لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۲

دادگاه حکمیت، تعیین محرومیت جودوی ایران را به فدراسیون جهانی واگذار کرد


دادگاه حکمیت ورزش، پرونده فدراسیون جودوی ایران را برای تعیین وضعیت به کمیته انضباطی فدراسیون جهانی جودو ارجاع داد.

این دادگاه حکم تعلیق نامحدود ایران را لغو کرده و اعمال محرومیت قانونی را به کمیته انضباطی IJF محول کرده است.

فدراسیون جهانی جودو، ایران را به دلیل «دخالت سیاست در ورزش، نقض مکرر مقررات بین‌المللی و اعمال تصمیمات نژادپرستانه» در عدم انجام مبارزه با ورزشکاران اسرائیلی، از هرگونه فعالیت بین‌المللی محروم کرده است.

آرش میراسماعیلی رئیس فدراسیون جودوی ایران مدعی شده بود که حکم تعلیق از میان برداشته شده است.

تصور برخی رسانه‌ها در ایران چنین بود که ایران با حکم دادگاه حکمیت ورزش به فعالیت‌های بین‌المللی بر می‌گردد.

اما رای این دادگاه تاکید می‌کند که تعلیق نامحدود جزو قوانین فدراسیون جهانی نیست و بر این اساس، ارگان جهانی جودو باید در حکم صادره تجدیدنظر کند.

دادگاه حکمیت تاکید کرده است که ایران با ارتکاب «تخلفات شدید»، مقررات بین‌المللی را نقض کرده و IJF باید محرومیت‌هایی «مطابق با مقررات» را در قبال نقض قوانینش اعمال کند.

دادگاه حکمیت همچنین همه تصمیمات فدراسیون جهانی را در خصوص سعید ملایی تایید کرده و شکایت ایران را در خصوص او وارد ندانسته است.

ملایی که به عنوان عضو تیم ملی ایران به مسابقات جهانی ژاپن رفته بود، با تمرد از بازگشت به ایران، راهی آلمان شد و از این کشور درخواست پناهندگی کرد.

بازگشت پرونده به فدراسیون جهانی، به این معناست که بار دیگر این ارگان می‌تواند درباره ایران تصمیم بگیرد.

طبق حکم دادگاه در صورت صدور مجدد رای محرومیت، محدودیت زمانی لحاظ خواهد شد.

ماریوس ویزر رئیس آلمانی فدراسیون جهانی، سعید ملایی و مربی‌اش محمد منصوری، همچنین وحید سرلک جودوکار سابق تیم ملی ایران که به آلمان پناهنده شده است، از جمله حاضرین در لوزان بودند.

از سوی ایران هم داورزنی معاون سابق وزارت ورزش، نصرالله سجادی از کمیته ملی المپیک و آرش میراسماعیلی رئیس فدراسیون جودو در دادگاه حکمیت حضور داشتند.

آقای میراسماعیلی در بیانیه خود از «عملکرد شایسته تیم حقوقی» و حمایت مسئولین ورزش جمهوری اسلامی ایران، در به گفته او «مسیر تحقق این‌ پیروزی بزرگ حقوقی - ورزشی» قدردانی کرده است.

اما وحید سرلک مربی تیم ملی تاجیکستان در اینستاگرام نوشته است: «فدراسیون جهانی به زودی شرایط جدید تحریم ایران را اعلام خواهد کرد. در یک کلام، داستان فرار از رویارویی با ورزشکاران اسرائیلی باید تمام شود».

کمیته انضباطی فدراسیون جهانی، پیشتر در گزارش خود برای تعلیق جودوی ایران، به دخالت مقامات سفارت جمهوری اسلامی ایران در توکیو برای منع مبارزه سعید ملایی با رقیب اسرائیلی اشاره کرده بود.

میراسماعیلی در مصاحبه با صداوسیما گفت مذاکراتش را با فدراسیون جهانی از سر خواهد گرفت.

ماریوس ویزر پس از صدور حکم تعلیق، در مصاحبه‌های خود تاکید کرده است که هرگاه ایران حاضر به انجام مسابقه با نمایندگان اسرائیل باشد، این محرومیت را لغو خواهد کرد.

او می‌گوید ایران هر نقطه‌ای از دنیا را برای مسابقه تیم به تیم با اسرائیل انتخاب کند، فدراسیون جهانی هزینه‌ برگزاری مسابقه را می‌پردازد.

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در ملاقات با ورزشکارانی که از مبارزه با حریفان اسرائیلی خودداری کرده بودند، گفته بود: «مبادا شما را بترسانند؛ بگویند که اگر فلان مسابقه را ندهید، فلان فدراسیون بین‌المللی از شما ناراضی می‌شود. به درک که ناراضی می‌شود، هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند. تسلیم این تهدیدها نشوید».

به تازگی سعید ملایی در گرنداسلم تل آویو به رقابت پرداخت و مدال نقره را نصیب خود کرد.

او نخستین ورزشکار ایرانی است که پس از انقلاب بهمن ۵۷ در اسرائیل به میدان رفته است. فدراسیون جهانی از سفر ملایی به اسرائیل به عنوان یک رویداد تاریخی یاد کرد.

XS
SM
MD
LG