لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۰

وزیر خارجه ژاپن به ظریف: ایران به تعهداتش در چارچوب برجام عمل کند


تارو کونو، وزیر امور خارجه ژاپن (راست) و محمدجواد ظریف، همتای ایرانی‌اش.
تارو کونو، وزیر امور خارجه ژاپن (راست) و محمدجواد ظریف، همتای ایرانی‌اش.

تارو کونو، وزیر امور خارجه ژاپن، روز سه‌شنبه پنجم شهریور در دیدار با همتای ایرانی خود خواستار تبعیت کامل جمهوری اسلامی از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی شد.

آقای کونو پس از این دیدار در جمع خبرنگاران اظهار داشت که او و محمد جواد ظریف بر سر ادامه گفت‌وگوهای فشرده ایران و ژاپن توافق کرده‌اند.

وی عنوان کرد: «من با توجه به موضع محکم ژاپن در حمایت از توافق هسته‌ای از مقامات ایران خواسته‌ام که این توافق را رعایت کنند و با بازگشت فوری به آن، همه تعهدات‌شان را به انجام برسانند و از هر اقدامی که به شکست این پیمان منجر می‌شود، خودداری ورزند».

ایران اردیبهشت امسال در واکنش به خروج یکجانبه ایالات متحده از برجام و بازگشت تحریم‌های سنگین واشینگتن، اعلام کرد که از برخی تعهدات خود عدول می‌کند.

گام اول ایران افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده و گام دوم، عبور از سطح ۳.۶۷ درصد غنی‌سازی اورانیوم است.

در این ضمن با بالا گرفتن تنش‌ها میان ایران و ایالات متحده، ژاپن تلاش کرده که نقش میانجی را بازی کند. محمد جواد ظریف نیز در دیدار با همتای ژاپنی خود گفت که تهران و توکیو، هر دو منافع ویژه‌ای در برقراری ثبات در بازار انرژی و امنیت در خلیج فارس دارند.

وزیر خارجه ژاپن اما در نشست مطبوعاتی خود پاسخی به این سئوال نداد که آیا با آقای ظریف گفت‌وگویی درباره خرید نفت از ایران و طرح ایالات متحده برای تامین امنیت کشتیرانی در آب‌های خلیج فارس داشته است یا نه.

واشینگتن به دنبال سلسله حملاتی به چند فروند نفتکش در خلیح فارس از متحدان خود خواسته است که در اجرای طرح ائتلاف دریایی، آمریکا را همراهی کنند. تاکنون بریتانیا، استرالیا و بحرین به این ائتلاف پیوسته‌اند.

مقامات آمریکا می‌گویند که ایران در حملات به نفتکش‌ها دست داشته است، اما مقامات جمهوری اسلامی این اتهام را رد می‌کنند. تهران به نوبه خود تاکید دارد که تامین امنیت خلیج فارس به عهده کشورهای منطقه است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG