لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۳

درگذشت ژان پل بلموندو، بازیگر «از نفس افتاده» موج نو سینمای فرانسه


یکی از اساتید ژان پل بلموندو در مدرسه بازيگری گفته بود: «آقای بلموندو با آن چهره خشن هیچ‌گاه موفق نخواهد شد».
یکی از اساتید ژان پل بلموندو در مدرسه بازيگری گفته بود: «آقای بلموندو با آن چهره خشن هیچ‌گاه موفق نخواهد شد».

ژان پل بلموندو که پس از ایفای نقش در فیلم «از نفس افتاده» به کارگردانی ژان لوک گدار به ستاره موج نو سینمای فرانسه بدل شد در ۸۸ سالگی درگذشت.

وکیل ژان پل بلموندو به خبرگزاری فرانسه گفت: «او بیمار و بسیار خسته بود و در آرامش درگذشت».

بلموندو متولد ۹ آوریل ۱۹۳۳ بود. پدرش مجسمه‌سازی سرشناس و مادرش نقاش بود. با وجود پیش زمینه هنری خانواده، ژان پل جوان بیشتر به ورزش و به خصوص مشت زنی علاقه داشت.

پس از علاقمند شدن به بازیگری به سختی و پس از سه امتحان توانست به مدرسه بازیگری پاریس راه یابد.

او بازیگری کاریزماتیک بود و در ایفای نقش معمولا از بدل استفاده نمی‌کرد. در اواسط دهه شصت میلادی به بازی در فیلم‌های پرفروش و عامه‌پسند روی آورد و به سرعت به یکی از چهره‌های اصلی فیلم‌های مهیج و کمدی بدل شد.

برخی از این تصمیم او ایراد گرفته و می‌گفتند در محصولات تجاری استعداد ویژه او به هدر می‌رود. او در یکی از مصاحبه‌هایش گفته بود: «وقتی بازیگری موفق می‌شود برخی به او پشت می‌کنند و می‌گویند راه ساده را برگزیده و نمی‌خواهد ریسک کند. ولی حقیقت این است که پر کردن سالن سینماها کار ساده‌ای نیست و اگر من آشغال تولید می‌کردم این همه مدت مشهور نمی‌ماندم. مردم ابله نیستند».

یکی از اساتیدش در مدرسه بازيگری گفته بود: «آقای بلموندو با آن چهره خشن هیچ‌گاه موفق نخواهد شد».

ولی این پیش‌بینی کاملا نادرست از آب در آمد. ژان پل بلموندو به یکی از سرشناس‌ترین و محبوب‌ترین بازیگران سینمای فرانسه بدل شد و در طول نیم قرن در بیش از ۸۰ فیلم که بسیاری از آن‌ها از نظر تجاری بسیار موفق بودند، ظاهر شد.

برخی از منتقدان سینما معتقدند که اتفاقا چهره نامتعارف ژان پل بلموندو که با کلیشه‌های سینمای کلاسیک هیچ شباهتی نداشت یکی از دلایل اصلی موفقیت او در سینمای موج نو و سپس سینمای پرفروش فرانسه بود.

او در فیلم هایی با مضامین و از ژانرهای گوناگون و آثار کارگردان صاحب‌نام فرانسوی از ژان لوک گدار و فرانسوا تروفو گرفته تا کلود للوش بازی کرد. برخی از آثار او فیلم‌های هنری مورد ستایش و برخی دیگر فیلم‌های مهیج و قهرمانی و یا کمدی‌های دلچسب هستند.

مشخصات ظاهری، بینی له شده، لب‌های کلفت و هیکل درشت و ورزیده به او امکان می‌داد که در نقش یک عصیانگر، کارآگاه پلیس، جاسوس و حتی کشیش بازی کند.

ژان پل بلموندو در مراسم دریافت جایزه سزار فرانسه در ۲۰۱۷
ژان پل بلموندو در مراسم دریافت جایزه سزار فرانسه در ۲۰۱۷

«از نفس افتاده»

ژان پل بلموندو بازی پس از پایان تحصیل در مدرسه بازیگری پاریس، کار خود را در تئاترهای کوچک آغاز کرد. در همین دوران توجه ژان لوک گدار را جلب کرد که در سال ۱۹۵۸ از او خواست در یک فیلم کوتاه بازی کند.

اولین فرصت بزرگ سینمایی ژان پل بلموندو بازی در فیلم «همه خطرها را در نظر بگیرید» به کارگردانی کلود سوته محصول ۱۹۶۰ و در برابر لینو ونتورا، یکی از چهره‌های جا افتاده سینمای فرانسه در آن زمان بود.

در همان سال ژان لوک گدار از او خواست که در فیلم «از نفس افتاده» بازی کند که به یکی از موفقیت‌های موج نو سینمای فرانسه بدل شد.

ژان پل بلموندو در یکی از مصاحبه‌هایش گفته بود که در اولین فیلم گدار بازی کرده و دوست دارد در آخرین فیلم او نیز ظاهر شود.

ولی حقیقت این است که او پیشنهاد کار از سوی اکثر فیلمسازان نامدار فرانسه را پذیرفت و روی بازی در آثار کارگردان خاصی اصرار نداشت.

گفته می‌شود که ژان پل بلموندو با بازی خود در فیلم «میمونی در زمستان» به کارگردانی آنری ورنوی، چنان ژان گابن، بازیگر افسانه‌ای سینمای فرانسه، را تحت تاثیر قرار داد که او به آنری ورنوی گفته بود: «دیگر به من نگو اگر یک گابن جوان می‌داشتم. او را پیدا کرده‌ای».

او برای بازی در فيلم «سفرنامه يک بچه لوس» به کارگردانی کلود للوش در سال ۱۹۸۸ سزار، مهمترين جايزه سينمايی فرانسه را دريافت کرد.

بلموندو در نيمه دوم دوران بازيگری بيشتر در فيلم‌های تجاری و با دستمزد بالا ظاهر شد ولی در عين حال از اواخر دهه هشتاد ميلادی به بازی در تئاتر بازگشت که عشق اول او بود و از سوی منتقدانی که در استعداد بازيگری او ترديد داشتند مورد ستايش قرار گرفت.

از جمله فیلم‌های مشهور ژان پل بلموندو می‌توان به «آن مرد از ریو»، «ترس بر فراز شهر»، «طغیانگر»، «دستبرد» و «دزد پاریسی» اشاره کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG