لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۷

تعلیق طرح ساخت یک محله یهودی‌نشین در شرق بیت‌المقدس به دنبال مخالفت آمریکا


نمایی از بیت‌المقدس/اورشلیم شرقی
نمایی از بیت‌المقدس/اورشلیم شرقی

دولت اسرائیل طرح ساخت یک یهودی‌نشین بزرگ جدید در شرق اورشلیم، بیت‌المقدس، را به حالت تعلیق درآورده است.

یک گروه نظارت بر ساخت‌وسازهای اسرائیلی در سرزمین‌های مورد اختلاف با فلسطینیان روز دوشنبه ۱۵ آذر اعلام کرد که شهرداری اورشلیم ساخت این شهرک جدید در فرودگاه متروکه «آتاروت»، واقع در شرق اورشلیم را متوقف کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، مخالفت شدید دولت جو بایدن دلیل اصلی تصمیم اسرائیل در تعلیق این پروژه است.

کمیته عالی وزارتی اسرائیلی که مسئول بررسی و تصویب ساخت‌وسازها در کرانه باختری رود اردن و شرق اورشلیم است، پیش‌تر با احداث محله‌ای برای اسکان اسرائیلیان که شامل دست‌کم ۹ هزار خانه جدید باشد، موافقت کرده بود.

محله یادشده قرار بود در محل فرودگاه متروکه «آتاروت» و در فاصله‌ای بسیار نزدیک به سه منطقه پرجمعیت فلسطینی‌نشین احداث شود؛ یکی از این مناطق، چسبیده به دیوار حائلی است که صدها هزار فلسطینی را از اسرائیلیان جدا کرده و با انتقادهای گسترده جامعه جهانی روبروست.

خاگیت اوفرون، از گروه ناظر «صلح اکنون» که مخالف یهودی‌نشین‌ها است، روز دوشنبه گفت که کمیته برنامه‌ریزی ساخت‌وسازها در منطقه اورشلیم پیشبرد طرح جنجالی را راکد گذاشته است.

خانم اوفرون افزود، کمیته استدلال کرده که ابتدا باید «یک برآورد جامع زیست محیطی انجام شود».

این فعال جنبش «صلح اکنون» ابراز امیدواری کرد که توقف این پروژه فرصتی فراهم کند تا مسئولان درک کنند که این طرح «غیرمنطقی» است و به بخت صلح میان اسرائیل و فلسطینیان لطمه می‌زند.

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، روز دوشنبه گفته بود که دولت نفتالی بنت «شتابی برای تایید این طرح ندارد». وی افزود که پیشبرد این برنامه نیازمند «ائتلاف و اجماع ملی» است.

با آن‌که در ائتلاف دولت کنونی اسرائیل احزاب میانه و چپ و همچنین یک حزب عربی وجود دارند، نفتالی بنت، نخست‌وزیر از پیشبرد طرح‌های ساخت‌وساز در شرق اورشلیم و کرانه باختری حمایت می‌کند.

آقای بنت خود را حامی شماره یک یهودی‌نشین‌ها نامیده است. در مدت زمان شش ماهی هم که از دولت او می‌گذرد، کمیته عالی وزارت دفاع برای ساخت‌وسازها با احداث هزاران خانه موافقت کرده و همزمان، شهرداری اورشلیم طرح‌های متعددی را برای احداث خانه‌ها در محله‌های مختلف مورد نزاع در این شهر به تصویب رسانده است.

اسرائیل پروژه‌های جنجالی را با این استدلال که «رفع نیازهای جمعیت رو به رشد در زمینه مسکن» است، عملی می‌کند.

راستگرایان و بسیاری از مذهبیون در اسرائیل گروه ناظر «صلح اکنون» را به دلیل رصد و گزارش ساخت‌وسازهای یهودیان، «خیانتکار» می‌دانند.

تصویب برخی از طرح‌های اخیر ساخت‌وسازها در حالی بود که دولت جو بایدن دو ماه پیش تصریح کرد که از گسترش شهرک‌سازی‌ها عمیقا نگران است زیرا به چشم‌انداز راهکار دو کشوری «استقلال کشوری برای فلسطینیان در کنار اسرائیل» لطمه می‌زند».

اسرائیل در جنگ ۵۴ سال پیش بر شرق بیت‌المقدس مسلط شد و آن را رسما «پایتخت» خود نامید؛ امری که تنها دولت دونالد ترامپ آن را رسمیت بخشید. دولت جو بایدن عملا ادامه‌دهنده موضع دولت ترامپ در قبال حاکمیت اسرائیل بر اورشلیم بوده است.

اما جامعه بین‌الملل و قطعنامه‌های سازمان ملل در مخالفت با موضع آمریکا، تاکید دارند که اراضی شرق بیت‌المقدس باید برای پایتخت کشور مستقل فلسطین بماند.

XS
SM
MD
LG