لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۳۹

«جیش الهند» مسئولیت انفجار در نزدیکی سفارت اسرائیل را پذیرفت؛‌ «بازجویی از چند ایرانی»


پلیس هند در محل یک انفجار کوچک در نزدیکی سفارت اسرائیل در دهلی‌نو
پلیس هند در محل یک انفجار کوچک در نزدیکی سفارت اسرائیل در دهلی‌نو

رسانه های هند روز شنبه ۱۱ بهمن گزارش دادند که یک گروه به نام «جیش الهند» مسئولیت انفجار در نزدیکی سفارت اسرائیل در دهلی نو به عهده گرفته است.

پلیس هند روز گذشته اعلام کرد که یک انفجار کوچک در نزدیکی سفارت اسرائیل در دهلی‌نو روی داده و در این حادثه به کسی آسیبی نرسیده است.

به گفته پلیس هند این یک بمب دست ساز بوده است. رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند «جیش الهند» یک گروه وابسته به ایران است.

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست به نقل از رسانه‌های هند نوشته است که نیروهای امنیتی هند از اداره مهاجرت هند خواسته فهرستی از شهروندان ایرانی که اخیرا وارد هند شده اند را در اختیار آنها قرار دهد.

این روزنامه به نقل از شبکه محلی «والا» نوشته است که نیروهای امنیتی از «چند ایرانی» به ظن دست داشتن در این حمله بازجویی کرده‌اند.

جروزالم پست همچنین نوشته است که یک مقام امنیتی به شبکه «ان. ۱۲» گفته است، هدف این «حمله تروریستی» آسیب رساندن به اسرائیلی‌ها بوده است.

این روزنامه به نقل از «ایندیا تودی» نوشته است گروه «جیش الهند» در بیانیه یک و نیم صفحه‌ای خود که در محل انفجار پیدا شده، ضمن به عهده گرفتن مسئولیت این انفجار از قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس یاد کرده است.

قاسم سلیمانی سال گذشته در جریان حمله پهپادهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شد.

«تایمز اسرائیل» هم به نقل از یک رسانه محلی هندی به نام «سیاست» نوشته است که در این بیانیه گروه «جیش الهند» گفته است که این انفجار تنها یک «پیش پرده» است و تلویحا اعلام کرده است که حملات دیگری در راه است.

«تایمز اسرائیل» می‌گوید، در این بیانیه همچنین به ترور محسن فخری‌زاده، ، از مقامات ارشد برنامه هسته‌ای ایران، اشاره شده است.

محسن فخری‌زاده مهابادی روز هفتم آذر در آبسرد دماوند ترور و کشته شد.

این انفجار کمی بعد از ساعت پنج بعدازظهر جمعه به وقت دهلی نو در نزدیکی سفارت اسرائیل روی داده است. این در حالی بود که رام نات کوویند، رئیس جمهوری هند و نارندرا مودی نخست وزیر هند در یک مراسم نظامی در یک کیلومتری محل این انفجار حضور داشتند.

جروزالم پست می‌گوید موج این انفجار در شعاع در حدود ۲۰ تا ۲۵ متری محل انفجار احساس شده است.

یک مقام اسرائیلی که خواست نامش فاش نشود روز گذشته به رویترز گفته بود، هرچند این انفجار هیچ گونه تلفاتی نداشته است، اما هند و همه عناصر در اسرائیل آن را یک حادثه تروریستی می‌دانند.

سابرامانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند هم روز گذشته با گابی اشکنازی، همتای اسرائیلی خود در این باره صحبت کرده است.

وزیر امور خارجه هند گفته بود، در این تماس تلفنی با گابی اشکنازی بر حفاظت کامل از دیپلمات‌ها و سفارت اسرائیل تاکید کرده است.

در بهمن سال ۱۳۹۰ در جریان یک بمبگذاری در یک خودرو در دهلی نو، همسر یک دیپلمات اسرائیلی و راننده اش زخمی شدند.

یک مقام پلیس در دهلی نو در آن زمان گفته بود که همسر یک دیپلمات اسرائیلی در مسیر رفتن به سمت مدرسه فرزندانش بوده که یک موتورسوار به خودروی آنها نزدیک شده و یک بمب را به عقب ماشین می چسباند.

پلیس هند اضافه کرده بود که در نتیجه انفجار بمب، خودرو به آتش کشیده می‌شود که به موقع راننده و همسر دیپلمات اسرائیلی را از ماشین به بیرون می کشند.

در اسفند ماه همان سال دادگاهی در هند برای سه ایرانی به اتهام ارتباط با بمب‌گذاری علیه دیپلمات اسرائیلی قرار بازداشت صادر کرد.

با استفاده از جروزالم پست، تایمز اسرائیل و رادیو فردا؛
XS
SM
MD
LG