لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۴

واکنش اتحادیه اروپا به اعدام و سرکوب معترضان در ایران؛ هشتمین بستۀ تحریمی علیه جمهوری اسلامی به تصویب رسید


تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه الزهرای تهران در پاییز ۱۴۰۱ که در پی جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد به اعتراضاتی گسترده و بی‌سابقه در سراسر کشور منجر شد
تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه الزهرای تهران در پاییز ۱۴۰۱ که در پی جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد به اعتراضاتی گسترده و بی‌سابقه در سراسر کشور منجر شد

اتحادیه اروپا روز دوشنبه اول خرداد در تازه‌ترین اقدام در ارتباط با نقض «جدی» حقوق بشر در ایران از جمله سرکوب «خشونت‌بار» اعتراضات دانشجویی در پاییز ۱۴۰۱، هشتمین بستۀ تحریمی خود را علیه پنج مقام و دو نهاد جمهوری اسلامی تصویب کرد.

بر اساس بیانیه منتشر شده در وب‌سایت شورای اروپا، بنیاد تعاون سپاه پاسداران و بسیج دانشجویی به عنوان دو نهاد حکومتی به فهرست سیاه اتحادیه اروپا افزود شدند. از این دو نهاد به عنوان عاملان اصلی سرکوب «خشونت‌بار» اعتراضات اخیر در ایران از جمله در دانشگاه‌های سراسر کشور نام برده شده است.

شورای اروپا می‌گوید بنیاد تعاون سپاه را به دلیل نقش مستقیم آن در مدیریت سرمایه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تامین مالی اعتراضات خشونت‌بار در ایران تحریم کرده است.

این بیانیه تصریح کرده است سازمان بسیج دانشجویی نیز به عنوان بخشی از نیروهای وابسته به سپاه در اِعمال خشونت علیه اعتراضات دانشجویی در دانشگاه‌های مختلف ایران در پاییز ۱۴۰۱ که «متعاقباً در سرکوب و نقض جدی حقوق بشر از جمله ربایش و شکنجه» معترضان نقش داشته در فهرست سیاه قرار گرفت.

پنج مقام جمهوری اسلامی شامل سلمان آدینه‌وند فرمانده یگان امداد تهران بزرگ، سعید منتظرالمهدی سخنگوی فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی، محسن نیک‌ورز دادستان شهرستان سیرجان، نادر مرادی معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت پایتخت و محمدامین آقامیری دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز در فهرست تحریم‌های روز دوشنبه قرار دارند.

از آغاز اعتراضات سراسری در ایران از ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ که متأثر از جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد بود، اتحادیه اروپا در واکنش به سرکوب معترضان و نقض حقوق بشر در ایران تاکنون ۲۱۶ فرد حقیقی و ۳۷ نهاد جمهوری اسلامی را تحریم کرده است.

این تحریم‌ها شامل مسدود کردن دارایی‌های افراد و نهادهای تحریمی و ممنوعیت سفر این افراد به کشورهای عضو این اتحادیه است.

اوایل روز دوشنبه، جوزپ بورل در آستانه برگزاری نشست شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل به اجرای حکم اعدام سه متهم پرونده موسوم به «خانه اصفهان» اشاره کرده و گفته بود که به همین دلیل امروز بسته تحریمی جدیدی را علیه ایران وضع خواهیم کرد.

آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان، نیز روز دوشنبه در آستانه نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل اعلام کرد که در بسته تحریمی جدید احتمالاً شمار دیگری از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست تحریم‌ها افزوده می‌شوند.

خانم بائربوک در کنار موضوع اعدام‌ها در ایران، به سخت‌گیری حکومت در زمینه اعمال قوانین حجاب اجباری و همچنین مسمومیت مشکوک دانش‌آموزان دختر نیز اشاره کرد.

همزمان وب‌سایت وزارت خارجه آلمان از تصویب هشتمین بسته تحریمی علیه مقامات جمهوری اسلامی به‌دلیل نقض حقوق بشر خبر داد.

بر پایه این گزارش، اتحادیه اروپا بخش‌هایی از قوه قضائیه جمهوری اسلامی و همچنین دو سازمان مرتبط با سپاه پاسداران را به فهرست تحریم‌های خود اضافه خواهد کرد.

موج تازۀ اعدام در ایران واکنش‌های گستردۀ داخلی و بین‌المللی را به‌دنبال داشته و در بسیاری از موارد منتقدان، خواهان اجرای اقدام‌های «تنبیهی» علیه جمهوری اسلامی شده‌اند.

در تازه‌ترین مورد، صالح میرهاشمی، مجید کاظمی و سعید یعقوبی در ارتباط با کشته شدن دو عضو «بسیج» و یک سرهنگ یگان ویژه در اعتراضات شامگاه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ در محله «خانه اصفهان» بازداشت و با اتهام «محاربه» و پس از گرفتن اعترافات اجباری اعدام شدند.

با اعدام سه معترض متهم در پروندۀ «خانه اصفهان»، شمار بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر ایران که با حکم قوه قضاییه به دار آویخته شدند به دست‌کم هفت تن رسید.

قوه قضاییه جمهوری اسلامی پیشتر، چهار معترض دیگر به نام‌های محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمدمهدی کرمی و محمد حسینی را اعدام کرده بود.

با استفاده از توئیتر و رویترز و وب‌سایت رسمی شورای اروپا/پ.پ/ آ.ت
XS
SM
MD
LG