لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۲۵

ترامپ: جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید می شود


جان بولتون، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد
جان بولتون، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا پنجشنبه دوم فروردین ماه اعلام کرد که جان بولتون را به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید منصوب کرده است. دونالد ترامپ همچنین از خدمات هربرت ریموند مک‌مستر در این سمت تشکر کرده است.

جان بولتون در دولت جرج بوش پسر سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد بود.

دونالد ترامپ در توییتر خود نوشته است: خوشحالم که اعلام کنم که از تاریخ نهم آوریل سال ۲۰۱۸ جان بولتون مشاور جدید امنیت ملی من خواهد بود. من از ژنرال آچ ار مک مستر برای خدماتش و کار خارق العاده اش بسیار تشکر می کنم، ما همیشه دوست خواهیم ماند.

در همین زمینه، جان بولتون در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فاکس‌نیوز در واکنش به توییتر دونالد ترامپ گفته است: این افتخار بزرگی است. خدمت به کشور همیشه مایه افتخار است و در وضعیت بین المللی کنونی افتخار ویژه ای است.

انتصاب جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیازی به تاییدیه کنگره آمریکا ندارد. جان بولتون ۶۹ ساله سومین مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ در طول ۱۴ ماه ریاست جمهوری وی محسوب می شود.

ژنرال مک مستر اوایل اسفندماه سال ۱۳۹۵ پس از کناره گیری مایک فلین به عنوان مشاورامنیت ملی کاخ سفید منصوب شد.

جان بولتون پیش از این بارها خواستار اقدامات شدید علیه جمهوری اسلامی ایران شده بود.

آقای بولتون سال گذشته در یک مصاحبه گفته بود که دولت آمریکا باید از اقدام برای «تغییر رژیم» در ایران حمایت کند و چنین رویکردی را «تنها راه‌حل درازمدت» برای مقابله با تهدیدهای حکومت ایران در منطقه خاورمیانه توصیف کرد.

جان بولتون گفته بود: «حکومت آیت‌الله‌ها خطر اصلی برای صلح جهانی و امنیت خاورمیانه است. سرنگون کردن این حکومت بدون شک آرامش و خوشنودی را به منطقه باز خواهد گرداند و در عین حال مهم‌ترین خطر در منطقه را از بین خواهد برد».

دونالد ترامپ همچنین دو هفته پیش رکس تیلرسون را از وزارت خارجه برکنار و مایک پمپئو ، رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، را به عنوان وزیر جدید امور خارجه معرفی کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا به خبرنگاران گفته بود که «در برخی قضایا» با رکس تیلرسون «توافق نداشته است».

وی یکی از نقاط اصلی اختلاف با وزیر خارجه پیشین آمریکا را، توافق هسته ای با ایران، برجام دانسته و گفته بود: «وقتی که به توافق با ایران نگاه می‌کنید، به نظر من بسیار بد است ولی از نظر او (تیلرسون) مشکلی ندارد. من به دنبال لغو توافق یا انجام کاری در این زمینه بودم، ولی او کمی متفاوت‌تر می‌اندیشید. لذا ما طرز تفکر مشترکی نداشتیم».

در چند ماه گذشته دونالد ترامپ در مواردی حساس از سیاست‌ خارجی آمریکا مثل بحران کره شمالی یا مناسبات با ایران و برجام، تصمیمات رکس تیلرسون را زیر سوال برده بود.

XS
SM
MD
LG