لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۷

ژاپن در پی کشف مواردی از آلودگی، تزریق ۱.۶ میلیون دُز واکسن مدرنا را متوقف کرد


حدود یک هفته پس از دریافت گزارش‌هایی مبنی بر مشاهده آلودگی در برخی از بطری‌های حاوی واکسن مدرنا، دولت ژاپن روز پنجشنبه چهارم شهریور تزریق ۱.۶ میلیون دُز واکسن مدرنا را متوقف کرد.

دولت ژاپن و شرکت داروسازی مدرنا اعلام کردند که این تصميم به ایمنی و کارایی واکسن کرونا هیچ ارتباطی ندارد و صرفا یک اقدام احتیاطی است.

شرکت آمریکایی مدرنا در بیانیه‌ای گفت: «مواردی از مشاهده مواد مشخص در بطری‌های حاوی واکسن کووید ۱۹ را تایید می‌کنیم و به همین دلیل استفاده از چندین محموله واکسن فعلا متوقف شده است».

مدرنا افزود که در همکاری با شرکت ژاپنی تاکدا، توزیع‌کننده واکسن در ژاپن، و نهادهای بهداشتی کشور در حال بررسی این موضوع هستند.

وزارت بهداشت ژاپن گفت شرکت تاکدا اولین بار در روز ۲۵ مرداد آلودگی را تشخیص داده و این موضوع را روز چهارشنبه به وزارت بهداشت اطلاع داد. دلیل تاخیر در گزارش به دولت بررسی دقیق تعداد محموله‌های آلوده و تعیین محل دقیق آن‌ها در نقاط مختلف ژاپن بوده است.

شرکت مدرنا گفت دلیل این آلودگی ممکن است مشکل فنی در یکی از کارخانه‌های محل تولید واکسن در اسپانیا باشد.

سخنگوی این شرکت افزود دو محموله حاوی واکسن‌های آلوده و دو محموله دیگر که قبل و بعد از آن‌ها تولید و به ژاپن ارسال شده‌اند فعلا به دليل احتیاط جمع‌آوری شده‌اند.

شرکت داروسازی اسپانیایی «رووی» که بسته‌بندی واکسن مدرنا در بطری برای بازارهای خارج از ایالات متحده را انجام می‌دهد روز پنجشنبه گفت تحقیق در مورد احتمال آلودگی را آغاز کرده و به نظر می‌رسد که این مشکل فقط در مورد چند محموله که برای ژاپن ارسال شده، روی داده است.

در پی انتشار این خبر ارزش سهام شرکت «رووی» ۴.۶ درصد کاهش یافت.

توقف تزریق واکسن مدرنا در ژاپن برای این شرکت آمریکایی دردسر جدیدی ایجاد خواهد کرد. ماه گذشته به دلیل تاخیر در تحویل واکسن‌های خریداری شده از شرکت مدرنا روند واکسیناسیون در چند کشور از جمله کره جنوبی مختل شد.

وزارت دفاع ژاپن که مسئولیت واکسیناسیون گسترده در ایالت اوزاکا را برعهده دارد اعلام کرد که در فاصله ۱۵ تا ۳۰ مرداد حدود ۵۶۵ هزار دوز از محموله مورد بحث را تزریق کرده است ولی توضیح نداد که چند نفر از دریافت‌کنندگان این واکسن‌ها تحت تاثیر آلودگی قرار گرفته‌اند.

خطوط هوایی ژاپن نیز گفت حدود چهار هزار و ۷۰۰ دوز از این محموله واکسن مدرنا به کارمندان این شرکت تزریق شده و به دستور وزارت بهداشت از روز پنجشنیه تزریق واکسن را متوقف کرده است.

شرکت هوایی ژاپن ایرلاین نیز اعلام کرد که تجویز واکسن‌های مدرنا را که اخیرا دریافت کرده بود از روز پنجشنبه متوقف کرده است.

با این همه، یوشیهیده سوگا، نخست‌وزیر ژاپن گفت این موضوع روی روند واکسیناسیون در کشور تاثیر چندانی نخواهد داشت.

او روز چهارشنبه اعلام کرد که تا پایان ماه سپتامبر حدود ۶۰ درصد از جمعیت کشور به طور کامل واکسینه خواهند شد و ژاپن برای تزریق دُز سوم نیز واکسن کافی در اختیار دارد.

وقفه در تزریق واکسن مدرنا فشار بر دولت ژاپن را افزايش خواهد داد. نخست‌وزیر ژاپن به دلیل کندی روند واکسیناسیون در سال ۲۰۲۱ به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. او در رقابت بر سر رهبری حزب لیبرال دمکرات ژاپن با چالش‌های جدی روبرو است و میزان محبوبیتش به زیر ۳۰ درصد سقوط کرده است.

ژاپن در ماه‌های اخیر با موج شدیدی از شیوع سویه دلتا روبرو بوده و در هفته‌های اخیر موارد روزانه ابتلا به بالای ۲۵ هزار نفر رسیده که بالاترین آمار از شروع بحران کروناست.

طبق آمارهای خبرگزاری رويترز، در ژاپن ۴۳ درصد از افراد بالغ به طور کامل واکسینه شده و حدود ۵۴ درصد نیز دُز اول واکسن را دریافت کرده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG