لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۲۰

جیل بایدن در راس هیئت ديپلماتيک آمریکا به المپیک توکیو می‌رود


جیل بایدن، بانوی اول آمریکا ریاست هیئت دیپلماتیک این کشور در المپیک توکیو را برعهده دارد. حضور همسر رییس جمهور آمریکا در راس این هیئت پیام آشکار واشینگتن در حمایت از متحد مهم خود در آسیاست.

خانم بایدن روز چهارشنبه واشینگتن را به مقصد توکیو ترک کرد.

دولت ژاپن و کمیته برگزار کننده المپیک توکیو با وجود نگرانی در مورد شیوع ویروس و مخالفت بخش قابل توجهی از افکار عمومی ژاپن تصمیم گرفتند این مسابقات را برگزار کنند.

هر چند مسابقات بدون حضور تماشاگران برگزار می‌شود ولی سفر ده‌ها هزار ورزشکار، هیئت‌های المپیک کشوری و کارکنان رسانه‌ها به توکیو در دورانی که بحران کرونا ادامه دارد چالش بزرگی است.

از میان ۱۱ هزار ورزشکاری که به توکیو آمده‌اند ده‌ها نفر هنگام ورود به دلیل ابتلا به ویروس قرنطینه شده‌اند.

برگزاری المپيک که به دلیل همه‌گیری ویروس یک سال به تاخیر افتاد، برای دولت جو بایدن مناسبت مهمی برای تاکید بر حمایت آمریکا از متحد قدیمی خود ژاپن است. ژاپن نيز به سهم خود امیدوار است واشینگتن به حمایت از این کشور در برابر بلندپروازی‌های چین در شرق آسیا ادامه دهد.

به گفته سخنگوی بانوی اول آمریکا، جيل بايدن بعد از ظهر روز پنجشنبه وارد توکیو خواهد شد و در ضیافت شام با نخست وزیر ژاپن و همسرش شرکت خواهد کرد.

خانم بایدن در مسیر پرواز به توکیو در آلاسکا توقف خواهد کرد. هدف از این سفر ملاقات با خانواده نظامیان آمریکایی و تشویق مردم به واکسن زدن است.

نخست وزیر ژاپن در حاشیه المپیک توکیو فقط با حدود ۱۵ تن از رهبران جهان ملاقات خواهد کرد. قبل از وضع محدودیت‌های ناشی از بحران کرونا قرار بود حدود ۱۲۰ تن از رهبران جهان به مناسبت مسابقات المپیک به توکیو سفر کنند.

سفر بانوی اول آمریکا به ژاپن که سه روز طول خواهد کشید اولین سفر جداگانه او به یک کشور خارجی است.

او دراین سفر قرار است با ورزشکاران تیم المپیک آمریکا، کارمندان سفارت آن کشور در توکیو و ناروهیتو، امپراطور ژاپن دیدار کند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG