لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۲

جواد روحی در ارتباط با اعتراضات در نوشهر به اعدام محکوم شد


عکسی از جواد روحی
عکسی از جواد روحی

رئیس کل دادگستری استان مازندران روز سه‌شنبه گفت جواد روحی، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری در نوشهر، به اتهام «افساد فی الارض» و «محاربه» به اعدام محکوم شده است.

روابط عمومی دادگستری مازندران دیگر اتهامات جواد روحی را «ارتداد از طریق هتک حرمت به قرآن از طریق آتش زدن قرآن کریم و توهین به مقدسات»٬ «احتراق و تخریب اموال» و «تحریک برخی از شهروندان به ایجاد ناامنی و اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی کشور» بیان کرده است.

محمدصادق اکبری، رئیس کل دادگستری استان مازندران می‌گوید: «برای جواد روحی به دلیل عدم معرفی وکیل در مرحله دادسرا و دادگاه، وکیل تسخیری انتخاب شد.»

این در حالی است که به گفته فعالان مدنی و افراد نزدیک به خانواده جواد روحی، او در مراحل بازجویی از انتخاب وکیل انتخابی محروم بوده است.

اما رئیس کل دادگستری استان مازندران مدعی شده که آقای روحی در مرحله تجدید نظرخواهی «وکیل تعیینی به دادگاه معرفی کرده است.»

در همین زمینه، یک منبع مطلع نزدیک به خانواده جواد روحی در گفت‌وگو با خبرگزاری هرانا تاکید کرد که «تمامی اعترافاتی که در دوران بازجویی از او اخذ شده، تحت آزار و اذیت و فشار اعمال شده بر وی صورت گرفته است».

این منبع مطلع اظهار داشت: «تنها مستندات پرونده علیه جواد روجی که منجر به صدور حکم اعدام برایش شده است، اعترافات اجباری اخذ شده از او در دوران بازجویی و همچنین فیلمی از صحنه اعتراضات است؛ ویدیویی که به هیچ عنوان چهره فردی که در آن اقدام به آتش زدن قرآن می‌کند مشخص نیست، اما دادگاه اقدام مذکور را منتسب به جواد دانسته و او را “مرتد” خوانده است.»

دادگاه انقلاب ساری پیش از این نیز مهدی محمدی فرد، متولد ۱۳۸۲، و عرشیا تک دستان، شهروند ۱۸ ساله را به اعدام محکوم کرده است.

مهدی محمدی‌‌فرد، نوجوان بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری در نوشهر، با حکم شعبه اول دادگاه انقلاب ساری به اتهام «افساد فی الارض» و «محاربه» به دوبار اعدام محکوم شده است.

شعبه اول دادگاه انقلاب ساری در حکم خود با طرح اینکه این نوجوان هجده ساله «لیدر» برپایی این تجمع در نوشهر بوده است، او را به «افساد فی الارض» و «محاربه» متهم و به دوبار اعدام محکوم کرده است.

دادگاه انقلاب مازندران همچنین عرشیا تکدستان را به اتهام «تخریب و ایجاد حریق در اموال عمومی» و «تحریک شهروندان برای اجتماع» به اعدام محکوم کرده است.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه، در گزارشی با اشاره به «اقرائن موجود در پرونده» و «اعترافات متهم و همدستان» عرشیا تکدستان٬ مدعی شد که او به عنوان «لیدر» در هدایت اعتراضات در شهر نوشهر نقش اصلی را داشته است.

در حالی خبر محکومیت جواد روحی به اعدام منتشر شده است که در همین روز کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت، انبوه احکام اعدام در ایران علیه معترضان به منزله «قتل با مجوز حکومت» است.

فولکر تورک روز سه‌شنبه ۲۰ دی در ادامه با محکوم کردن اعدام معترضان در ایران گفت: «اعدام‌ها برای ایجاد ترس در مردم و سرکوب مخالفان مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

تاکنون محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمد‌مهدی کرمی و محمد حسینی در ارتباط با اعتراضات در ایران اعدام شده‌اند. این چهار نفر در جریان صدور حکم از دسترسی به وکیل انتخابی و دادرسی عادلانه محروم بودند.

سازمان حقوق بشر ایران روز گذشته اعلام کرد، دست‌کم ۱۰۹ معترض در خطر صدور یا اجرای احکام اعدام قرار دارند.

XS
SM
MD
LG