لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۵

روز جهانی زن؛ ۲۱ زن از جمله یک ایرانی جایزه «زنان شجاع» را دریافت کردند


عکس بدون حجاب شهره بیات (نفر وسط به عنوان داور) به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان منتشر شد.
عکس بدون حجاب شهره بیات (نفر وسط به عنوان داور) به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان منتشر شد.

روز دوشنبه همزمان با روز جهانی زن، جایزه «زنان شجاع» وزارت امور خارجه ایالات متحده با حضور جیل بایدن، بانوی اول آمریکا، به ۲۱ زن داده شد که یک تن از آن‌ها ایرانی است.

هفت جایزه «زنان شجاع» نیز در این مراسم به هفت تن از زنان جان‌باخته افغانستان اختصاص یافت که طی سال ۲۰۲۰ در نتیجه حملات هدفمند در این کشور کشته شدند.

این جایزه که امسال برای پانزدهمین بار اعطا می‌شود، به زنانی در سراسر جهان اهدا می‌شود که شجاعتی مثال‌زدنی از خود نشان داده‌اند یا برای حقوق بشر، ایجاد عدالت و برابری جنسیتی و بهبود موقعیت زنان در جوامع خود تلاش کرده‌اند.

جوایز امسال به زنانی از بلاروس، کامرون، چین، کلمبیا، جمهوری دموکراتیک کنگو، گواتمالا، ایران، افغانستان، میانمار، نپال، سومالی، اسپانیا، سریلانکا، ترکیه و ونزوئلا تعلق گرفت. ماریا کولسنیکووا، از چهره‌های مطرح اپوزیسیون از بلاروس از جمله برندگان امسال است.

برنده ایرانی این جایزه، شهره بیات، داور بین‌المللی شطرنج و استاد فدراسیون بین‌المللی شطرنج است. او نخستین و تنها زن داور بین‌المللی شطرنج رتبه A در آسیا و استاد و آموزگار فدراسیون جهانی شطرنج (فیده) است.

خانم بیات که دبیر پیشین فدراسیون شطرنج ایران بود، اواخر مهر ۱۳۹۷ از سمت خود کناره‌گیری کرد. او تا پیش از مهاجرت از ایران به نام ایران، عضو ارشد کمیته داوران فیده بود.

جایزه «زنان شجاع» آمریکا برای شطرنج‌باز ایرانی
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:11 0:00

وی در این مسابقات که در روسیه برگزار شد، حجاب خود را برداشت و عکس او در سراسر جهان منتشر شد.

زنان جان‌باخته افغان که این جایزه از کوشش و شجاعت آنان قدردانی کرده است عبارتند از: فاطمه خلیل، کارمند سابق کمیسیون حقوق بشر، ژنرال شرمیلا فروغ، رئیس پیشین بخش جنسیت ریاست امنیت ملی افغانستان، مریم نورزاد، پرستار بخش مامایی، فاطمه رجبی، افسر پیشین پلیس، فرشته، افسر پیشین پلیس در اداره امور زندان‌ها در قندهار، ملاله میوند، فعال حقوق زن و گرداننده تلویزیون خصوصی انعکاس در ننگرهار و فرشته کوهستانی، فعال حقوق زن در کاپیسا.

مراسم اعطای این جوایز به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا به صورت مجازی در وزارت خارجه آمریکا در واشینگتن برگزار شد.

جیل بایدن، همسر رئیس‌جمهوری آمریکا، در مراسم اعطای این جوایز گفت که «این زنان بر ترس‌ها غلبه کرده و تصمیمی قاطعانه در راه ثبات قدم و عدالت‌طلبی از خود نشان داده‌اند».

خانم بایدن گفت که «برخی از این زنان شجاع تمام عمر خود را صرف مبارزه برای آرمان‌شان کرده‌اند و برخی دیگر سفر و وظیفه‌ای را آغاز کرده‌اند که شرایط زندگی بر دوش آن‌ها نهاده است».

بانوی اول آمریکا افزود که «آن‌ها برای زندگی خود و زندگی فرزندان‌شان مبارزه می‌کنند و می‌خواهند با اصلاح اشتباهات گذشته ما، آینده‌ای روشن برای همگان بسازند، در حالی که آن‌ها نیز مانند دیگران در برابر ترس مصون نیستند».

خانم بایدن در پایان این مراسم گفت: «همه‌گیری کنونی نشان می‌دهد که چگونه عشق همه ما به خانواده و دوستان، و امیدهای ما برای باهم بودن، از مسئله زبان و فاصله فراتر رفته و همه را به هم پیوند می‌دهد».

او گفت که ایالات متحده تحت رهبری جو بایدن از زنان در سراسر جهان حمایت خواهد کرد.

از زمان راه‌اندازی این جایزه در مارس ۲۰۰۷ تا امروز، بیش از ۱۵۵ زن از بیش از ۷۵ کشور جهان، آن را دریافت کرده‌اند.

پیش از این نیز در سال ۲۰۱۰ میلادی شادی صدر، حقوقدان و فعال حقوق زنان، یکی از برندگان این جایزه بود که جایزه خود را به شیوا نظرآهاری اهدا کرد که در آن زمان زندانی بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و رادیو فردا/پ.پ/ک.ر

XS
SM
MD
LG