند اکنون در سطح شهر انبار شده است.

تعدادی از ساکنان این شهر که خانه‌های آنها قابل سکونت نیست چندین شب گذشته را در یک مدرسه ابتدایی که محل اسکان موقت آسیب دیدگان است سپری کرده اند.

یکی از آنها می‌گوید:«من و همسرم تنها هستیم و هیچ فامیل و خویشاوندی اینجا نداریم. ما نمی‌توانیم اشیا سنگین را جابجا کنیم و به شدت محتاج کمک داوطلبان هستیم.»

شینزو آبه نخست وزیر ژاپن روز پنجشنبه هنگام بازدید از شهر کوراشیکی وعده داد که به سرعت کمک‌های مورد نیاز را تامین کند. او قرار است در روزهای آینده از دو منطقه دیگر که بشدت آسیب دیده اند، بازدید کند.

بیش از ۷۰ هزار پرسنل نظامی و ماموران پلیس و آتش نشانی در عملیات کمک رسانی و جستجو برای اجساد قربانیان شرکت دارند.

گروه‌های تجسس و امداد با انواع و اقسام وسایل مشغول لای روبی مناطقی هستند که بر اثر رانش زمین آسیب دیده و به جستجو در خانه‌های آسیب دیده و ویران ادامه می‌دهند.

XS
SM
MD
LG