لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۲

دادگاهی در سوئد درخواست بازداشت جولیان آسانژ را رد کرد


جولیان آسانژ، شهروند استرالیا و بنیانگذار وبسایت افشاگر ویکی لیکس در حال حاضر در بریتانیا زندانی است.
جولیان آسانژ، شهروند استرالیا و بنیانگذار وبسایت افشاگر ویکی لیکس در حال حاضر در بریتانیا زندانی است.

دادگاهی در سوئد روز دوشنبه ۱۳ خرداد درخواست دادستانی آن کشور برای بازداشت غیابی جولیان آسانژ به اتهام تجاوز جنسی در سال ۲۰۱۰ را رد کرد.

جولیان آسانژ، شهروند استرالیا و بنیانگذار وبسایت افشاگر ویکی لیکس در حال حاضر در بریتانیا زندانی است.

مراجع قضایی بریتانیا او را به دلیل گریختن هنگام آزادی به قید وثیقه به ۵۰ هفته زندان محکوم کرده اند. آقای آسانژ هفت سال پیش برای پرهیز از استرداد به سوئد به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شد و تا چند ماه پیش که دولت اکوادور پناهندگی او را لغو کرد در آنجا به سر می برد.

جولیان آسانژ از آغاز طرح ادعای تجاوز جنسی در سوئد این اتهام را رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز در نتیجه حکم دادگاه سوئد دادستانی این کشور در حال حاضر نمی تواند استرداد آقای آسانژ از بریتانیا را درخواست کند.

دولت آمریکا نیز خواستار استرداد او به جرايم متعدد از جمله جاسوسی است. اگر بریتانیا قبل از طرح درخواست استرداد از سوئد با تقاضای آمریکا موافقت کند جولیان آسانژ به آمریکا تحویل داده خواهد شد.

دلیل دیگری که باعث می شود دادستانی سوئد هر چه سریع تر اقدام کند پایان دوره تحقیقات قضایی مربوط به ادعای تجاوز در سال ۲۰۲۰ است.

پیر ساموئلسون، وکیل مدافع پرونده گفت زندانی بودن آقای آسانژ در بریتانیا به این معناست که خطر فرار متهم وجود ندارد. او افزود:«آسانژ حداقل به مدت شش ماه دیگر در زندان خواهد بود و او به دلیل درخواست استرداد از سوی آمریکا بازداشت شده است. بنابراین دلیلی وجود ندارد که او را در سوئد نیز زندانی کنیم.»

دادستانی سوئد در سال ۲۰۱۷ پرونده مربوط به تجاوز جنسی را بست ولی در ماه آوریل امسال پس از آنکه دولت اکوادور پناهندگی سیاسی جولیان آسانژ را لغو و پلیس بریتانیا او را بازداشت کرد دوباره این پرونده را گشوده است.

دادستان پرونده جولیان آسانژ در سوئد روز دوشنبه پس از صدور حکم دادگاه گفت:«تحقیقات در مورد اتهام تجاوز در سوئد به صورت مصاحبه و بازپرسی ادامه خواهد یافت. برای مصاحبه با آقای آسانژ نیز یک حکم بازپرسی اروپایی صادر خواهم کرد. هنوز تاریخی تعیین نشده و ما به طور مرتب روند تحقیقات را بازبینی خواهیم کرد.»

دولت آمریکا به اتهام انتشار اسناد محرمانه از جمله مجموعه گسترده‌ای از پیام‌های دیپلماتیک که به مسایل امنیتی، نظامی و ارزیابی از رهبران کشورهای خارجی مربوط می شد توسط وبسایت ویکی لیکس خواهان استرداد جولیان آسانژ به آن کشور است.

روز ۲۳ ماه مه مقامات آمریکای دامنه اتهامات آقای آسانژ را وسیع تر کرده و جاسوسی را به آن افزودند.

تصمیم گیرنده نهایی در مورد استرداد جولیان آسانژ به سوئد، آمریکا و یا هیچیک از این دو وزیر کشور بریتانیا خواهد بود.

XS
SM
MD
LG