لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۹

۳۵ کشته در توفان سهمگین ژاپن؛ ۱۱۰ هزار امدادگر در حال کمک‌رسانی


عکس هوایی از سیل ناشی از لبریزشدن رودخانه ابوکوما در فوکوشیما
عکس هوایی از سیل ناشی از لبریزشدن رودخانه ابوکوما در فوکوشیما

تلاش بیش از ۱۱۰ هزار امدادگر در مناطق آسیب‌دیده از توفان سهمگین در ژاپن ادامه دارد، در حالی‌که شمار قربانیان به ۳۵ تن رسیده و از سرنوشت دست‌کم ۲۰ نفر دیگر اطلاعی در دست نیست.

توفان هاگیبیس، روز شنبه و یک‌شنبه توکیو، و دیگر مناطق مرکزی و شرقی جزیره اصلی ژاپن را درنوردید.

جزیره اصلی ژاپن هونشو نام دارد که بزرگ‌ترین جزیرهٔ آن کشور است و مرکز آن نیز پایتخت، یعنی شهر توکیو است.

هاگیبیس بدترین و قوی‌ترین توفانی‌ست که طی پنجاه سال گذشته به ژاپن رسیده‌است.

توکیو
توکیو

نیم ساعت پیش از آن‌که بادهای این توفان به ساحل برسند در منطقه چیبا، نزدیک توکیو، زمین‌لرزه‌ای ۵.۷ ریشتری نیز رخ داد که وضعیت امدادرسانی را پیچیده‌تر کرد.

آن‌طور که رسانه‌های ژاپنی گزارش داده‌اند نزدیک به ۳۰ هزار تن از نیروهای ارتش به کمک دیگر نیروها اعزام شده‌اند که صبح دوشنبه ۲۲ مهر ماه شمار کل امدادگران را به ۱۱۰ هزار نفر رسانده‌است.

صدها تن از شهروندان در بخشی از رودخانه چیکوما گیر افتاده‌اند که در حال حاضر امدادگران در تلاش برای خارج کردن آن‌ها هستند.

خبرگزاری کیودو می‌گوید رودخانه در ساعت سه بامداد دوشنبه لبریز شده و در حالی‌که بسیاری از مردم در زمان لبریز شدن رود در خانه‌های خود در خواب بودند، احتمال دارد شمار کشته‌شدگان افزایش یابد.

تصاویر هوایی نشان می‌دهد قطارهای سریع‌السیر ژاپن در خط شرقی آن کشور و سازه‌ها و خانه‌های بسیاری در «ناگانو» گرفتار سیل و گـِل ناشی از توفان شده‌اند.

توفان هاگیبیس با بادهایی با سرعت ۲۱۶ کیلومتر در ساعت به ساحل شرقی جزیره اصلی ژاپن برخورد کرده‌است.

با این حال بیشترین آسیب‌ها ناشی از بارندگی شدید پس از آن و نیز لبریز شدن آب رودخانه‌ها و سیلاب است که گریبانگیر شهروندان شده‌است.

نیروهای امدادگر برای کمک به آسیب‌دیدگان که به بام خانه‌ها گریخته‌اند، به منطقه هلیکوپتر و قایق فرستاده‌اند.

گزارش‌ها حاکی‌ست بارش‌های شدید به دیگر مناطق ژاپن نیز سرایت کرده‌است. به‌طوری که در هاکونه، ۸۰ کیلومتری جنوب‌غربی توکیو، بارش روز شنبه بیشترین مقدار بارشی بوده که در تاریخ ژاپن ثبت شده‌است.

کانال خبری آسیا، کیودو، خبرگزاری فرانسه/ت
XS
SM
MD
LG