لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۱

پرونده اپستین و تأثیراتش بر سیاست داخلی اسرائیل


طرحی از جلسه دادگاه جفری اپستین
طرحی از جلسه دادگاه جفری اپستین

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آبان ۱۳۹۹ و انتخابات پارلمانی اسرائیل دو ماه دیگر برگزار می‌شود اما این‌دو رخداد آتی در این دو کشورِ هم‌پیمان، در روزهای اخیر به طرزی کم‌سابقه در یکدیگر تنیده شده و برخی از حاشیه‌های آن نیز به مسائل اصلی و اثرگذار در هر دو کشور مبدل می‌شود.

وجه مشترک این دو انتخابات، تلاشِ توأم با اطمینان دو رهبر کنونی، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل به بقای دوره رهبری و پیروزی حزب‌شان با وجود امواجی قوی از انتقاد علیه آن‌دو در محافل داخلی کشورشان است.

در روزهای گذشته از یک‌سو ماجرای اتهامات جنسی تکان‌دهنده در مورد جفری اپستین، کلان‌میلیاردر ۶۶ ساله آمریکایی، به انتخابات اسرائیل کشیده شده و از سوی دیگر، دونالد ترامپ در موضع‌گیری‌هایش علیه نمایندگان مهاجرتبار حزب دموکرات آمریکا، پای اسرائیل را وارد این کشاکش داخلی آمریکایی کرده‌است؛ امری که ناخشنودی گروه‌های یهودی آمریکا را در پی آورده‌است.

از روزی که جفری اپستین، یکی از بانفوذترین میلیاردرهای آمریکایی، در کشورش بازداشت شد و اتهامات وارده به او شامل قاچاق انسان، سوءاستفاده گسترده و مستمر از دختران خردسال و کشاندن آنها به ارتباط جنسی با خود و دیگران و عضویت در باند تبهکاری منتشر شد، به دلیل دوستان بسیاری که او در میان سران اسرائیل دارد، این امر از سوی رسانه‌های اسرائیل نیز مشتاقانه پیگیری شد.

اهود باراک، نخست‌وزیر اسبق اسرائیل، بیش از هر فرد دیگری در مورد ارتباطات خود با جفری اپستین مورد پرسش قرار گرفته‌است. او در مصاحبه با نیویورک تایمز گفته بود که نخستین بار در سال ۲۰۰۲ شیمون پرز او و اپستین را با هم آشنا کرد و از آن به بعد، با او دیدارهایی داشته و سپس این مناسبات به مراودات بازرگانی نیز رسیده‌است.

اهود باراک پس از چندی دوری از صحنه سیاست و اشتغال به امور بازرگانی کلان که او را در کنار همسر بازرگانش بیشتر دارا کرده‌است، ماه گذشته به عرصه سیاست بازگشت و حزبی با نام «اسرائیل دموکراتیک» در آستانه انتخابات پارلمانی ۲۶ شهریور/ ۱۷ سپتامبر تشکیل داد.

هر چند نظرسنجی‌ها حاکی از بخت اندکی است که حزب آقای باراک بتواند کرسی‌هایی در مجلس بدست آورد، اما او بی‌تردید به سرسخت‌ترین منتقد بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر و رهبر کنونی حزب لیکود مبدل شده و با شعار «اسرائیل را از دست دیوانه‌خانه نجات دهیم» (اشاره به نتانیاهو و اطرافیانش) شبانه‌روز موجی از حملات را متوجه رهبری کنونی می‌کند.

اهود باراک هفته گذشته به رسانه‌ها گفت زمانی که کمپانی‌های وابسته به او شراکت بازرگانی با جفری اپستین را آغاز کردند او آگاه بود که اپستین ده سال پیش نیز به اتهام مشابه سوءاستفاده جنسی از یک دختر نوجوان محاکمه و به یک‌سال و نیم حبس محکوم شده بود، اما مانند بسیاری از دوستان دیگر اپستین فکر می‌کرد که این فرد تنها یک بار مرتکب چنین خطایی شده و پس از آن بسیاری از مقامات خود آمریکا معاملات با او را از سرگرفتند.

اپستین در زندگی‌اش با شخصیت‌هایی مانند دونالد ترامپ، بیل کلینتون، شاهزاده اندرو از بریتانیا و شماری از سران جهانی و بازرگانان عمده بین‌المللی در ارتباط بوده‌است. الکساندر کوستا، وزیر کار آمریکا، که در ماجرای ده سال پیش، دادستان فلوریدا بود، هفته گذشته از وزارت کنار رفت تا تحقیقات در پرونده کنونی اپستین به‌دور از حاشیه تکمیل شود.

اهود باراک با وجود تأیید همکاری بازرگانی و مراودات شخصی با اپستین، این را نیز به رسانه‌های اسرائیل و آمریکا گفت که دستور داده شراکت کمپانی‌هایش با مجموعه مالی اپستین پایان داده شود اما با وجود فشار شدید رسانه‌ها حاضر نشد جزئیاتی از معاملات و مبالغ آن را بیان کند.

این ماجرا این هفته ابعاد دیگری گرفت؛ روزنامه بریتانیایی دیلی‌میل عکسی از اهود باراک را در حال ورود به خانه اپستین در ژانویه ۲۰۱۶ منتشر کرد که باراک صورت خود را با شال گردنش پوشانده‌است؛ به ادعای دیلی‌میل، همان روز چند دختر جوان نیز همان روز وارد این خانه شده بودند.

اهود باراک رفتن به میهمانی‌هایی از این دست در خانه اپستین را رد کرده و مرتبط کردن نامش با این امر را شرم‌آور نامیده‌است.

اهود باراک چهارشنبه این هفته در حالی که قرار بود کارزار رسمی حزب تازه‌اش را کلید بزند، با بیان شدیدترین انتقادها از یائیر نتانیاهو پسر بنیامین نتانیاهو و توصیف او به عنوان «فردی لعنتی، فتنه‌انگیز و انگلی که از چتر مراقبتی سازمان امنیتی داخلی اسرائیل نیز برخوردار است» این امر را القا کرد که پسر نتانیاهو در پشت پرده گزارش دیلی‌میل بوده‌است.

اهود باراک با ذکر نام فرمانده‌اش اسحاق رابین گفت، سه گلوله‌ای که به سوی رابین شلیک شد نتیجه تحریکات گسترده‌ای بود که بنیامین نتانیاهو آن را هدایت می‌کرد. رابین نخست‌وزیر وقت در سال ۱۹۹۵ به‌دست یک دانشجوی یهودی و در پی اعتراض‌های گسترده جناح راست علیه توافق صلح رابین با یاسر عرفات رهبر فلسطینیان کشته شد.

حزب لیکود اما در بیانیه‌ای گفته‌است که «فرافکنی‌های اهود باراک او را از لزوم پاسخگویی به این پرسش رها نمی‌کند که باید بگوید در خانه دوست آزاردهنده جنسی کودکان و محکومش جفری اپستین چه کار می‌کرده‌است و چرا از بنیاد اپستین دو میلیون و سیصد هزار دلار برای 'تحقیقاتی' که هرگز وجود نداشته، دریافت کرده‌است».

اهود باراک دیلی‌میل را تهدید کرد که اگر این گزارش و عکس را برندارد مورد تعقیب قضایی قرار خواهد گرفت. دیلی‌میل به این تهدید بی‌اعتنایی و تأکید کرد که برای کمک سیاسی به فرد خاصی این گزارش را منتشر نکرده و آن را حذف نمی‌کند.

بنی گانتز رهبر حزب آبی-سفید نیز که ظاهراً رقیب اصلی حزب لیکود در انتخابات پیش‌رو است، گفته که «دست مرموزی» در پشت پرده انتشار گزارش دیلی‌میل است؛ اشاره تلویحی آقای گانتز ظاهراً به نخست‌وزیر و اطرافیان بنیامین نتانیاهو است.

اما یائیر نتانیاهو دوباره اهود باراک را «پیری مست شده از ویسکی» توصیف کرد.

در این میان، گروه‌های یهودی از این‌که دونالد ترامپ در درگیری لفظی روزهای اخیر خود با چهار نماینده زن کنگره اسرائیل را نیز به این قضیه کشانده، ابراز ناخشنودی کرده و بیانیه‌هایی صادر کرده‌اند.

آقای ترامپ از جمله در توییتر خود نوشته که این چهار نماینده «رادیکال چپ‌گرا» از خانواده‌های مهاجر، باید از اسرائیل هم عذرخواهی کنند. وی تأکید کرده که اگر این افراد از آمریکا خشنود نیستند به جایی که آمده‌اند بازگردند و کشورهای خراب خود را درست کنند.

ایلهان عومر از مینه‌سوتا، رشیده طلیب از میشیگان، آیانا پرسلی از ماساچوست و الکساندریا اوکاسیو کورتز ازنیویورک در گروهی که به دلیل انتقادهای تند از رئیس‌جمهوری کشورشان لقب «جوخه» گرفته‌اند، با وجود یک پوزشخواهی ماه‌های گذشته ایلهان عومر از یهودیان آمریکا، موضع‌گیری‌های صریح او و همکارانش بویژه رشیده طلیب که فلسطینی‌الاصل است، علیه دولت اسرائیل ادامه داشته‌است.

دونالد ترامپ یادآوری کرده که این چهار نماینده تنها ضد اسرائیلی نیستند بلکه «ضدیهودی» هستند.

شماری از سران یهودیان آمریکایی و سازمان‌های وابسته به آن‌ها در سخنان و بیانیه‌هایی تأکید کرده‌اند که آمیخته کردن نام اسرائیل در این نزاع، سنجیده نبوده و نباید حمایت فراحزبی آمریکاییان از هم‌پیمانی آمریکا و اسرائیل خدشه‌دار شود.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، محافل یهودی آمریکا نگران شده‌اند که این درگیری‌ها، یهودستیزی در آمریکا را تقویت کند به ویژه که از زمان روی کارآمدن دونالد ترامپ، تحرکات ناشی از نفرت از یهودیان گسترش یافته و دو بار حملات مسلحانه مرگبار از سوی افراطیون به کنیسه‌های یهودیان در آمریکا صورت گرفته که سخت‌ترین حملات به یهودیان در کشوری در جهان در سال‌های اخیر بوده‌است.

در حمله ۲۷ اکتبر ۲۰۱۸ به کنیسه یهودیان پیتزبورگ در ایالت پنسیلوانیا یازده تن کشته و شش تن زخمی شدند. رابرت باوئرز عامل حمله از روی نفرت نژادی به این جنایت دست زد.

جان ارنست عامل حمله اواخر آوریل ۲۰۱۹ به کنیسه سن‌دیه‌گو در کالیفرنیا که یک کشته و سه زخمی داشت، نیز خود را «یهودستیز» توصیف کرده بود.
تازه‌ترین گزارش تحقیقاتی مؤسسه آمریکایی «پیو» نیز که این هفته منتشر شد، به این واقعیت اشاره کرده که یهودستیزی در آمریکا در سال ۲۰۱۷ تشدید شد.

با وجود درهم آمیخته شدن رخدادهای مرتبط با انتخابات اسرائیل و در شرایطی که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بخت بنیامین نتانیاهو در اسرائیل برای تشکیل دولت بعدی تضعیف شده و در آمریکا نیز برخی از نظرسنجی‌ها در این مرحله از پیشتازی نامزدهای دموکرات بر رئیس‌جمهوری کنونی نشان دارد، هواداران لیکود در اسرائیل و حامیان آقای ترامپ در آمریکا نسبت به ابقای آن‌دو و نیز تداوم هم‌پیمانی دو کشور ابراز اطمینان می‌کنند؛ به گونه‌ای که این روزها احتمال انعقاد یک پیمان ویژه اتحاد راهبردی بین دو کشور نیز مطرح شده‌است.

XS
SM
MD
LG