لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۱

نگرانی شدید بریتانیا، فرانسه و آلمان از «چرخه خشونت در عراق»


افراد حشد الشعبی (بسیج مردمی)
افراد حشد الشعبی (بسیج مردمی)

بریتانیا، فرانسه و آلمان روز دوشنبه با انتشار بیانیه مشترکی حملات موشکی اخیر به نیروهای ائتلاف بین‌المللی در عراق را محکوم کرده و از «نقش منفی» ایران از طریق سپاه پاسداران و نیروهای قدس در منطقه «به شدت» اظهار نگرانی کرده‌اند.

بیانیه مشترک بریتانیا، آلمان و فرانسه می‌گوید اکنون نیاز فوری به تنش‌زدایی است. «ما از همه طرفین می‌خواهیم حداکثر خویشتن‌داری و مسئولیت‌پذیری را از خود نشان دهند و این چرخه خشونت در عراق باید متوقف شود».

این بیانیه در پی کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای قدس در روز جمعه، در نزدیکی فرودگاه بغداد و تهدید ایران به انتقام‌جویی نظامی منتشر شده است.

پیش از آن آمریکا به تلافی حمله موشکی به پایگاهی در کرکوک که منجر به کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی شد، چندین پایگاه کتائب حزب‌الله در عراق را مورد هدف قرار داد و ۲۵ نفر کشته شدند. سپس نیروهای حشد شعبی مورد حمایت ایران به سفارت آمریکا در بغداد حمله کردند و آمریکا می‌گوید سلیمانی را که برای دسیسه‌چینی برای حملات بیشتر به دیپلمات‌ها و نیروهای آمریکایی وارد عراق شده بود مورد هدف قرار داد.

ایران تهدید به تلافی‌جویی کرده و دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا نیز گفته است در صورت به خطر افتادن جان آمریکایی‌ها، ۵۲ نقطه در ایران را هدف قرار خواهد داد.

بریتانیا، آلمان و فرانسه به‌ویژه از ایران خواسته‌اند که از هر اقدام خشونت‌بار یا برنامه‌ای برای تولید جنگ‌افزار هسته‌ای در آینده پرهیز کند و اقدامات معکوسی برای بازگشت به تعهدات برجامی خود انجام دهد.

ایران یکشنبه اعلام کرد که تمام تعهدات عملیاتی خود در برجام را متوقف می‌کند.

بیانیه مشترک می‌گوید ما به تعهدات خود در قبال حق حاکمیت و امنیت عراق وفادار هستیم و هرگونه بحرانی می‌تواند سال‌ها تلاش برای برقراری ثبات در عراق را با خطر مواجه سازد.

سه قدرت اروپایی همچنین تعهد خود به مبارزه با داعش، به‌عنوان اولویت اصلی خود تاکید کرده‌ و گفته‌اند حفظ ائتلاف بین‌المللی در عراق، گزینه‌ای کلیدی برای این هدف است.

پارلمان عراق یکشنبه رای به خروج فوری نظامیان خارجی از کشور داد. هم اکنون ۵۲۰۰ نیروی آمریکایی و صدها نیروی ائتلاف بین‌المللی در قالب نیروهای ناتو در عراق مسئول مبارزه با داعش و آموزش نیروهای نظامی عراقی هستند.

ترامپ می‌گوید این کشور در عراق برای پایگاه‌هایش چندین میلیارد دلار هزینه کرده و اگر عراق خواهان خروج نیروهای آمریکایی است، باید هزینه آن را بدهد، وگرنه با تحریم‌های بی‌سابقه مواجه خواهد شد.

سه قدرت اروپایی نیز از عراق خواسته‌اند تمام حمایت‌های مورد نیاز برای ائتلاف بین‌المللی جهت مبارزه با داعش را در اختیارشان بگذارد و به همکاری ادامه دهد.

منابع: سایت رسمی دولت بریتانیا، خبرگزاری فرانسه، رادیو فردا / ف.ق / پ.پ

XS
SM
MD
LG