لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۰

موج تهدیدها علیه قضاتی که درگیر پرونده‌های دونالد ترامپ هستند


یکی از حامیان دونالد ترامپ با انگشتری که روی آن شعار انتخاباتی طرفداران رئیس‌جمهور سابق آمریکا درج شده است
یکی از حامیان دونالد ترامپ با انگشتری که روی آن شعار انتخاباتی طرفداران رئیس‌جمهور سابق آمریکا درج شده است

مصاحبه‌ها و اسناد نشان می‌دهند قضات و دادستان‌هایی که به پرونده‌های دونالد ترامپ رسیدگی می‌کنند، به‌طو مکرر با تهدید به خشونت روبه‌رو هستند. این موج ارعاب به‌دنبال حملات رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده به قضات به‌عنوان افراد فاسد و مغرض به راه افتاده و برخی نگران‌اند که این موضوع سنت طولانی استقلال قضایی آمریکا را تهدید ‌کند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی ویژه به قلم سه تن از نویسندگان خود تهدیدهایی را بررسی کرده که پس از رسیدگی قضایی به پرونده‌های آقای ترامپ، دامنگیر قضات و دادستان‌های ایالات متحده شده‌ است. خلاصه‌ای از این گزارش را می‌خوانید.

مورد رویس لمبرث

رویس لمبرث، قاضی منطقه‌ای ایالات متحده، از سوی جنایتکاران خشمگین، کارتل‌های مواد مخدر و حتی القاعده تهدید شده است. لمبرث می‌گوید پس از آغاز رسیدگی به پرونده‌های تشکیل‌شده علیه حامیان دونالد ترامپ که در تلاش برای ابطال نتایج انتخابات ۲۰۲۰ به ساختمان کنگره حمله کردند، خود را آمادۀ موج آزار و اذیت آن‌ها نکرده بود.

وب‌سایت‌های دست‌راستی این قاضی منطقه‌ای را که توسط رونالد ریگان، رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه، به این سمت منصوب شده بود، به‌عنوان بخشی از توطئه «دولت پنهان» برای نابودی ترامپ و هوادارانش معرفی کردند.

وب‌سایت‌های طرفدار ترامپ خواستار اعدام او شدند. یکی از آن‌ها نوشت: «خائنان به چوبۀ دار سپرده می‌شوند». پس از این‌که لمبرث برای یک زن ۶۹ ساله اهل آیداهو به اتهام شرکت در شورش ششم ژانویه ۲۰۲۱ حکم زندان صادر کرد، پیام‌گیر صوتی دفتر او پر از تهدید به مرگ شد. مردی شماره تلفن خانۀ لمبرث را پیدا کرد و بارها با او تماس گرفت و وعده داد که او را به قتل می‌رساند.

رویس لمبرث
رویس لمبرث

لمبرث که برای نخستین بار است تماس‌های تلفنی به خانه‌اش را فاش می‌کند، به رویترز گفت: «نمی‌توانستم باور کنم که این همه پیام تهدید به مرگ دریافت کردم.»

کارزار تهدید و ارعاب

بر اساس بررسی رویترز از داده‌های گردآوری‌شده توسط بخش خدمت مارشال‌های ایالات متحده، پیام‌های درج‌شده در تابلوهای اعلانات دست‌راستی و مصاحبه با شماری از مأموران انتظامی، مقام‌های قضایی و کارشناسان حقوقی، درحالی‌که ترامپ در آستانۀ انتخابات امسال با انبوهی از کیفرخواست‌ها و شکایت‌ها مواجه است، طرفداران وفادار به او کارزاری از تهدیدات و ارعاب را علیه قضات، دادستان‌ها و دیگر مقامات دادگاه‌ها به راه انداخته‌اند.

ترامپ به عنوان پیشتاز انتخابات درون‌گروهی جمهوریخواهان برای تعیین نامزد ریاست‌جمهوری- و متهم در چهار پروندۀ قضایی با ۹۱ اتهام- همزمان بار کاندیداتوری و متهم را به دوش می‌کشد. او به قضات به‌عنوان «دشمنان سیاسی» حمله می‌کند، دادستان‌ها را «شیطانی» جلوه می‌دهد و نظام قضایی را به عنوان «مغرض» علیه خود و هوادارانش معرفی می‌کند.

رویترز دریافته است که این موارد گسترده مکرراً باعث افزایش تهدیدات علیه قضات، دادستان‌ها و دیگر مقامات قضایی می‌شود که ترامپ آن‌ها را هدف می‌گیرد. براساس بررسی این خبرگزاری از داده‌های بخش خدمت مارشال‌ها که مسئولیت حفاظت از پرسنل دادگاه فدرال را برعهده دارد، از زمان آغاز اولین کارزار انتخاباتی ترامپ در ژوئن ۲۰۱۵، میانگین تهدیدات و واکنش‌های خصمانه علیه قضات، دادستان‌های فدرال، کارکنان قضایی و ساختمان‌های دادگاه بیش از سه برابر شده است.

میانگین سالانه هزار و ۱۸۰ حادثه در دهۀ پیش از کارزار ترامپ، به سه هزار و ۸۱۰ مورد در هفت سال پس از اعلام کاندیداتوری او و آغاز انتقاداتش از قضات افزایش یافته است.

در کل، مارشال‌های ایالتی از پاییز ۲۰۱۵ تا پاییز ۲۰۲۲ نزدیک به ۲۷ هزار تهدید و واکنش‌های آزارگرانه علیه دادگاه‌های فدرال را مستند کرده‌اند؛ آماری که به‌گفتۀ آن‌ها در تاریخ ۲۳۴ سالۀ دستگاه قضایی ایالات متحده بی‌سابقه است. هیچ دادۀ ملی در مورد تهدیدات علیه قضات ایالتی و محلی وجود ندارد. بسیاری از ایالت‌ها حتی این مشکل را پیگیری نمی‌کنند.

ترامپ از اواخر سال ۲۰۲۰ به شکل چشمگیری انتقاد از دستگاه قضایی را تشدید کرده است؛ نخست همزمان با شماری از شکایات ناموفق برای ابطال نتایج انتخابات که در آن بازنده شد و اخیراً همزمان با موجی از دادخواهی‌های قضایی و مدنی علیه او. همان‌طور که رویترز در ۱۳ فوریه گزارش داد، تهدیدهای جدی علیه قضات فدرال به تنهایی دو برابر شده و از ۲۲۰ مورد در سال ۲۰۲۰ به ۴۵۷ مورد در سال ۲۰۲۳ رسیده است.

مورین اوکانر، رئیس جمهوری‌خواه دیوان عالی اوهایو که اواخر سال ۲۰۲۲ بازنشسته شد، در مصاحبه‌ای گفت: «دونالد ترامپ فضا را آماده کرد. او با اقدامات و اظهاراتش به دیگران اجازه داد که فقط به انتقاد از تصمیمات‌ قضات قناعت نکنند، بلکه آن‌ها را تحقیر کنند و کل نظام قضایی را زیر سؤال ببرند.»

ترامپ و سخنگویانش حاضر به مصاحبه در این زمینه نشده‌اند. او در سخنرانی‌های عمومی خود به شکلی مقابله‌جویانه با دستگاه قضایی برخورد می‌کند و در ماه ژانویه گفت که اگر پرونده‌های قضایی علیه او به چشم‌انداز انتخاباتی‌اش لطمه بزند، «این موضوع برای کشور بد خواهد شد».

دوشنبه ۱۴ اسفند دیوان عالی آمریکا رأی دیوان عالی ایالت کلرادو مبنی بر ممنوعیت نامزدی دونالد ترامپ در انتخابات این ایالت به‌دلیل نقش فعال او در یورش هوادارانش به ساختمان کنگره در سال ۲۰۲۱ را نقض کرد.

افزون بر کلرادو، دو ایالت مین و ایلینوی نیز به ممنوعیت نامزدی دونالد ترامپ در این ایالت‌ها رأی داده بودند، اما با این حکم رأی آن‌ها نیز نقض شد.

نادر بودن بازداشت‌ها

به‌رغم افزایش تهدیدات، بازداشت‌ها در این زمینه نادر بوده است. وزارت دادگستری ایالات متحده می‌گوید آمار افرادی را که به‌دلیل تهدید قضات متهم یا محکوم شده‌اند، ثبت نمی‌کند. رویترز با بررسی پایگاه‌ داده‌های دادگاه‌ها، اسناد وزارت دادگستری و روایت‌های خبری، فقط ۵۷ مورد تعقیب قضایی افراد به‌دلیل تهدید قضات را از سال ۲۰۲۰ شناسایی کرده است.

قضات همیشه با تهدید روبه‌رو بوده‌اند، ولی به‌طور سنتی از طرف‌های متضرر: یک جنایتکار به‌خاطر محکومیت طولانی‌مدت؛ یک همسر به‌دلیل حکم طلاق؛ یک تاجر به‌خاطر اعلام ورشکستگی. امروزه اما فقط یک اتهام سیاسی می‌تواند موجب صدها تهدید از جانب افرادی شود که هیچ ارتباط مستقیمی با موضوع ندارند.

چنین پرونده‌هایی می‌توانند در کل فضای سیاسی خشم ایجاد کنند.

بسیاری از تهدیدات علیه قضات که رویترز آن‌ها را بررسی کرده، بازتابی از اظهارنظرهای ترامپ در شبکه‌های اجتماعی و سخنرانی‌هایش بوده است. او در اظهارنظرهای خود، قضات را به‌عنوان افرادی «کاملاً مغرض»، «دروغگو»، «جناحی» و «خصومت‌طلب» مورد حمله قرار داده، دادگاه‌ها را «متقلب» خوانده و به دادستان‌ها لقب «فاسد» داده است.

پیام‌های تهدیدآمیز در گروه‌های آنلاین طرفدار ترامپ اغلب این صفات را تکرار می‌کنند یا رئیس‌جمهور سابق را به‌عنوان چهره‌ای قهرمان معرفی می‌کنند که در توطئه‌های مخفیانۀ «دموکرات‌ها» از سوی «قضات فاسد» محاصره شده است.

طرحی از جلسهٔ دادگاه فدرال که دونالد ترامپ در آن در حضور قاضی لوئیس کاپلان شهادت داد، ۲۵ ژانویه ۲۰۲۴
طرحی از جلسهٔ دادگاه فدرال که دونالد ترامپ در آن در حضور قاضی لوئیس کاپلان شهادت داد، ۲۵ ژانویه ۲۰۲۴

در یکی از پست‌های ناشناس ژانویه در انجمن میهن‌پرستان حامی ترامپ آمده بود «به‌زودی اعدام قضات به‌دلیل خیانت در منوی رفقا قرار خواهد گرفت!» پیروزی.

اشارۀ این پست به لوئیس کاپلان، قاضی فدرال، بود که ریاست دادگاه شکایت موفق ای. جین کارول، نویسنده، علیه ترامپ در نیویورک را برعهده داشت. کاپلان حاضر به اظهارنظر در این زمینه نشده است.

قضات در هر رده‌ای از نظام حقوقی ایالات متحده هشدار می‌دهند و می‌گویند موج فزایندۀ تهدیدها استقلال قضایی را که زیربنای نظام قانون اساسی دموکراتیک آمریکا است، به خطر می‌اندازد. قضات نه تنها در مورد پرونده‌های جنایی و مدنی حکم صادر می‌کنند بلکه همچنین به‌عنوان کنترل‌کنندۀ قدرت رئیس‌جمهور ایالات متحده، کنگره و دولت‌های ایالتی عمل می‌کنند.

ترامپ در برابر حاکمیت قانون ایستادگی کرده است. او در سال ۲۰۲۲ گفت اگر به قدرت بازگردد، خواستار «فسخ» قانون اساسی ایالات متحده خواهد شد. در ماه دسامبر گفت وقتی به قدرت برگردد، می‌خواهد «برای یک روز دیکتاتور باشد» تا بتواند بین ایالات متحده و مکزیک دیوار بکشد.

آمار تهدیدها و آزار و اذیت قضات

خبرگزاری رویترز با ۱۴ قاضی فعلی و چهار قاضی بازنشسته گفتگو کرده است. برخی از آن‌ها تمایل نداشتند جزئیات تهدیدهایی را که دریافت کرده یا اقدامات احتیاطی امنیتی را که انجام داده‌اند، فاش کنند؛ اما جملگی از افزایش حجم تهدیدات و ظرفیت آن‌ها برای تضعیف مشروعیت دادگاه‌ها ابراز نگرانی کردند.

ریچارد سالیوان، قاضی دادگاه استیناف ایالات متحده که ریاست کمیته قضایی فدرال را برعهده دارد و بر امنیت کارکنان قضایی نظارت می‌کند، در مصاحبه‌ای گفت: «ما نمی‌توانیم در وضعیتی باشیم که قضات در هراس باشند که مبادا یک حکم، یک حکم نامحبوب، بتواند به انتقام‌جویی منجر شود.»

دونالد ترامپ اخیراً به انتقاد از قضات و دادستان‌هایی پرداخته است که در چند پروندۀ مدنی و جنایی علیه او دخیل‌اند. او طرفداران زندانی خود به‌دلیل شرکت در شورش ششم ژانویه را افرادی «میهن‌پرست» و «زندانی سیاسی» توصیف کرده است. او همچنین از قضات ایالتی که حکم داده‌اند او به‌دلیل اتهامات جنایی که با آن‌ها روبه‌رو است باید از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ کنار گذاشته شود، انتقاد کرده است.

براساس گفتگو با مقامات قضایی و بررسی سوابق پلیس، پرونده‌های دادگاه فدرال، رسانه‌های اجتماعی و گزارش‌های خبری، در مجموع، دست‌کم ۱۰ قاضی و چهار دادستان مورد تهدید واقع شده و هدف آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.

بر اساس داده‌های فراهم‌شده برای رویترز، مارشال‌ها طی چهار سال گذشته بیش از کی هزار و ۲۰۰ تهدید را علیه قضات فدرال بررسی کرده‌اند که از نظر آن‌ها جدی بوده است. از میان ۵۷ تعقیب قضایی فدرال که رویترز برای آن دوره شناسایی کرده، ۴۷ مورد تهدید علیه قضات فدرال، شش مورد تهدید علیه قضات ایالتی و چهار مورد تهدید علیه هر دو بوده است.

هیچ دادۀ ملی در مورد تعقیب قضایی در سطح ایالتی برای تهدید علیه قضات ثبت نشده است.

تعقیب قانونی تهدیدات

تهدیدات علیه قضات براساس قوانین متعدد فدرال قابل پیگرد قانونی است و مجازات برخی از آن‌ها تا ۱۰ سال زندان و حداکثر ۲۵۰ هزار دلار جریمه است، اما بسیاری از پیام‌های تهدیدآمیز، به‌دلیل حمایت‌های گستردۀ قانون اساسی ایالات متحده از مقولۀ آزادی بیان، با استانداردهای یک جرم جنایی تطابق ندارد که عموماً به‌عنوان تهدید مستقیم تعریف می‌شوند و شخص را به‌خاطر مرگ یا خشونت دچار هراس می‌کند.

مارشال‌ها و قضات سابق می‌گویند مرزبندی بین این دو دشوار است. مأموران فدرال اغلب به‌دنبال گفتاری هستند که نشان‌ دهد قصد روشنی برای اقدام وجود دارد، نه این‌که صرفاً یک پیامد ترسناک را بازگو کند.

کارل کالک، دستیار سابق مدیر خدمت مارشال‌ها که در سال ۲۰۱۵ بازنشسته شد، می‌گوید: «این‌که کسی بگوید "قاضی، تو باید در جلوی دادگاه از چوبهٔ دار حلق‌آویز شوی"، فرق دارد با این‌که "قاضی، من به دادگاهت می‌آیم و تو را دار می‌زنم"».

با وجود سیل تهدیدها، حملات فیزیکی علیه قضات به‌ندرت اتفاق افتاده است. از سال ۲۰۰۰، دست‌کم سه قاضی ایالتی و یک قاضی فدرال در ارتباط با شغل خود کشته شده‌اند.

اما قتل پسر خانم استر سالاس، قاضی فدرال نیوجرسی، در سال ۲۰۲۰ خطرات را گوشزد کرد. تیرانداز که خود را وکیلی «ضد زن» معرفی می‌کرد، سالاس را به‌دلیل رسیدگی کُند به پرونده‌ای که درگیر آن بود، مقصر می‌دانست. ضارب که لباس پستچی به تن کرده بود، پسر ۲۰ سالهٔ قاضی سالاس را که درِ خانه را باز کرده بود، کشت و شوهرش را زخمی کرد. تیرانداز بعداً خودکشی کرد.

سالاس پس از قتل پسرش، کارزاری برای تصویب قوانینی جدید به راه انداخت تا از اطلاعات شخصی قضات در سوابق عمومی محافظت کند و مانع افشای آن‌ها توسط کارگزاران داده‌های اینترنتی شود.

کنگره در سال ۲۰۲۲، یک نسخهٔ فدرال از این قانون را به نام پسر سالاس، دانیل اندرل، تصویب کرد. سالاس گفت ایالت نیوجرسی نیز یک نسخهٔ قوی از آن قانون را تصویب کرد، اما اکثر ایالت‌های دیگر چنین نکردند. او در مصاحبه‌ای تأکید کرده بود که «باید مطمئن شویم قضات در خطر نیستند و قادر به انجام وظایف خود هستند بدون این‌که احساس کنند در سیبل هدف قرار دارند».

XS
SM
MD
LG