لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۹

روزنامه وابسته به سپاه «آلمان‌ها» را تهدید کرد


در تظاهرات روز شنبه ایرانیان در برلین بیش از ۸۰ هزار نفر گرد هم آمدند
در تظاهرات روز شنبه ایرانیان در برلین بیش از ۸۰ هزار نفر گرد هم آمدند

به دنبال برگزاری تظاهرات بزرگ و ۸۰ هزار نفری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی در برلین، روزنامه جوان، وابسته به سپاه پاسداران شامگاه شنبه ۳۰ مهر در مطلبی، شهروندان آلمانی را تهدید کرد.

این رسانه وابسته به سپاه پاسداران، برگزاری این تظاهرات در برلین را «مداخله آشکار» آلمان و «همراهی با براندازان» توصیف کرده و نوشته است که این تجمع «قطعا از طرف ایران بی‌پاسخ نخواهد ماند و برای آلمان‌ها گران تمام خواهد شد.»

ایرانیان خارج از کشور در همبستگی با اعتراضات ضدحکومتی و سراسری در داخل ایران، روز شنبه در برلین تجمع و راهپیمایی کردند. یک سخنگوی پلیس آلمان تعداد تظاهرکنندگان را حدود ۸۰ هزار نفر اعلام کرد.

تهدید روزنامه جوان علیه «آلمان‌ها» همراه است با اشاره این روزنامه به میزبانی سفارت آلمان در تهران «از سفرای اروپایی» که به گفته این روزنامه، «حامی اغتشاش در ایران» هستند و بازداشت یک آلمانی در جریان اعتراضات اردبیل.

جمهوری اسلامی از آغاز اعتراضات جاری در ایران تلاش کرد دلایل شکل‌گیری این اعتراضات را به کشورهای غربی و اسرائیل نسبت دهد و تاکنون از بازداشت چندین تبعه کشورهای اروپایی از جمله یک گردشگر آلمانی در اردبیل، به اتهام «دست داشتن» در این اعتراضات خبر داده است.

اوایل شهریور و پیش از آغاز اعتراضات نیز، وزارت امور خارجه آلمان در پاسخ به رادیوفردا تأیید کرد که حکومت ایران یک شهروند دیگر آلمان را بازداشت و زندانی کرده است.

جمشید شارمهد و ناهید تقوی دو شهروند دوتابعیتی ایرانی‌آلمانی نیز پیشتر در ایران بازداشت شده بودند.

روزنامه جوان همچنین مدعی شده است که انتخاب شهر برلین برای تجمع ایرانیان خارج از کشور، از سوی کشورهای غربی «حتما حساب‌شده و برنامه‌ریزی شده بوده است.»

ادعای روزنامه جوان درباره «برنامه‌ریزی» کشورهای غربی برای تجمع برلین، در حالی است که انتخاب این شهر از سوی خود ایرانیان صورت گرفت و قرار است در دیگر شهرهای اروپا نیز تجمع‌های مشابهی برگزار شود.

خبرگزاری دولتی ایرنا نیز روز یک‌شنبه در خبر اول وب‌سایت خود به‌شدت به تظاهرات هشتاد هزار نفری ایرانیان در برلین تاخته و بدون ارائه مدرکی، نظریه‌های متعددی را «بر اساس شنیده‌ها» عنوان کرده است.

این خبرگزاری، حضور گروه‌های اقلیت‌های جنسی در اعتراضات را «وقیح» دانسته و به همراهی برخی شهروندان دیگر کشورها در این تظاهرات نیز اعتراض کرده است.

اجتماع بزرگ همبستگی با معترضان ایرانیان در برلین
please wait

No media source currently available

0:00 0:06:15 0:00

همچنین روزنامه ایران، وابسته به دولت ابراهیم رئیسی، در یادداشت مشابهی، آلمان را متهم کرده است که «تلاش دارد این پیام سیاسی را به ایران مخابره کند که این کشور قصد دارد به مرکزیت تجمع و برنامه‌ریزی اپوزیسیون برانداز علیه جمهوری اسلامی ایران تبدیل شود.»

روزنامه کیهان، وابسته به دفتر رهبر جمهوری اسلامی نیز به نقل از یک «کاربر فضای مجازی» نوشته است که مخالفان جمهوری اسلامی در جمع کردن امضا «ناکام» بوده‌اند و تظاهرات برلین به این مسئله «مربوط» است.

اشاره کیهان به یک کارزار اینترنتی ایرانیان خطاب به سران هفت کشور صنعتی جهان (گروه ۷) است که تاکنون بیش از ۶۶۵ هزار نفر آن را امضا کرده‌اند.

در این فراخوان از دولت‌های بریتانیا، کانادا، آمریکا، ژاپن، آلمان، فرانسه و ایتالیا خواسته شده «سفیران جمهوری اسلامی یا نمایندگان آن‌ها در سازمان‌های بین‌المللی را فوراً «افراد نامطلوب» بخوانند و «در اعتراض به رفتار غیرقانونی و غیرانسانی نسبت به معترضان در ایران از کشور خود اخراج» کنند.

XS
SM
MD
LG