لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۹

جو بایدن در مقام چهل‌وششمین رئیس‌جمهوری آمریکا سوگند یاد کرد


جو بایدن،‌ چهل‌وششمین رئیس جمهوری آمریکا و همسرش،‌ دکتر جیل بایدن حین سوگند یاد کردن در مراسم تحلیف روز اول بهمن
جو بایدن،‌ چهل‌وششمین رئیس جمهوری آمریکا و همسرش،‌ دکتر جیل بایدن حین سوگند یاد کردن در مراسم تحلیف روز اول بهمن

دو هفته پس از حمله‌ای بی‌سابقه به ساختمان کنگره آمریکا، جو بایدن با نام کامل «جوزف رابینت بایدن جونیور» روز چهارشنبه اول بهمن روی پله‌های همان ساختمان سوگند یاد کرد تا در مقام چهل‌وششمین رئیس‌جمهوری ایالات متحده زمام امور در کاخ سفید را به‌دست گیرد.

جو بایدن که همراه با همسرش، دکتر جیل بایدن، در مراسم تحلیف ظاهر شد در اولین سخنرانی خود در مقام رئیس‌جمهوری وعده داد که روحیه اتحاد ملی را در یکی از خطرناک‌ترین فصل‌های تاریخ آمریکا به کشورش بازگرداند.

جو بایدن ۷۸ ساله، مسن‌ترین رئیس‌جمهوری تاریخ آمریکا تا امروز به شمار می‌رود.

جو بایدن پس از سوگند یاد کردن در حالی‌که به طور رسمی رئیس‌جمهوری آمریکا شد، سخنرانی خود در مراسم تحلیف را آغاز کرد.

او گفت: «اراده مردم شنیده شد و اراده مردم به اجرا گذاشته شد. ما بار دیگر آموختیم که دمکراسی بسیار باارزش و در عین حال آسیب‌پذیر است. دوستان من، در این لحظه دمکراسی چیره شده است. این روز آمریکاست. این روز دمکراسی است. یک روز تاریخی و روز امید، بازسازی و حل مشکلات».

آقای بایدن در بخش دیگری از سخنرانی خود خاطرنشان کرد: «در این زمستان پرمخاطره کارهای زیادی باید انجام بدهیم و در عین حال فرصت‌های زیادی داریم. خیلی چیزها باید ترمیم، بازسازی و التیام یابند؛ خیلی چیزها باید ساخته شود و دستاوردهای زیادی پیش روی ماست. کمتر کسی در تاریخ ما با چنین چالش‌های بزرگی روبه‌رو بوده است».

او افزود: «می‌دانم نیروهایی که تفرقه می‌اندازند عمیق و واقعی هستند. ولی در عین حال می‌دانم که این نیروها جدید نیستند. تاریخ ما یک نبرد دائم بین ارزش‌های آمریکایی که همه یکسان خلق شده‌اند با واقعیت زشت نژادپرستی، بومی‌گرایی، دگرهراسی و دشمن‌تراشی بوده که همواره بین ما اختلاف انداخته‌اند».

رئیس‌جمهوری جدید آمریکا تاکید کرد:‌ «این برهه‌ای بحرانی و چالش‌برانگیز است. تنها راه پیشرفت اتحاد است و ما باید به عنوان ایالات متحده آمریکا با این چالش روبرو شویم».

آقای بایدن در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «کره زمین برای بقای خود فریاد می‌زند. امروزه افراطی‌گری و تروریسم چالش‌هایی هستند که باید بر آن‌ها فائق بیایم».

او با اشاره به واقعه حمله به کنگره آمریکا گفت: «ما چند روز پس از آن‌که یک عده شورشی تصور می‌کردند که می‌توانند با زور و خشونت اراده ملت را ساکت کنند اینجا گردهم آمده‌ایم. هدف آن‌ها متوقف کردن دمکراسی و بیرون کردن ما از مرکز مقدس دمکراسی بود. ولی چنین چیزی روی نداد و هیچ‌گاه روی نخواهد داد؛ نه امروز، نه فردا و نه هرگز».

آقای بایدن افزود: «ما هرگز در آمریکا شکست نخورده‌ایم. بنابراین امروز بیایید یک بار دیگر به همدیگر گوش بدهیم و به هم احترام بگذاریم. سیاست‌ورزی نباید به گونه‌ای باشد که همه چیز را در مسیر خود نابود کند».

او تصریح کرد اوباش‌گری خشونت‌بار نمی‌تواند سنت‌های دمکراتیک ایالات متحده را ساقط کند.

رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد: «ما باید متفاوت باشیم و از این بهتر باشیم. ما در مقابل این بنا نشسته‌ایم که در زمان جنگ داخلی بنا شد. این جمهوری زمانی در میان مرگ و زندگی دست‌وپا می‌زد».

جو بایدن با تقبیح کسانی که از دروغ برای دستیابی به قدرت استفاده می‌کنند گفت که او رئیس‌جمهور همه آمریکایی‌ها خواهد بود و تاکید کرد که حکومتداری او بر پایه واقعیات و حقایق خواهد بود.

او اظهار داشت: «حقایق و دروغ‌ها هستند. دروغ‌ها برای قدرت گفته می‌شود و برای منفعت‌طلبی. ما می‌توانیم موافق نباشیم. این دمکراسی است».

رئیس‌جمهوری جدید خاطرنشان کرد وظایف همه آمریکایی‌ها به‌ویژه رهبران منتخب این است که از حقایق دفاع کرده و دروغ‌ها را شکست دهند.

جو بایدن همچنین با درود به «مردم خوب» آمریکا و اشاره به بحران همه‌گیری کرونا و رکود اقتصادی گفت: «ما تا این‌جا راهی طولانی پیموده‌ایم. هنوز هم راهی طولانی در پیش داریم».

کامالا هریس هم سوگند یاد کرد

در جریان مراسم روز چهارشنبه، کامالا هریس نیز به عنوان نخستین زن رنگین‌پوست در مقام معاون رئیس‌جمهوری آمریکا سوگند یاد کرد.

خانم هریس گفت: «من کامالا هریس صادقانه سوگند یاد می‌کنم که از قانون اساسی در برابر تمام دشمنان داخلی و خارجی محافظت کنم و این کار را با خلوص تمام انجام می‌دهم و صادقانه وظایفی که برعهده‌ام گذاشته شده است را انجام خواهم داد. خدواند مرا یاری کند.»

لیدی گاگا و جنیفر لوپز، دو ستاره سرشناس موسیقی پاپ آمریکا، که در مراسم تحلیف حضور داشتند نیز با خواندن سرود و ترانه‌ای ملی به استقبال ریاست‌جمهوری جو بایدن رفتند.

وداع دونالد ترامپ با کاخ سفید

جو بایدن در شرایطی کار خود را در کاخ سفید آغاز کرد که دو هفته پیش عده‌ای از حامیان خشونت‌‌طلب دونالد ترامپ به ساختمان کنگره در پایتخت حمله کردند؛ حمله‌ای که به مرگ پنج تن و سپس بازداشت ده‌ها نفر از مهاجمان انجامید.

دونالد ترامپ پیش از سوار شدن به هواپیمای ویژه ریاست‌جمهوری و عزیمت به فلوریدا – محل اقامتش پس از ترک کاخ سفید – در سخنرانی خود وعده بازگشت در آینده را مطرح کرد.

او گفت که «ما با همدیگر به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کرده‌ایم. من همیشه برای شما مبارزه می‌کنم و ما در شکل و نوعی دیگر بازمی‌گردیم».

دونالد ترامپ، جو بایدن را به‌نام خطاب نکرد اما گفت که برای دولت جدید «آرزوی بخت بلند و موفقیت بزرگ» دارد.

دونالد ترامپ پیش از ترک کاخ سفید به خبرنگاران گفت که این «افتخار بزرگی بود؛ افتخاری برای تمام زندگی. مردمی بزرگ در جهان، کشوری بزرگ در جهان».

او که هرگز به طور رسمی شکست خود را در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر نپذیرفت، صبح چهارشنبه به وقت واشینگتن دی سی پس از چهار سال زمامداری سرانجام کاخ سفید را ترک گفت و در مراسم تحلیف رقیب خود حضور نیافت که اتفاقی نادر و نامتعارف در تاریخ سنت ریاست‌جمهوری آمریکا محسوب می‌شود.

این در حالی است که مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری پیشین، در مراسم تحلیف آقای بایدن حاضر شد.

همچنین باراک اوباما، بیل کلینتون و جرج بوش، روسای جمهوری سابق ایالات متحده، همراه با همسران‌شان در این مراسم حضور یافتند.

هول و هراس مقامات از بروز درگیری و خشونت بیشتر به استقرار نزدیک به ۲۵ هزار نیروی گارد ملی در پایتخت انجامید. همزمان، در واشینگتن دی سی نیز مقررات شهربندان و منع آمد و شد برقرار بود.

پس از پایان مراسم تحلیف، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا همراه با همسرش عازم گورستان آرلینگتون شدند تا به سربازان کشته‌شده ادای احترام کنند. آن‌ها سپس عازم کاخ سفید می‌شوند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز، سی‌ان‌ان، واشینگتن‌پست/ ش.ر/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG