لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۱

بیانیه ۵۵ روزنامه‌نگار: اینترنت خوزستان را مختل کرده‌اند تا مانع روایت‌های مردم شوند


طی ۱۰ روز گذشته اعتراضات گسترده‌ای در خوزستان با تمرکز بر مشکل بی‌آبی برگزار شد که نیروهای امنیتی با خشونت با آن مقابله کردند.
طی ۱۰ روز گذشته اعتراضات گسترده‌ای در خوزستان با تمرکز بر مشکل بی‌آبی برگزار شد که نیروهای امنیتی با خشونت با آن مقابله کردند.

۵۵ روزنامه‌نگار در بیانیه خود گفته‌اند: «مدیران ناکارآمد سال‌هاست رسانه‌ها را زیر تیغ سانسور برده‌اند و روزنامه‌نگاران و خبرنگاران مستقل را مورد آزار قرار می‌دهند».

گروهی از روزنامه‌نگاران داخل ایران با انتشار بیانیه‌ای خواستار «پایان خشونت» علیه مردم معترض خوزستان شده و «سرکوب صدای اعتراض به حق مردم خوزستان و سرکوب صدای رسانه‌هایی که تلاش دارند روایتی صادقانه از درد و خواست مردم ارائه دهند» را محکوم کرده‌اند.

۵۵ روزنامه‌نگار این بیانیه را امضا کرده‌اند که می‌گوید «مدیران ناکارآمد که سال‌هاست رسانه‌ها را زیر تیغ سانسور برده‌اند و روزنامه‌نگاران و خبرنگاران مستقل را مورد آزار قرار می‌دهند؛ بعد از خاموش کردن صدای رسانه‌ها، اینترنت را در خوزستان مختل کرده‌اند تا این بار مانع روایت‌های مردم از روزگار سیاه خوزستان شوند».

طی ۱۰ روز گذشته اعتراضات گسترده‌ای در خوزستان با تمرکز بر مشکل بی‌آبی برگزار شد که نیروهای امنیتی با خشونت با آن مقابله کردند. هنوز آمار دقیقی از تعداد کشته‌شدگان و زخمی‌ها در دست نیست. بر اساس اعلام رسمی رسانه‌های حکومتی تاکنون چهار معترض و یک مامور نیروی انتظامی کشته شده‌اند. سازمان عفو بین‌الملل اما می‌گوید دست‌کم هشت نفر در این اعتراضات جان باخته‌اند.

جمهوری اسلامی در روزهای گذشته اقدام به قطع اینترنت در خوزستان کرده و گزارش‌ها حاکی از بازداشت «صدها» نفر است.

رضا دهکی، ستاره لطفی، محمد آقازاده، مسعود رفیعی‌طالقانی، مهدی الیاسی، مهدی محمودیان، میرا قربانی‌فر،.میلاد علوی، میلاد فدایی‌اصل، الناز محمدی، نیلوفر حامدی، نیما افشارنادری، الهه محمدی و یغما فشخامی از جمله روزنامه‌نگارانی هستند که این بیانیه را امضا کرده‌اند.

امضاکنندگان این بیانیه، برخی خبرنگاران را متهم کرده‌اند که «روایتی دست‌ساخته و سفارشی» به عنوان روایت خوزستان منتشر می‌کنند.

به نظر می‌رسد که اشاره آن‌ها به خبرنگاران اعزامی خبرگزاری‌های تسنیم، فارس و مهر است که طی روزهای گذشته با سفر به خوزستان گزارش‌هایی از وضعیت عادی خوزستان با عنوان «روایت خوزستان» منتشر کرده‌اند.

در روزهای گذشته، گزارش‌هایی درباره گسترده شدن اعتراضات در ایران و برگزاری تجمعات اعتراضی در تبریز، اصفهان، یزد، تهران، سقز کردستان، بجنورد در خراسان شمالی و استان البرز نیز منتشر شده است.

«به جای اعمال خشونت، خوزستان را بازسازی کنید»

در همین حال، جمعی از نهادها و فعالان حوزه کودکان و نوجوانان در بیانیه‌ای خواهان توقف خشونت برای مقابله با اعتراضات شده و هشدار داده‌اند: «وقایعی که امروز در خوزستان و دیگر نقاط این مرز و بوم بر کودکان و نوجوانانِ آسیب‌پذیر می‌گذرد، برای آنان و ملت عزیز ایران پیامدی جز نهادینه‌کردن خشونت‌طلبی و روحیۀ انتقام‌جویی، نخواهد داشت».

در این بیانیه از مسئولان کشور خواسته شده است که «به‌جای اعمال خشونت به خواسته‌های برحق مردم قهرمان خوزستان و آینده کودکان و نوجوانان آنان، توجه کنید و توان مالی و سرمایه‌های انسانی کشور را با برنامه‌ریزی تخصصی و منسجم علمی، صرف بازسازی محیط زیست، بهبود معیشت و تامین نیازهای اولیه مردم آن استان کنید.»

شورای گسترش فرهنگ صلح برای کودکان، کانون توسعه فرهنگی کودکان، موسسه فرهنگی هنری رسم کودکی، فصلنامۀ رسم صلح، گروه داوری جایزۀ لاک‌پشت پرنده، موسسۀ افرا و کانون رشد خلاق از امضاکنندگان این بیانیه هستند که معتقدند «ادامه روش‌های برخورد خشونت‌بار و انباشت غیر قابل مهار انواع مختلف ناهنجاری‌های اجتماعی، دیر یا زود کل جامعه ایران را در بر خواهد گرفت».

مسعود جعفری جوزانی، عمادالدین باقی، شهلا معظمی، صالح نقره‌کار،علی‌اصغر سیدآبادی، مهدی خاکی‌‌ فیروز، زهرا علی‌اکبری، کلر ژوبرت و مصطفی رحماندوست از جمله دیگر امضاکنندگان این بیانیه هستند که هشدار داده‌اند با رویکرد فعلی «دیر نیست با سیل مهاجرت کودکان و نوجوانان به شهرهای بزرگی مانند اصفهان، شیراز، مشهد، تهران و دیگر نقاط روبه‌رو شویم و بیش از پیش شاهد کودکان و نوجوانان بی پناهِ خیابانی و زباله‌گرد و معتاد و گستردگی زندگی حاشیه‌نشینی باشیم».

بحران بی‌آبی در خوزستان که تابستان امسال شدت بیشتری یافته است علاوه بر عدم دسترسی شهروندان این استان به آب آشامیدنی، به کشاورزی و دامداری که منبع درآمد و معیشت بسیاری از خانوارهای این منطقه به شمار می‌رود آسیب جدی وارد کرده است.

براساس بیانیه‌های گروهی از روزنامه‌نگاران، جمعی از فعالان حقوق کودک و رادیو فردا/ف.ق/ک.ر
XS
SM
MD
LG