لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۴

امیرعبداللهیان: ژاپن برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ایران «ابتکاری» ارائه کرده است


از دیدارهای قبلی حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران با فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن
از دیدارهای قبلی حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران با فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران می‌گوید ژاپن «ابتکاری» را برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران و شش قدرت بزرگ از جمله ایالات متحده پیشنهاد کرده است.

آقای امیرعبداللهیان این مطلب را در مصاحبه با خبرگزاری «کیودو نیوز» اعلام کرده و افزوده است که هرگونه «ابتکار» از سوی ژاپن که با «منافع ایران» همسو باشد، از سوی تهران مثبت تلقی خواهد شد.

وزیر امور خارجه ایران جزئیاتی از این «ابتکار» ارائه نکرده و تنها گفته در دیدار ماه اوت از توکیو و ملاقات با فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر، و سپس یوشیماسا هایاشی، وزیر امور خارجه ژاپن،این پیشنهاد را از دولت این کشور دریافت کرد.

وی در گفت‌وگوی تازه خود گفت: «ما از نقش سازنده ژاپن در احیای توافق هسته‌ای حمایت می‌کنیم.»

تهران در کلام بارها گفته است که خواستار احیای برجام است، اما مذاکرات برای احیای این توافق بین‌المللی هسته‌ای امضاشده در ۲۰۱۵، ماه‌هاست که عملاً متوقف مانده است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، روز اول مهر نیز در دیدار با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در نیویورک گفته بود که طرح سلطان عمان دربارهٔ بازگشت به برجام همچنان روی میز است و اگر طرف‌های مقابل آماده باشند، جمهوری اسلامی برای بازگشت به برجام جدی است.

او در ادامه، در گفت‌وگو با آنتونیو گوترش گفت که بعد از تبادل زندانی‌ها با آمریکا و آزادسازی پول‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی، «تبادل پیام‌ها» با واشینگتن ادامه دارد.

در همین حال، وب‌سایت خبری تحلیلی امواج‌میدیا روز سه‌شنبه ۴ مهر نوشت که «چندین منبع آگاه» به این وب‌سایت گفته‌اند که «مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران از سوی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اجازه ورود به مذاکرات مستقیم با ایالات متحده را دریافت کرده‌اند.»

به نوشته این وب‌سایت، «منابع بلندپایه ایرانی که نخواستند نامشان فاش شود گفته‌اند که علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای آماده است تا اوایل هفته‌های آینده با برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده خاورمیانه و شمال آفریقا در کاخ سفید در عمان دیدار کند.»

گزارش این منبع هنوز به‌طور مستقل قابل تأیید نیست.

مذاکرات هسته‌ای وین برای احیای برجام میان ایران و دیگر اعضای باقی‌مانده در این توافق با حضور غیرمستقیم آمریکا در بهار پارسال با ارائه پیش‌شرط ناگهانی روسیه برای مصون ماندن روابط تجاری مسکو و تهران از تحریم‌های غرب علیه کرملین در پی تهاجم نظامی به اوکراین، برای مدتی متوقف شد.

با استفاده از نیپون، کیودو نیوز و امواج‌میدیا؛ پ.پ / ب.ب
XS
SM
MD
LG