لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۸

انتشار اسناد مرتبط با پرونده ترور جان کندی


جان اف کندی
جان اف کندی

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، اعلام کرده که پس از آخرین بررسی های اطلاعاتی در نظر دارد اسناد محرمانه دولت آمریکا در مورد پرونده ترور جان اف کندی را منتشر کند. اگر بازبینی نهادهای اطلاعاتی مانع از آن نشود قرار است این اسناد روز پنجشنبه این هفته منتشر شوند.

روزنامه ایندیپندنت در صفحه دیدگاههای خود می نويسد، افشاگری های آخرین بازمانده مرتبط با این ترور می تواند مثل بمب صدا کند. این فرد به نام آنتونیو وسینا ۸۸ ساله، در کتاب خاطرات خود نکات مهمی را در مورد اسرارآمیز ترین حادثه دوران معاصر برملا کرده است.

این کتاب به نام «آموزش دیده برای کشتن» با همکاری کارلوس هریسون روزنامه نگار برنده جایزه پولیتزر نوشته شده و اوایل سال جاری منتشر شد و حاوی اسناد و خاطرات آنتونیو وسینا در مورد توطئه های سازمان سیا علیه جان اف کندی، فیدل کاسترو و ارنستو چه گوارا است.

آنتونیو وسینا از کوبایی های مخالف حکومت فیدل کاسترو بود که در دوران جوانی در مرکز حوادث بسیار حساسی در تاریخ معاصر آمریکا قرار گرفت. از جمله می توان به عملیات سازمان سیا علیه فیدل کاسترو، فعالیت های ضد کمونیستی و پنهانی در آمریکای لاتین و ملاقات یکی از مسئولان ارشد سازمان سیا با لی هاروی اوزوالد قاتل جان اف کندی قبل از انجام ترور او اشاره کرد.

آنتونیو وسینا پس از فرار به آمریکا با حمایت سازمان سیا در سال ۱۹۶۳ گروهی با عنوان آلفا ۶۶ تشکیل داد. ادعای این گروه مبنی بر حمله به یک کشتی شوروی در آبهای کوبا خبرساز و باعث شهرت آن شد.

به گفته ریچارد هلمز که بعدها رییس سازمان سیا شد برادران کندی برای سرنگونی حکومت فیدل کاسترو فعالیت می کردند ولی جان اف کندی حتی در اوج بحران خلیج خوک ها در سال ۱۹۶۱ موافق اشغال نظامی کوبا نبود و در نهایت با خروشچف رهبر اتحاد شوروی به توافق رسید که در ازای عقب نشینی موشک های هسته ای اتحاد شوروی به کوبا حمله نکند.

این موضع گیری ها باعث شد که افرادی مثل آنتونیو وسینا، سایر کوبایی های مخالف حکومت کاسترو و مسئولان آنها در سازمان سیا که خصومت شدیدی با کمونیسم داشتند از جان اف کندی به شدت ناراضی شوند. جناح های تندرو در پنتاگون و مجموعه سیاسی و صنعتی امور دفاعی آمریکا معتقد بود که نمی توان با یک همسایه کمونیست همزیستی کرد.

آنتونیو وسینا مدعی است که در سپتامبر ۱۹۶۳ درست دو ماه قبل از ترور جان اف کندی شاهد ملاقات مسئول خود در سازمان سیا (به نام مستعار مائوریس بیشاپ) با یک جوان لاغراندام بوده که خود را با اسم «لی» معرفی می کرد. دو ماه بعد و پس از انتشار تصاویر لی هاروی اوزوالد در روز ترور جان اف کندی بود که آنتونیو وسینا هویت واقعی این فرد را شناخت.

او تصمیم گرفت که هیچگاه به آن ملاقات اشاره نکند و در مورد آن حرفی نزند. سالها بعد وقتی که گائتون فونزی، از اعضای هیئت تحقیق کنگره در مورد ترورهای سیاسی بالاخره آنتونیو وسینا را پیدا کرد در ملاقات با او فقط گفت که مشغول تحقیق درمورد تماس های کوبایی های مهاجر با نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکاست.

گائتون فونزی بعدها در کتاب خود با عنوان «آخرین تحقیقات» نوشت که در آن ملاقات آنتونیو وسینا هر چه را که می دانست با او در میان گذاشت و در مورد ملاقات مسئول خود در سازمان سیا با لی هاروی اوزوالد توضیح داد. آقای فونزی در کتابش می نویسد هنگام شنیدن این اطلاعات سعی می کرد خونسردی خود را حفظ کرده و تلاش می کرد از روی صندلی نیافتد. چون آنتونیو وسینا با شواهد خود این سوءظن قدیمی را تایید می کرد که بین سازمان سیا و ترور جان اف کندی ارتباط مستقیمی وجود داشته است.

گائتون فونزی در ادامه تحقیقات خود به هویت واقعی مسئول وسینا در سازمان سیا پی می برد. براساس شواهدی که بدست آورد این فرد با نام واقعی دیوید اتلی فیلیپس مسئول عملیات علیه حکومت کاسترو بوده و بعدها به مقام مدیریت بخش اروپای غربی سازمان سیا ارتقا یافته بود.

گائتون فونزی در یک ملاقات از پیش طراحی شده آنتونیو وسینا را با اتلی فیلیپس روبرو می کند ولی مدیر ارشد سیا که در آن زمان بازنشسته شده بود هرگونه شناخت و یا همکاری با وسینا را تکذیب می کند. در حالیکه وسینا رییس یکی از گروههای مهم و موثر در خرابکاری و عملیات علیه کوبا بود.

نتیجه تحقیقات کنگره در مورد قتل های سیاسی دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ که در سال ۱۹۷۹ منتشر شد به این نتیجه رسید که براساس مکالمات ضبط شده احتمالا در توطئه برای ترور جان اف کندی دو نفر دست داشته اند. این با نتیجه گیری تحقیقات قبلی توسط کمیسیون وارن متناقض بود که فقط به یک تیرانداز اشاره می کند. ولی با این وجود تحقیقات کنگره نتوانست هویت فرد دوم را مشخص کند.

در هر صورت طی روزهای آینده اگر نهادهای امنیتی مانع نشوند اسناد مربوط به ترور جان اف کندی منتشر خواهند شد حتی در صورت مخالفت نهادهای امنیتی نيز تصمیم نهایی با پرزیدنت ترامپ خواهد بود که خود را پرچمدار مبارزه با پنهانکاری دولتی می داند. شمارش معکوس آغاز شده است.

XS
SM
MD
LG