لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۵۴

نماینده آمریکا در امور سوریه: شکست پایدار داعش بدون تغییر نقش ایران در منطقه ممکن نیست


جیمز جفری
جیمز جفری

جیمز جفری، نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه، ۲۳ آبان ماه به خبرنگاران گفته‌است شکست پایدار گروه موسوم به حکومت اسلامی، در گرو تغییراتی بنیادین در رژیم حاکم بر سوریه و نیز تغییراتی بنیادین در نقش ایران در منطقه است.

آقای جفری که از سوی وزارت خارجه آمریکا برای پی‌گیری سیاست‌های آن کشور در قبال سوریه تعیین شده، می‌گوید «طی چند ماه آینده» گروه داعش شکست خواهد خورد و متحدان ائتلاف به رهبری آمریکا به‌زودی آخرین مناطق تحت کنترل «حکومت اسلامی» را آزاد خواهند کرد.

دیپلمات آمریکایی می‌گوید حضور نیروهای آن کشور تا زمانی که شکست داعش به یک شکست پایدار و کامل تبدیل نشود، ادامه پیدا خواهد کرد.

آقای جفری افزوده است از منظر ایالات متحده، راه رو به جلو در سوریه، علاوه بر شکست گروه «حکومت اسلامی»، احیای روند سیاسی و پایان دادن به جنگ مرگبار داخلی‌ست.

سوریه سال‌هاست درگیر جنگی‌ست که نخست با سرکوب شدید اعتراضاتی عمدتا مسالمت‌آمیز آغاز شد، اما آن کشور را به صحنه حضور گروه‌های افراطی مانند «حکومت اسلامی» و شاخه‌های القاعده تبدیل کرد. هرچند بخش‌های گسترده‌ای از کشور مجددا تحت کنترل بشار اسد درآمده‌است.

ایران و روسیه، مهم‌ترین حامیان حکومت بشار اسد در این جنگ بودند، ترکیه و کشورهای عربی نیز از گروه‌های مختلفی از شورشیان حمایت کرده‌اند. ایالات متحده برای نبرد با داعش، ائتلافی تشکیل داد و در همین زمینه به حمایت از برخی گروه‌های مخالف اسد و شبه‌نظامیان گروه «نیروهای دمکراتیک» پرداخت.

تهران و مسکو می‌گویند به‌درخواست دولت مرکزی سوریه و برای «نبرد با تروریسم» وارد کارزار آن کشور شده‌اند. اما ایالات متحده همواره خواستار خروج «کامل» ایران از سوریه است.

جیمز جفری نیز در جریان سخنان روز چهارشنبه بار دیگر این خواسته را مطرح کرده‌است. او در عین حال می‌گوید از نظر واشینگتن، ایرانی «تهدیدی» برای هم‌پیمانان آمریکا در منطقه‌است.

نماینده آمریکا در امور سوریه افزوده است هدف نظامیان کشورش نیست که نیروهای ایرانی را مجبور به خروج از سوریه بکنند، ولی این موضوع، خود باید از روند صلح منتج شود و در نهایت راهی‌ست که می‌تواند صلحی پایدار‌ ارمغان بیاورد.

آقای جفری می‌گوید تحریم‌های تازه علیه تهران، در نهایت ایران را مجبور به ترک سوریه خواهد کرد.

جیمز جفری می‌گوید آمریکا به‌دنبال تغییر رژیم سوریه نیست، بلکه خواستار آن است که حکومت سوریه، رفتار خود را تغییر دهد. این سخنان شبیه همان چیزی‌ست که مقام‌های ارشد ایالات متحده در ماه‌های اخیر در مورد ایران نیز مطرح کرده‌اند. واشینگتن می‌گوید دلیل بازگشت تحریم‌ها نیز این است که تهران در نهایت قانع شود «رفتار خود را تغییر داده» و -از جمله- از «فعالیت‌های مخرب» خود در منطقه دست بردارد. تهران اتهام‌های آمریکا در مورد ایجاد بی‌ثباتی در خاورمیانه را رد کرده‌ و می‌گوید این بی‌ثباتی ناشی از اقدامات آمریکا و متحدان آن کشور است.

جنگ داخلی سوریه بیش از نیم میلیون کشته برجای گذشته، دست‌کم نیمی از جمعیت آن کشور را آواره و بخش‌های گسترده‌ای زیرساخت‌های آن را به ویرانه تبدیل کرده‌است.

رویترز، خبرگزاری آلمان|ت
XS
SM
MD
LG