لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۹

کاخ سفید: هر برداشتی از شش میلیارد دلار ایران، در گرو تأیید آمریکا است


جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت کاخ سفید
جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت کاخ سفید

پس از آن که ابراهیم رئیسی مدعی شد جمهوری اسلامی در چگونگی مصرف شش میلیارد دلار آزادشده آزادی عمل دارد، یک مقام کاخ سفید این ادعا را رد کرد.

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت کاخ سفید، روز سه‌شنبه ۲۱ شهریور به یک رسانه آمریکایی گفت که این اظهارات رئیسی «درست نیست».

ساعاتی قبل از آن، رئیس‌ جمهوری اسلامی مدعی شده بود دولت او شش میلیارد دلار پول مسدود شده را که قرار است در جریان مبادله زندانیان با آمریکا آزاد شود «هر جا که لازم باشد» هزینه خواهد کرد.

اما آقای کربی گفت: «نه این درست نیست. سیستم به گونه‌ای تنظیم شده که این پول را فقط می‌توان برای اهداف بشردوستانه، دارو، ساخت تجهیزات پزشکی یا حتی اهداف آموزشی تقسیم کرد.»

ماتیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که اگر این کشور ضروری تشخیص دهد، می‌تواند شش میلیارد دلار ایران را بار دیگر مسدود کند.

مقام‌های آمریکایی تأکید دارند که واشینگتن بر نحوه چگونگی استفاده از این دارایی‌ها نظارت کامل خواهد داشت و هرگونه برداشت از آن مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت کاخ سفید نیز تأیید کرد که وزارت خزانه‌داری آمریکا و بانک ملی قطر بر این برداشت‌ها نظارت خواهند داشت.

این مقام کاخ سفید گفت اگر آمریکا برداشتی را تأیید نکند، ایران نمی‌تواند پولی منتقل کند.

در قالب تفاهم میان تهران و واشینگتن، قرار است مراد طاهباز، عماد شرقی و سیامک نمازی، به همراه دو زندانی دیگر که هویت آنها به دلایل شخصی اعلام نشده، آزاد شوند.

هر سه نام اعلام‌شده دوتابعیتی هستند و آقای طاهباز علاوه بر تابعیت ایرانی-آمریکایی، تابعیت بریتانیایی هم دارد. هر پنج شهروند آمریکایی هم‌اکنون در ایران در حبس خانگی به سر می‌برند.

علی کریمی مقام، سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل، روز سه‌شنبه در گفت‌گو با آسوشیتدپرس، اسامی پنج زندانی ایرانی را که جمهوری اسلامی امیدوار است در چارچوب مبادله زندانیان با آمریکا آزاد شوند تایید کرد.

بر اساس گزارش‌ها حدود شش میلیارد دلار پول مسدود شده ایراندر بانک­‌های کره جنوبی در حال انتقال به حساب‌هایی در قطر است.

دولت بایدن روز دوشنبه به کنگره آمریکا اطلاع داد که برای فراهم کردن زمینه مبادله زندانیان اقدامات مشخصی انجام داده که بخشی از آن صدور فرمان معافيت از تحریم‌های آمریکا برای نقل‌وانتقال پول‌های مسدود شده ایران به قطر بوده است.

بر اساس گزارش ان‌بی‌سی و رادیو فردا؛ م.خ/ب.ب
XS
SM
MD
LG